Сочинение на тему экскурсия с классом на английском языке

9 вариантов

  1. Путешествия — это самая захватывающая вещь в мире. Прежде всего, они позволяют нам познавать мир, а также увидеть различные страны, исследовать их культуру и традиции. Более того, мы обогащаем знания о жизни в целом, а также о нас самих в частности. Путешествия также дают нам возможность познакомиться с новыми интересными людьми, учить новые языки и развивать наши способности. Поэтому я стараюсь путешествовать как можно чаще.
    Лучшее путешествие в моей жизни было во Францию. И хотя это было два года назад, я все еще вспоминаю это чудесное время с огромным удовольствием. Я ездила с двумя друзьями и это было действительно правильное решение, так как мы путешествовали на автобусе и поездка заняла много времени. В пути мы играли в карты, пели песни и все время шутили. По приезду мы зарегистрировались в отеле неподалеку от центра. Мы были изнурены, но в хорошем расположении духа.
    Первый день в Париже был отличный. Это был автобусный тур под название Open Tour. Мы сели в автобус на ближайшей остановке. Было чудесно, что автобус останавливался у всех достопримечательностей, поэтому мы могли выйти и прогуляться по самым известным местам. Мы сделали тысячи фотографий Эйфелевой башни, Лувра, Триумфальной арки и других памятников. Мы были впечатлены количеством туристов и красотой мест, которые мы посетили. Мы провели еще 4 дня в Париже, но в этот первый день, наши впечатления были просто захватывающими.
    В следующие дни мы посетили много музеев, и у нас было немного времени на походы по магазинам, чтобы купить сувениры. В последний вечер мы отправились на небольшую экскурсию на корабле. Находится на борту, и увидеть все достопримечательности снова было так чудесно, как будто они прощались с нами.
    Итак, мы отлично провели время, и я надеюсь однажды снова вернуться в Париж, чтобы получить те же восхитительные эмоции.
    Читайте также: В чем разница между trip, travel, journey, voyage и tour?
    Специальное предложение!
    Хотите также описывать свое путешествие в красивые города и места, но уровень английского оставляет желать лучшего? Мы научим выражать свои мысли грамотно и свободно! И нам абсолютно не важно из какого ты города (например, у нас есть курсы англиского в Москве, Санкт-Петербурге, Киеве, Львове, Одессе, Харькове и многих других городах (чтобы узнать о курсах в своем городе, оставь заявку на главной странице и наш специалист вас проконсультирует).
    Популярные сочинения
    Топик Russia
    Топик Sports
    Топик Shopping
    Топик My working day
    Топик My future career

  2. Говорить и писать о путешествиях на английском языке не для всех бывает просто. Люди, имеющие начальный и средний уровень знаний, зачастую ограничиваются несколькими простыми предложениями с банальной лексикой.
    В данной статье мы покажем, что писать много на тему путешествий несложно и даже интересно. Здесь вы сможете найти примеры фраз и цитаты, а также много другой полезной информации касательно этой тематики.

    Сочинение «Мое путешествие» на английском языке

    Вопрос «Can you tell me about your trip?» у многих, кто знает английский на начальном уровне, может вызвать конфуз и маленький шок. Почему же?
    Приведем несколько причин такой реакции:
    Первая причина, почему тяжело рассказывать небольшие истории о путешествиях или писать о них, связана с наличием у человека маленького словарного запаса. Он не может выразить свои мысли по теме топика, потому что не понимает, как их сформулировать на английском языке, не знает какая лексика относится к теме разговора и какой синоним стоит подобрать к забытому слову.
    Вторая причина – незнание грамматических особенностей английского языка. Чтобы написать красивый и грамотный текст на тему «Мое путешествие», знаний одной лексики будет недостаточно. Грамматика в английском не самая простая, но если не учитывать времена, на которых говорите или пишете, и другие грамматические правила, иностранцы не смогут вас понять.
    Также третья причина такого поведения может быть верным признаком языкового барьера у начинающих. Сложности в общении с иностранцами испытывают даже те, кто хорошо владеет английским языком. Обычно это выражается в неспособности объяснить свою позицию и понять своего собеседника. Преодолеть языковой барьер вполне реально, если погрузиться в иностранную среду и перестать боятся говорить неправильно.
    Как же красиво рассказать о своем путешествие на английском в сочинении?
    Приведем пример эссе о поездке в Нью-Йорк:
    My Trip
    «Мое путешествие»
    Traveling is the most exciting thing in the world. First of all, it lets us discover the world from different sides, visit different countries and experience their cultures and traditions.
    Путешествие – это самая захватывающая вещь в мире. Во-первых, оно позволяет нам исследовать мир с разных сторон, посещать разные страны, изучать их культуру и традиции.
    Moreover, we have a chance to enrich our knowledge about life in general and particularly about ourselves.
    Более того, у нас появляется шанс обогатить наши знания о жизни в общем и частично о нас самих.
    Travelling also gives us an opportunity to meet new interesting people, learn new languages, taste different national dishes and develop our skills. That’s why I’m trying to travel as much as possible.
    Путешествия также дают возможность видеться с новыми интересными людьми, учить языки, пробовать различные национальные блюда и совершенствовать свои познания. Вот почему я стараюсь путешествовать как можно чаще.
    Last year I visited New-York, USA. I got there by plane. It took me more than 8 hours. The most exciting thing I saw was the Empire State Building. I had a fantastic time and learned a lot about this marvelous and famous landmark.
    В прошлом году я посетил город Нью-Йорк, США. Добирался на самолете более 8 часов. Самое захватывающее, что я там видел, был Эмпайр-стейт-билдинг. Я фантастически провел время и узнал много нового об этой удивительной и знаменитой достопримечательности.
    The first thing I’ve noticed about this beautiful building is that it looks like a giant pencil, with a tall and pointed top. I caught my breath when I rose my head to see it at first. The architecture of the Empire State Building is gorgeous.
    Первое, что я заметил в этом красивом здании, то, что оно выглядит как гигантский карандаш с высокой и заостренной вершиной. Когда я впервые поднял голову, чтобы посмотреть на него, у меня перехватило дыхание. Архитектура Эмпайр-стейт-билдинг великолепна.
    There was so much to see and do inside the tower. There were two observations with spectacular views, lovely coffee shops, and some souvenir shops. I’ve bought several postcards so that I will always remember that day.
    Внутри башни также было, на что посмотреть и чем заняться. Там расположены две наблюдательные площадки с живописным видом, милые кофейни и сувенирные лавки. Я купил несколько открыток, так что теперь я всегда буду помнить тот день.
    I felt a little sad when it was time to live. I had a good time in New-York and I hope to go there again next winter.
    Я чувствовал себя немного грустно перед отъездом. Я хорошо провел время в Нью-Йорке и надеюсь приехать еще раз следующей зимой.
    В данном эссе богатая лексика и соблюдение всех грамматических правил английского языка сложились в полноценный грамотный и читабельный текст. Тематика путешествий позволяет рассказывать как о своих эмоциях и пережитых впечатлениях, так и о маленьких подробностях перелета или переезда, заселении в отель, поиске достопримечательностей и общении с новыми людьми.

  3. Данные темы подойдут для 2 класса, для 3 класса и для 4 класса. Они не сложные и даются с переводом на русский язык.

    Holidays in the country.

    Summer is my favorite time of the year. Summer holidays are the longest. This year I spent my summer holidays in the country. Most of the time I walked, cycled, spent time with my friends. When the weather was hot, we went to the river. In the evenings, I helped my mother water the beds in the garden. I liked my summer holidays very much.
    ПЕРЕВОД: Каникулы в деревне.
    Лето — мое любимое время года. Летние каникулы самые длинные. В этом году я провел летние каникулы в деревне. Большую часть времени я гулял, ездил на велосипеде, проводил время с друзьями. Когда погода была жаркая, мы ходили на реку. По вечерам я помогал маме поливать грядки в саду. Мне очень понравились мои летние каникулы.

    Holidays by the sea.

    This year I spent most of the summer holidays in the city. At weekends, I went to the country with my family. In July, we went to the Black Sea. I liked the sea very much. I swam and sunbathed. I even saw dolphins. I had a lot of fun. I took many photos and made new friends.
    ПЕРЕВОД: Отдых у моря.
    В этом году я провел большую часть летних каникул в городе. По выходным мы всей семьей ездили в деревню. В июле мы отправились на Черное море. Мне очень понравилось море. Я плавал и загорал. Я даже видел дельфинов. Я на славу повеселился. Я сделал много фотографий и завел новых друзей.

    Holidays in summer camp.

    I spent this summer holidays in the summer camp «Star». The camp is not far from the Volga River. It was very interesting in the camp. We swam there, played soccer and other games, watched concerts, and went to the discos in the evenings. We also went on excursions and visited many interesting places – museums, art galleries, theatres. I made many new friends. I really enjoyed in the camp.
    ПЕРЕВОД: Каникулы в летнем лагере.
    Эти каникулы я провела в летнем лагере «Звезда». Лагерь находится недалеко от Волги. В лагере было очень интересно Мы плавали, играли в футбол и другие игры, смотрели концерты и по вечерам ходили на дискотеки. Мы также ездили на экскурсии и посетили множество интересных мест — музеев, художественных галерей, театров. Я завела много новых друзей. Мне очень понравилось в лагере.

    Topic КАК Я ПРОВЕЛ ЛЕТО для средней школы.

    Следующие темы подойдут для 5 – 8 классов.

    How I spent my summer vacation.

    My summer vacations this year were interesting and memorable. Every day was filled with events.
    In June, together with classmates, we went to a camp. I liked the camp very much. We played sports games, competed in various sports, took part in various competitions. In the evenings, we went to the disco. I enjoyed discos as I like music and dancing. I made a lot of new friends and got to know my classmates better than at school.
    When I returned home after the camp, together with my parents we went to the Crimea to have a rest by the sea. We stayed in a nice hotel in Feodosia. I really liked the stony beaches, blue sea, and numerous excursions. Mom and Dad allowed me to scuba dive and I saw the life of the seabed. I also visited the water park, made trips on a motor ship, and rode horses. My rest by the sea was unforgettable.
    In August, I went to the country to visit my grandparents. I have many friends in the village where my grandparents live and we spent time together. We went swimming and fishing.
    My summer holidays fly surprisingly fast. Now the school year has just begun, but I’m already waiting for new vacations, new impressions and new friends.
    ПЕРЕВОД: Как я провел летние каникулы.
    Мои летние каникулы в этом году были интересными и запоминающимися. Каждый день был наполнен событиями.
    В июне вместе с одноклассниками мы отправились в лагерь. Мне очень понравилось в лагере. Мы играли в спортивные игры, соперничали, принимали участие в различных соревнованиях. По вечерам мы ходили на дискотеку. Мне нравились дискотеки, поскольку я люблю музыку и танцы. Я завел много новых друзей и узнал своих одноклассников лучше, чем до этого в школе.
    Когда я вернулся домой после посещения лагеря, вместе с родителями мы отправились в Крым, чтобы отдохнуть у моря. Мы остановились в хорошем отеле в Феодосии. Мне очень нравились каменистые пляжи, синее море и многочисленные экскурсии. Мама и папа позволили мне заняться подводным плаванием, и я увидел жизнь на морском дне. Я также посетил аквапарк, совершил поездку на теплоходе и прокатился на лошадях. Мой отдых у моря был незабываемым.
    В августе я отправился в деревню навестить дедушку и бабушку. У меня много друзей в деревне, и мы проводили время вместе. Мы плавали и ловили рыбу.
    Мои летние каникулы пролетели на удивление быстро. Учебный год только начался, но я уже жду новых каникул, новых впечатлений и новых друзей.

    My summer holiday  – short essay.

    I like summer very much. This doesn’t mean that I don’t like spring, winter or autumn, but the fact that you do not need to get up early to go to school and you needn’t do your homework every day makes summer my favorite season.
    During my summer holidays, I do everything I like most of all. I play football, spend time with my parents and friends.
    Usually, I spend my summer holidays in the country. I like growing fruit and vegetables. My dad always tells me something interesting about plants and nature.
    I like to walk in the summer forest with my friends or with my parents. We often go to the river. This year we went fishing with my dad. We got up early, took our fishing rods and went to the nearest lake. We caught a lot of fish. That was amazing.
    ПЕРЕВОД: Мой летние каникулы –  краткое эссе.
    Я люблю лето. Это не значит, что мне не нравятся весна, зима или осень, но тот факт, что не нужно рано вставать, чтобы пойти в школу, не нужно делать домашнее задание каждый день, делает лето моим любимым сезоном.
    Во время летних каникул я делаю все, что больше всего люблю. Я играю в футбол, провожу время с родителями и друзьями.
    Обычно я провожу летние каникулы в деревне. Мне нравится выращивать фрукты и овощи. Мой папа всегда рассказывает мне что-то интересное о растениях и природе.
    Я люблю гулять в летнем лесу с друзьями или родителями. Мы часто ходим к реке. В этом году мы с папой ходили на рыбалку. Мы встали рано, взяли удочки и пошли на ближайшее озеро. Мы поймали много рыбы. Это было удивительно.

    Тема КАК Я ПРОВЕЛ ЛЕТО для старшей школы.

    Это – наиболее сложная из всех предложенных тем.
    Summer is the most wonderful time for me. I always look forward to summer holidays. Summer is the most beautiful time of the year. The three summer months give us a lot of new impressions.
    Summer is the time when I can do everything I like. I like to play football, swim in the river, go to the forest, and travel. This summer I did a lot of sports — I played football in the school stadium almost every day.
    During this summer holidays, I walked, bathed and sunbathed much. When it rained, I read books. One of them was Jack London’s «White Fang». I really liked the book. It is about a wolf dog, very devoted and fair, capable of great and sincere affection. Many people today lack these qualities. I would like to have such a four-footed friend.
    This summer I also went to the sea, visited my grandmother, and spent the rest of the time at home.
    In July, I had a trip to the sea with my family. The weather was nice, so we swam and sunbathe. The water was warm and transparent. We also saw the sights of Anapa and took photos. We also went to the zoo, which left a lot of good impressions. At the entrance, we were offered to buy different treats for the zoo pets. I liked to feed birds and animals from my hands. It was funny to observe the monkeys, toucans, raccoons, and ostriches.
    In August, I stayed with my grandmother. I liked it because my grandmother allows me absolutely everything. I read books, went rollerblading and cycling. The last summer days I spent preparing for the first of September.
    Summer has ended, but I will never forget my summer holidays. My holidays were excellent.
    ПЕРЕВОД:
    Лето — самое замечательное для меня время. Я всегда с нетерпением жду летних каникул. Лето — самое прекрасное время года. Три летних месяца дают нам много новых впечатлений.
    Лето — это время, когда я могу делать все, что мне нравится. Мне нравится играть в футбол, плавать, ходить в лес и путешествовать. Этим летом я много занимался спортом – я играл в футбол на школьном стадионе почти каждый день.
    Во время этих летних каникул я гулял, много плавал и загорал. Когда шел дождь, я читал книги. Одной из книг была «Белый клык» Джека Лондона. Мне действительно понравилась эта книга. Речь в книге идет о волчке, очень преданном и справедливом, способном к большой и искренней привязанности. Сегодня многим людям не хватает таких качеств. Я хотел бы иметь такого друга.
    Этим летом я также был на море, навестил бабушку и провел остаток времени дома.
    В июле мы семьей ездили на море. Погода была хорошая, поэтому мы плавали и загорали. Вода была теплой и прозрачной. Мы также увидели достопримечательности Анапы и сделали много фотоснимков. Мы также ходили в зоопарк, где я получил массу хороших впечатлений. На входе нам предложили купить различные угощения для животных зоопарка. Мне понравилось кормить птиц и животных из рук. Было забавно наблюдать за обезьянами, туканами, енотами и страусами.
    В августе я гостил у бабушки. Мне понравилось, потому что бабушка позволяет мне абсолютно все. Я читал книги, катался на роликах и ездил на велосипеде. В последние летние дни я готовился к первому сентября.
    Лето закончилось, но я никогда не забуду свои летние каникулы. Мои каникулы были отличными.
    Надеюсь, вам помогли предложенные сочинения.
    Понравилось? Сохраните на будущее и поделитесь с друзьями!

  4. Hiking Trip

    Туристический поход

    People like travelling. It is very interesting and exciting way of spending free time. One of the most favourite ways of spending holidays is hiking trip. If you choose it as the way of spending a holiday, it can mean that you will go on an excursion or go walking.
    Люди любят путешествовать. Это очень интересный и увлекательный способ провести свободное время. Одним из самых любимых способов провести выходной является туристический поход. Если вы выберете его как способ провести выходной, это может означать, что вы отправитесь на экскурсию или прогулку.
    Hiking trip means a walking tour of short duration. As a rule, it is a particular route. Once I was on hiking trip. It was the time when I spent my holidays at the seaside. It was the Black sea, actually. My family and I spent much time on the beach, sunbathing and swimming. One day we decided to make our holidays more interesting and chose a hiking trip.
    Туристический поход означает непродолжительную пешую прогулку. Как правило, это определенный маршрут. Однажды я была в походе. Это было время, когда я проводила каникулы на берегу Черного моря. Мы с семьей много времени проводили на пляже, загорали и плавали. Однажды мы решили сделать наш отдых более интересным и решили отправиться в поход.
    It was a walking tour to the waterfall. We woke up early in the morning and called a taxi to get to the place where the trip began. When we got there, first of all, we got the recommendations for the safe trip such as to beware some animals and not to litter.
    Это была пешая прогулка к водопаду. Мы проснулись рано утром и вызвали такси, чтобы добраться до места, где начинался поход. Когда мы добрались туда, прежде всего, мы получили рекомендации по безопасному походу, такие как остерегаться некоторых животных и не мусорить.
    We set off on our way to the waterfall. The waterfall was located deep in the woods on the mountain. We did not afraid to be lost because there were direction signs. For a good while we walked through the wonderful woods with exotic trees and plants. There was a place where we could take a break in the middle of the route. Then we continued our trip and at last got to the waterfall. We liked it and took many photos there. At last we got back to the place where we began our trip. We enjoyed our hiking trip very much.
    Мы отправились к водопаду. Водопад находился глубоко в лесу на горе. Мы не боялись потеряться, потому что повсюду были указатели направления. В течение некоторого времени мы шли через прекрасный лес с экзотическими деревьями и растениями. В середине маршрута было место, где мы могли бы сделать перерыв. Затем мы продолжили наш поход и, наконец, добрались до водопада. Он нам понравился, и мы сделали много фотографий. Наконец, мы вернулись в то место, где мы начали наш поход. Нам очень понравился наш туристический поход.

  5. Министерство общего и профессионального образования Ростовской области
    ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ
    РОСТОВСКОЙ ОБЛАСТИ
    «ТАГАНРОГСКИЙ МЕХАНИЧЕСКИЙ КОЛЛЕДЖ»
    МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА
    УЧЕБНОГО ПОСОБИЯ

    для обучающихся 1 курса
    по английскому языку
    Тема: Экскурсии и путешествия.
    Раработал: преподаватель
    английского языка
    ГБПОУ РО «ТМехК»
    Ороева И.Б.
    2017
    TRAVELLING.
    Travelling around the world.
    Read the text and get ready to answer the questions.
    Are you fond of travelling? Have you travelled a lot?
    What places have you visited? What impressed you most?
    Why do people travel? How do different people spend their holidays?
    What means of travelling do you know?
    What are their advantages and disadvantages?
    How do you prefer to travel? Why?
    Why do people take a camera with them? What do they usually photograph?
    What do we see and learn while travelling?
    Have you ever travelled by sea? Was it a liner or a small boat?
    Do you get seasick?
    Have you ever taken a holiday cruise down the Volga, the Kama or along the Black Sea coast?
    Some people prefer to travel on their own and hate travelling in a group.
    What about you?
    Have you ever been abroad? How did you travel?
    What countries would you like to visit? Why?
    Vocabulary
    abroad – за границей
    all over the world – во всём мире
    different – разные
    way of life – образ жизни
    musical rhythms – музыкальные ритмы
    shop window – витрина магазина
    rity-dweller – горожанин
    Millions of people all over the world spend their holidays travelling. They travel to see other countries and continents, modern cities and the ruins of ancient towns, they travel to enjoy picturesque places, or just for a change of scene. It’s always interesting to discover new things, different ways of life, to meet different people, to try different food, to listen to different musical rhythms.
    Those who live in the country like to go to a big city and spend their time visiting museums and art galleries, looking at shop windows and dining at exotic restaurants. City-dwellers usually like a quiet holiday by the sea or in the mountains, with nothing to do but walk and bathe and laze in the sun.
    Most travellers and holiday-makers take a camera with them and take pictures of everything that interests them – the sights of a city, old churches and castles, views of mountains, lakes, valleys, plains, waterfalls, forests; different kinds of trees, flowers and plants, animals and birds. Later, perhaps years later, they will be reminded by the photos of the happy time they have had.
    People travel by train, by plane, by boat and by car. All means of travel have their advantages and disadvantages. And people choose one according to their plans and destinations.
    If we are fond of travelling, we see and learn a lot of things that we can never see or learn at home, though we may read about them in books and newspapers, and see pictures of them on TV. The best way to study geography is to travel, and the best way to get to know and understand people is to meet them in their own homes.
    Read and translate the dialogue. Use it as a pattern for your role
    play.
    Delegate Registration
    Secretary: What’s your name, please?
    Delegate: My name’s John Brown.
    Secretary: How old are you?
    Delegate: I’m 54.
    Secretary: What’s your occupation?
    Delegate: I’m a physical education teacher. Secretary: What’s your nationality?
    Delegate: I’m English.
    Secretary: Where d’you come from?
    Delegate: London.
    The Grand Hotel.
    Secretary: What’s your permanent address? Delegate: 22, Holland Park, London, W. 11. Secretary: Where are you staying over here? Delegate: The Grand Hotel.
    Role play. Imagine that you are at the hotel abroad. Dramatize the dialogue.
    At the hotel
    A sportsman: Good morning.
    An administrator: Good morning.
    A sportsman: My name is Victor. Му surname is Petrov .
    I have reserved a room for three nights.
    An administrator: Would you like a single or a double room?
    A sportsman: I’d like a single one.
    An administrator: Your room is number 56. May I have your passport?
    A sportsman: Yes, please. Here’s my passport.
    An administrator: Thank you. Here’s the key to your room.
    A sportsman: Thank you.
    Read the text and try to memorize this useful information for travellers.
    A World Guide to Good manners. How not to behave badly abroad
    Travelling to all corners of the world gets easier and easier. We live in a global village, but how well do we know and understand each other? Here is a simple test. Imagine you have arranged a meeting at four o’clock. What time should you expect your foreign business colleagues to arrive? If they’re German, they’ll be bang on time. If they’re American, they’ll probably be 15 minutes early. If they are British, they’ll be 15 minutes late, and you should allow up to an hour for the Italians.
    When the European Community began to increase in size, several guidebooks appeared giving advice on international etiquette. At first many people thought this was a joke, especially the British, who seemed to assume that the widespread understanding of their language meant a corresponding understanding of English customs. Very soon they had to change their ideas, as they realized that they had a lot to learn about how to behave with their foreign business friends.
    The British are happy to have a business lunch and discuss business matters with a drink during the meal; the Japanese prefer not to work while eating. Lunch is a time to relax and get to know one another, and they rarely drink at lunchtime.
    The Germans like to talk business before dinner; the French like to eat first and talk afterwards. They have to be well fed and watered before they discuss anything.
    Taking off your jacket and rolling up your sleeves is a sign of getting down to work in Britain and Holland, but in Germany people regard it as taking it easy.
    American executives sometimes signal their feeling of ease and importance in their offices by putting their feet on the desk whilst on the telephone. In Japan, people would be shocked. Showing the soles of your feet is the height of bad manners. It is a social insult only exceeded by blowing your nose in public.
    The Japanese have perhaps the strictest rules of social and business behaviour. Seniority is very important, and a younger man should never be sent to complete a business deal with an older Japanese man. The Japanese business card almost needs a rulebook of its own. You must exchange business cards immediately on meeting because it is essential to establish everyone’s status and position. When it is handed to a person in a superior position, it must be given and received with both hands, and you must take time to read it carefully, and not just put it in your pocket! Also a bow is a very important part of greeting someone. You should not expect Japanese to shake hands. Bowing the head is a mark of respect and the first bow of the day should be lower than when you meet thereafter.
    The Americans sometimes find it difficult to accept the more formal Japanese manners. They prefer to be casual and more informal, as illustrated by the universal “Have a nice day!’ American waiters have a one-word imperative ‘Enjoy!’
    The British, of course, are cool and reserved. The great topic of conversation.between strangers in Britain is the weather – unemotional and impersonal.
    In America, the main topic between strangers is the search to find a geographical link. “Oh, really? You live in Ohio? I had an uncle who once worked there.”
    “When in Rome do as the Romans do”. Here are some final tips for travelers.
    In France you shouldn’t sit down in a cafe until you’ve shaken hands with everyone you know.
    In Afghanistan you should spend at least five minutes saying hello.
    In Pakistan you mustn’t wink. It is offensive.
    In the Middle East you must never use the left hand for greeting, eating, drinking, or smoking. Also, you should take care not to admire anything in your hosts’ home. They will feel that have to give it to you.
    In Thailand you should clasp your hands together and lower you head and your eyes when you greet someone.
    Test youself. Choose the correct answer.
    Which nationality is the most punctual?
    The British
    The German
    The American
    The Italians
    Which nationality is the least punctual?
    The Italians
    The British
    The Americans
    The Germans
    Why did the British think that everyone understood their customs?
    Because they thought highly of other nationalities.
    Because the European Community began to increase in size.
    Because a lot of guidebooks appeared giving advice on international etiquette.
    Because they believed that people acquire the knowledge of British customs together with the English language.
    Which nationality likes to eat and do business at the same time?
    The Japanese
    The British
    The Germans
    The French
    Why would the Japanese be shocked if somebody put his feet on the desk?
    Because they would consider it the ignorance of their habits.
    Because they would never expect such a thing to happen.
    Because they would consider the person crazy.
    Because they would think that the person is extremely ill-bred.
    Why is it necessary to exchange business cards when you meet the Japanese?
    They must know how to behave with you.
    They don’t shake hands.
    It is essential for them to know your age.
    It is an ancient custom.
    Why do the Americans find it difficult to accept Japanese manners?
    They find the Japanese customs senseless.
    They consider the Japanese old fashioned.
    They prefer not to be so formal.
    They think it is difficult to complete a business deal with people in Japan.
    Why is it not a good idea to say that you like your Egyptian friend’s vase?
    He may feel shocked by your emotional speech.
    He may dislike it.
    He may feel that he has to present it to you.
    He may be embarrassed.
    What is the main topic of conversation between strangers in America?
    The weather.
    Politics.
    Latest news.
    Familiar places.
    In what country do people have no special rules of behaviour about hands?
    Thailand.
    Japan.
    Egypt.
    Britain.
    Read and translate the text.
    Travel Wisely, Travel Well
    Traveling businessman
    A businessman who travels all over the world gives a little advice on “wise travelling”. I have learned, often the hard way, that there are a few simple rules about how to make life easier both before and after your journey.
    First of all, always check and double-check departure times. It is amazing how few people really do this carefully. Once I arrived at the airport a few minutes after ten. My secretary had got the ticket for me and I thought she had said that the plane left at 10.50. I walked calmly to the departure desk, thinking I still had a little time to spare. I hadn’t bothered to take a good look at the ticket. The clerk at the desk told me politely but firmly that the departure time was 10.15 and the flight was, according to international regulations, “now closed”. I had to wait three hours for the next one and missed an important meeting.
    The second rule is to remember that even in this age of credit cards, it is still important to have at least a little of the local currency with you when you arrive in a country. This can be absolutely essential if you are flying to a place few tourists normally visit. A few years ago I was sent to Tulsa, Oklahoma. I flew there from London via Dallas, with very little time to change planes in between. I arrived there at midnight and the bank at the airport was closed. The only way to get to my hotel was by taxi and, since I had no dollars, I offered to pay in pounds instead.”Listen,
    buddy! I only take real money!” the driver said angrily. Luckily I was able to borrow a few dollars from a clerk at the hotel, but it was very embarrassing.
    The third and last rule is to find out as much as you can about the weather at your destination before you leave, specially, if you can take only a little luggage with you. I feel sorry for same of my colleagues for travel in heavy suits and raincoats in May, when it is fairy cool in London or Manchester, to places like Athens, Rome, or Madrid, where it is already beginning to get quite warm during the day. Few people understand just how important it is to have the right sort of clothes with you in these days of rapid air travel.
    Read and translate the dialogue. Get ready to dramatize the dialogue.
    At the airport
    A customs officer: Can I see your passport?
    A passenger: Certainly, here it is.
    A customs officer: Have you anything to declare?
    A passenger: Nothing.
    A customs officer: What’s the purpose of your visit?
    A passenger: I’m attending a conference in London.
    A customs officer: Well, would you mind opening this bag, please.
    A passenger: There you are, please.
    A customs officer: Thank you. Right. That’s all. You can go now.
    A passenger: Thank you.
    Two customs officers and a passenger.
    Try to fill-in the Short-stay Visa Application Form. Use the internet.
    No.
    Designation
    How To Fill-In The Section?
    1
    Last Name
    2
    Birth Name
    3
    First Name(s)
    4
    Date of Birth
    5
    Place of Birth
    6
    Country of Birth
    7
    Current Nationality Nationality at Birth
    8
    Gender
    9
    Civil Status
    10
    Minors
    11
    National Identity Number
    12
    Travel Document Type
    13
    Travel Document Number
    14
    Issue Date
    15
    Expiration Date
    16
    Issued By:
    17
    Home Address and E-mail Address Telephone Number
    18
    Residence in Another Country
    19
    Current Occupation
    20
    Employer or Educational Institution
    21
    The Main Purpose for Your Trip
    22
    Destination Member State
    23
    First Entry Member State
    24
    Number of Entries Requested
    25
    Length of Stay
    26
    Schengen Visas Issued during the Last 3 Years
    27
    Fingerprints…
    28
    Entry Permit for Your Final Destination Country, If Applicable
    29
    Arrival Date
    30
    Departure Date
    31
    Inviting Person’s Name…
    32
    Host Organization / Firm Name and Address
    33
    Travel and Living Expenses During Your Stay Are Covered by?
    34
    Personal Information Regarding a Family Member who is a European Union, EEA, or Swiss National
    35
    Relationship.
    36
    Date and Location
    37
    Signature
    Travelling abroad.
    Vocabulary
    person – личность, человек avoid – избегать, уклоняться
    local customs – местные обычаи offend – обижать, оскорблять
    medical kit — медицинская аптечк luggage – багаж
    Good advice for travellers
    Look at the recommendations which we give a person who is going abroad for the first time.
    Luggage consisting of 3 suitcases.
    Luggage. Avoid packing too much luggage in order not to carry around many things you will never use. Only take what is really essential. Make a list of everything you pack for checking your things every time you repack on the journey.
    Travel Information. Read a good travel book for finding out the most interesting places to visit, best way to travel.
    These cities are worth visiting.
    Local Customs. Find out as much as you can about the local customs of the country you suggest visiting in order not to offend people there.
    Language. Learn some basic languages so that you can communicate with the people of the country you are going to visit. Don’t forget to use expressions like: “Hello”, ‘”Goodbye”, “Yes”, “No”, “Please”, “Thank you”, “You’re welcome”, “I’d
    like” and so on.
    A medical kit.
    Health. Take along a basic medical kit in case you become ill. Include in it essential medicines, such as antibiotics, pain killers, and something for insect bites and stomach complaints. Remember also to take a supply of bandages and plasters.
    X. Try to find the gerund in the text “Good advice for travelers”.
    Pay attention to the notes.
    In English grammar, the gerund is a non-finite verb form used to make a verb phrase that can serve in place of a noun phrase.
    The English gerund ends in -ing (as in I enjoy playing football); the same verb form also serves as the English present participle (which has an adjectival or adverbial function), and as a pure verbal noun.
    A gerund behaves as a verb within a clause (so that it may be modified
    by an adverb or have an object); but the resulting clause as a whole functions as a noun within the larger sentence.
    Examples of use
    The following sentences illustrate some uses of gerund clauses, showing how such a clause serves as a noun within the larger sentence.
    In some cases the clause consists ofjust the gerund Swimming is fun. (gerund as subject of the sentence)
    I like swimming. (gerund as direct object)
    I never gave swimming all that much effort. (gerund as indirect object)
    Eating biscuits in front of the television is one way to relax. (gerund clause as subject)
    Do you fancy going out? (gerund clause as direct object)
    On being elected president, he moved with his family to the capital. (gerund clause as complement of a preposition)
    Can you find the gerund in the sentences? Translate the sentences into Russian.
    Pay attention to the pattern:
    Pattern: Smoking is a bad habit.
    (Smoking — герундий). Курение – это плохая привычка.
    Walking fast is good exercise. 2. Jogging is her favourite occupation. 3. He finished reading the book. 4. I remember doing it. 5. We like dancing. 6. After having dinner they watched TV. 7. Thank you for coming. 8. He likes inviting his friends to his house. 9. He felt satisfaction in helping them. 10. There is no sense in going there today. 11. After saying ihis he left the room. 12. Excuse me for being so late. 13. Besides being lalented he works very hard. 14. I enjoy listening to music. 15. Skating is pleasant.
    Read and translate the sentences into Russian.
    Avoid catching cold. 2. It’s very dull discussing the same thing from early morning till late at night. 3. His main occupation is coaching. 4. They stopped arguing. 5. Avoid lying in the sun. 6. The suit needs cleaning. 7. We are interested in attending our English classes. 8.1 hate interrupting people. 9. She hates disturbing people. 10. William likes reading detective stories. 11. Don’t leave without speaking to the coach. 12. It’s no use lalking about it. 13. Tom’s taking the medicine surprised us. 14. His knowing English will help him in his work. 15. If your going there is a question of money, I might help you.
    Use the gerund instead of verbs in brackets.
    Pattern: It isn’t worth (eat) late at night. — It isn’t worth eating late at night.
    What is worth (do) is worth (do) well. 2. These words are not worth (remember).3.Such people are not worth (speak) about. 4. It’s not worth (swim) in cold water. 5. This match is worth (watch). 6. This competition is worth (take part) in it. 7. This book isn’t worth (read). 8. This film is ically worth (see). 9. It’s no use (get angry). 10. This country is worth (visit).
    Use the gerund instead of verbs in brackets.
    Pattern: I t’s no good (miss) lessons. — It’s no good missing lessons.
    It’s no use (accuse) him. 2. It’s no use (consult) a bad physician. 3. It’s no good (lose) things. 4. It’s no good (help) him. 5. It’s no use (teach) them. 6. It’s no use (talk). 7. It’s no good (go) there. 8. It’s no good (wait) for her.
    Make up the sentences. Use the words and word combinations in the table. Pattern: You can become famous only by working hard.
    We learn to speak English
    by
    working hard.
    We can’t learn a foreign language
    only
    running.
    One learns to swim
    speaking.
    A child learns to run
    arguing.
    You won’t change anything
    reading books.
    You won’t achieve anything
    swimming.
    One can become famous only
    shouting.
    Change the sentences according to the pattern.
    Pattern: I had a cup of coffee and then left home. After… .
    After having a cup of coffee 1 left home.
    He practised for a long period and then decided to take part in sports competitions. After….
    The plane took off and soon afterwards it crashed. Soon after….
    1 read the book and then I went to bed. After….
    They visited Ann but first they phoned her. Before … .
    She had her dinner but first she washed her hands. Before … .
    She began to practise again but first she consulted a physician. Before ….
    What did you do when you left school? What did you do after?
    Read and translate the sentences into Russian.
    Yesterday Mary got up at 7 o’clock. She washed and dressed. Then she had breakfast. After that she went to the University. At first she had English classes. Then she studied Anatomy. Next she went to the swimming pool for the training session. After that she did some shopping and arrived home at 6 o’clock. Then she had dinner. After that she prepared for her next-day classes. Then she watched TV. At 11.30 she went to bed.
    Answer the questions. Use the prepositions after / before.
    Pattern: When did Mary have breakfast? (before) – She had breakfast before going to the University.
    When did Mary wash and dress? (after) 2. When did she have English classes (after) 3. When did she do shopping? (before) 4. When did she have dinner? (after). 5. When did she prepare for her next-day classes? (before). 6. When did she go to bed? (after).
    Make up your story about youself. What did you do yesterday? Tell your groupmates about your classes, trainings, hobbies. Use the gerund and the prepositions after / before.
    Change the sentences according to the pattern.
    Pattern: My leg was injured during the races so I couldn’t help (lose). – My leg was injured during the races so 1 couldn’t help losing.
    She was so funny that we couldn’t help (laugh).
    They played in such a bad weather that they couldn’t help (get ill).
    He did his best. He really couldn’t help (win).
    She has lived in England for some years. She couldn’t help (speak English fluently).
    I was tired. I couldn’t help (sleep until 12 o’clock).
    It was very sunny there. She couldn’t help (get very hwwn).
    It was very tasty. I couldn’t help (eat it up).
    The film was so sad that we couldn’t help (cry).
    The situation was so bad that he couldn’t help (speak to the coach).
    Complete the sentences. Use the following word combinations: go skiing; go swimming; go riding; go shopping; go climbing.
    There isn’t any food in the fridge. We have to ….
    The students of I he Lesgaft State University have to … .
    We are going to the Alps this vcar. We’ll be able to … there.
    She is a “rock star” (звезда скалолазания, альпинист высокого уровня). She often … .
    If you like horses, you should….
    Change the sentences according to the pattern.
    Pattern: I have many books. I like (read). -1 have many books. I like reading.
    I hate (watch TV) in summer. I like (sunbathe).
    They work in the zoo. They love (look after) animals.
    He hates (play football). He likes (play hockey).
    My sister loves (cook) but she hates (wash) up.
    “Why do you always wear jeans?” “I like (wear) them.”
    don’t like this coat. I hate (wear) it.
    7. “Why do you never go to the beach?” “I don’t like (sunbathe)”
    like (arrive) at work in time.
    9. My father hates (do) sports but he likes (watch) sports games on TV.
    Read and translate the newspaper article about real life drama.
    COUPLE WHO SURVIVED AN AMAZING 66 DAYS AT SEA
    Bill and Simone Butler.
    A couple from Miami, Bill and Simone Butler, spent sixty six days in a life-raft in the seas of Central America after their yacht sank. They survived in very good condition. Twenty-one days after they left Panama in their yacht, Siboney, they met some whales. ‘They started to hit the side of the boat,’ said Bill, ‘and then suddenly we heard water.’
    The whales’ attack
    Two minutes later, the yacht was sinking. They jumped into the! life-raft and watched the boat go under the water. For twenty days they had tins of food, biscuits, and bottles of water. They also had a fishing-line and a machine to make salt water into drinking water – two things which saved their lives. They caught eight to ten fish a day and ate them raw. Then the line broke. So we had no more fish until something very strange happened. Some sharks came to feed, and the fish under the raft were afraid and came to the surface. I caught them with my hands.’
    Bill’s fishing
    About twenty ships passed them, but no one saw them. After fifty days at sea their life-raft was beginning to break up. Then suddenly it was all over. A fishing boat saw them and picked them up. They couldn’t stand up, so the captain carried them onto his boat and took them to Costa Rica. Their two months at sea was over.
    Make up an annotation of the article accoding to the plan:
    The title of the article is …
    It is published in …
    The purpose of this article is to show …
    The athor analyses (explains, characterizes, describes) …
    Some parts of the article deal with …
    The author points out …
    In conclusion the author says, that …
    Here are the past tense forms of twelve irregular verbs. Write all the forms.
    spend
    spent
    spent
    caught
    sank
    ate
    left
    broke
    met
    saw
    heard
    could
    had
    took
    Put the verds into the simple past:
    Last year I (go) to England on holiday.
    It (be) fantastic.
    I (visit) lots of interesting places.
    I (be) with two friends of mine.
    Every mornings we (walk) in the streets of London.
    The weather (be) fine. It (not / rain) a lot.
    But we (see) some beautiful rainbows.
    Read and try to dramatize the dialogues.
    Sightseeing in London
    Big Ben and the Houses of Parliament.
    Dialogue 1
    Mike: So, what are you going to do today?
    John: Frankly speaking, I have no idea. What would you advise?
    Mike: Why not visit Hyde Park? It’s one of the most picturesque places in London. Besides you both look slightly tired and a day in the open air will do you no harm.
    Susan: Yes, you’re quite right. I’m tired of shopping. Wait, I heard something of the place… Hyde Park… Please, remind me of it.
    Hyde Park in London.
    Mike: Oh, I see you’re really too tired if you forget about the best-known park in London! Hyde Park together with Kensington Gardens and Regent’s Park are still called Royal because many centuries ago the kings of England usually hunted there. Now these places are the most favourite ones for a lot of people. You can walk on the grass or even lie down there if it’s warm enough.
    John: Great! Let’s go there immediately! As far as I remember visitors can also go horse-riding. I’m fond of riding! Don’t you mind, Susan?
    Susan: I don’t. I want to go there too. How can we get there, Mike?
    Mike: We’ll drive there by car. It’ll take us about half an hour, if we don’t get into the traffic jam.
    Vocabulary
    frankly speaking – откровенно говоря I have no idea – понятия не имею
    Hyde Park – Гайд Парк, одна из лучших парковых зон Европы picturesque – живописный harm – вред, ущерб
    immediately – немедленно, тотчас же as far as I remember – насколько я помню traffic jam – пробка (на дорогах)
    Dialogue 2
    Susan: Hyde Park! Such a wonderful place! Thank you, Mike. Well… I’d like to see Westminster Abbey, the Tower of London, Buckingham Palace…
    The Tower of London
    John: Yes! Changing of the Guard!
    Susan: Why! You’ve already seen it twice.
    John: And I’m eager to see it again. It’s really fantastic! These tall fellows dressed in scarlet tunics, blue trousers and huge bearskin caps look so impressive! Let’s go there now.
    Changing of the Guard.
    Mike: Unfortunately it’s impossible today because it’s too late. Changing of the Guard takes place at half past eleven every morning. But tomorrow we’ll go there by all means if you don’t change your mind.
    Susan: Then why not go to the Tower Bridge? It’s so beautiful at night! Mike: Brilliant idea! Come along!
    The Tower Bridge.
    Vocabulary
    Westminster Abbey – Вестминстерское аббатство; место коронации английских королей, основано в XI веке;
    The Tower of London – Лондонский Тауэр; крепость на северном берегу Темзы, которая с XI века выполняла самые разные функции: была королевским замком, тюрьмой для высокопоставленных узников, королевским арсеналом, сокровищницей и даже зоопарком
    Buckingham Palace – Букингемский дворец, официальная королевская резиденция Великобритании.
    I’m eager to see – я очень хочу увидеть; to be eager to do smth; to be eager for smth очень хотеть, страстно желать, стремиться
    scarlet ярко-красный, пурпурный, алый
    tunic – (зд.) мундир
    bearskin – медвежья шкура
    by all means – обязательно
    to change one’s mind – передумать, расхотеть, изменить свое мнение
    ADDITIONAL MATERIAL
    I. Study the following words and expressions.

    1. Русско-английский глоссарий по теме «Путешествие»
    Русское слово English
    авиакомпания – airlines
    автобус – bus
    агентство – agency
    аэропорт – airport
    багаж – baggage, luggage
    бензин – gas, gasoline
    билет – ticket
    валюта – currency
    велосипед – bicycle, bike
    взлетать – to take off, to leave the ground
    виза – visa
    внутренний туризм – domestic tourism
    вокзал – railway station / train station
    временная миграция – temporary migration
    говорить по-английски – to speak English
    город – town; city
    гостевой дом – guest house
    гостиница – HOTEL
    гостиничная сеть – HOTEL CHAIN
    граница – border, frontier
    достопримечательности – attractions
    европейские страны – European countries
    ежегодный отпуск – annual vacation
    ехать за границу – to go abroad
    железная дорога- railway
    за границей – abroad
    загорать – to get a suntan
    загорелый – tanned, bronzed
    Западная Европа – Western Europe
    индустрия туризма – tourist industry
    иностранец – foreigner
    иностранный – foreign
    каникулы – vacation
    карта – map
    корабль – ship
    курорт – resort
    лечиться на вода- take the waters
    лёгкий – light
    маршрут (дорога) – route
    машина – car, automobile
    международные границы – international boundaries
    международный туризм (выездной туризм)- international tourism
    минеральные источники (как курорт) -spa
    мероприятия- arrangements
    мотоцикл – motorcycle, motorbike
    направление – direction
    небольшой отель (постоялый двор) – inn, hostelry
    нетронутая природа – unspoiled nature
    номер – (HOTEL) room
    окружающая среда – environment
    оплачиваемый отпуск – paid vacations
    островное государство – island state
    отдых – rest
    отдыхать – to be on vacation; to rest, to be resting
    открытка – postcard
    отправляться – to set out, to leave, to depart
    отпуск – vacation, leave
    отпуск (каникулы) – vacation
    палатка – tent
    паломничество по святым местам –
    pilgrimages to sacred places
    парк отдыха с аттракционами – theme park
    пароход – steamship
    паспорт- passport
    перевозка – transportation
    пляж – beach
    побережье – seaside, coast
    поезд – train
    поездка – journey, trip, tour
    поездка по путевке – package tour
    понимать – to understand
    популярный курорт – popular destination
    порт – port; harbor
    поток туристов – flow of tourists
    прибывать- to arrive
    приземляться- to land
    провожать – to see off
    путешествие -journey, voyage
    путешествия для отдыха – traveling for leisure
    путешествовать – to travel
    развлечение – recreation
    рюкзак – backpack
    садиться (на что) – to get on, to board
    самолёт – (air)plane
    скучать (по) – to miss, to long / yearn (for)
    спасательный жилет – life-jacket
    Средиземноморье – Mediterranean
    столица – capital
    страна – country
    странный- strange, odd
    сувенирные магазины – souvenir shops
    сходить (с) – to get off
    такси – taxi
    термальный источник – thermal spring
    трамвай – streetcar, trolley, tram
    туризм – tourism, traveling (AmE), travelling (BrE)
    туристическая ассоциация – travel association
    услуги для путешественников – services for travelers
    2.Фразы на английском языке по теме экскурсии, путешествия
    Я хотел бы поехать во Францию.
    I want to go to France.
    Я собираюсь поехать во Францию.
    I plan to go to France.
    Я улетаю в США на следующей неделе.
    I’ll leave for the USA next week.
    Как долго Вы собираетесь пробыть в Париже?
    How long do you intend to stay in Paris?
    Я хотел бы путешествовать туристическим классом.
    I would like to travel tourist class.
    Я предпочитаю путешествовать автобусом (поездом, самолетом)
    I prefer to go by bus (train, plane).
    Информация
    Information
    Какие достопримечательности здесь есть?
    What special sights are there?
    Какие предлагаются экскурсии?
    What sightseeing tours are available?
    Вы можете порекомендовать интересную экскурсию?
    Can you recommend an interesting tour?
    Не могли бы Вы рассказать, какие здесь есть музеи?
    Would you please tell me what museums there are here?
    Где находится театр?
    Where is the theater?
    Где ближайшая станция метро?
    Where is the nearest subway station?
    Где стоянка такси?
    Where is the taxi stand?
    Здесь есть поблизости туалет?
    Is there a public restroom near here?
    Можно воспользоваться Вашим туалетом?
    May I use your bathroom?
    В котором часу мы вернемся?
    What time does it get back?
    Сколько стоит эта экскурсия?
    How much is this tour?
    Во сколько начало?
    What time does it start?
    Питание включено в стоимость?
    Are any meals included?
    Экскурсия по городу предусмотрена?
    Is there a city tour here?
    Это однодневная экскурсия?
    Is this an all-day tour?
    Дайте мне, пожалуйста, план города.
    Please give me a map of the town.
    Где я могу купить план города?
    Where can I buy the map of the town/city.
    У вас есть брошюра с описанием туров и экскурсий?
    Do you have a brochure describing tours and excursions?
    Здесь есть театр?
    Is there a theater here?
    Когда и где мы можем встретиться?
    When and where can we meet?
    Где я могу купить билет?
    Where can I buy a ticket?
    Сколько стоит входной билет?
    How much is admission?
    Что интересного можно тут еще посмотреть?
    What other interesting things are there to see?
    Это слишком далеко, чтобы идти пешком?
    Is it too far to walk?
    У нас будет возможность сделать пару фотографий?
    Will there be an opportunity to take some photographs?
    Сколько времени это будет идти?
    How long will it run?
    Что идет сейчас?
    What is showing now?
    Кто-нибудь здесь говорит по-английски?
    Can anyone here speak English?
    Мне нужен гид, говорящий по-английски.
    I want an English-speaking guide.
    Как пройти
    Asking the way
    Извините, как пройти к этому месту?
    Excuse me. How can I get to this place?
    Скажите, пожалуйста, как пройти к этой гостинице?
    Would you tell me how to get to this hotel?
    Гостиница далеко отсюда?
    Is the hotel far from here?
    Сколько это займет времени?
    How long does it take?
    Оно на этой стороне?
    Is that on this side?
    Как мне пройти к почте?
    Will you show me the way to the post office?
    В какую сторону идти к центру?
    Which way is downtown?
    Покажите на плане, где мы сейчас находимся.
    Please point out where I am on this map.
    Пожалуйста, набросайте здесь план.
    Please draw a map here.
    Где мы сейчас?
    Where are we now?
    Как называется эта улица?
    What’s the name of this street?
    По чему можно ориентироваться по пути?
    What landmarks are on the way?
    Мне идти прямо?
    Should I go straight?
    По пути Вы увидите ресторан на другой стороне улицы.
    On the way you’ll see a restaurant on the other side of the street.
    Это примерно десять минут ходьбы.
    It’s about ten minutes of walk.
    Это совсем близко.
    It’ s a short walk.
    Это прямо через улицу.
    It’s right across the street.
    Это в конце коридора.
    It’s at the end of this corridor.
    Это не очень далеко.
    It’s not so far.
    Вы не можете его не заметить.
    You can’t miss it.
    Подождите здесь минутку, пожалуйста.
    Wait here a moment, please.
    Я выхожу на следующей остановке.
    I get off at the next stop.
    Высадите меня здесь, пожалуйста.
    Let me off here, please.
    Остановите здесь, пожалуйста.
    Stop here, please.
    Развлечения
    Entertainments
    Я хотел бы поехать куда-нибудь отдохнуть.
    I would like to go somewhere to relax.
    Давайте сходим в какое-нибудь интересное место?
    Shall we find a nice place to go?
    В какой кинотеатр пойдем?
    Which cinema (movie theater) will we go to?
    Хотите пойти со мной в оперу?
    Would you like to go to the opera with me?
    Я куплю билеты.
    I’ll get the tickets.
    Я зайду за Вами в семь часов.
    I’ll pick you up at seven o’clock.
    Давайте сходим сегодня вечером в кино.
    Let’s go to the movie tonight.
    Кто Ваши любимые артисты?
    Who are your favorite movie stars?
    Когда начинается кино?
    When does the movie start?
    Покажите, где мое место, пожалуйста.
    Will you take me to my seat, please?
    Когда заканчивается представление?
    What time will the show be over?
    Когда начинается представление?
    How soon does the show begin?
    Хотите пойти куда-нибудь потанцевать?
    Would you like to go dancing?
    Разрешите пригласить Вас на танец.
    May I have this dance, please?
    По телевизору будут интересные фильмы?
    Are there any good movies on TV?
    Сегодня вечером по телевизору будет что-нибудь интересное?
    Are there any good programs on TV tonight?
    Фотографии
    Photography, still pictures
    Здесь можно фотографировать?
    May I take pictures here?
    Можно использовать вспышку?
    May I use a flash?
    Не могли бы Вы сфотографировать меня?
    Would you mind taking a picture for me?
    Сфотографируйтесь со мной, пожалуйста.
    Please pose with me.
    Loading…
    II. Do the following tasks.
    Задания на закрепление лексического материала по теме “Путешествия”.
    TRAVELLING IS FUN!
    I. Have a vocabulary quiz.
    1. Flights inside the country are called …
    2. A train which takes you to your destination without a change is a …
    3. A bus used for long distance journey is a …
    4. A jacket you have to wear when your ship is wrecked is a …
    5. The place you are travelling to
    6. The place where trains wait
    7. The buildings where railway passengers arrive and leave
    8. The place where buses wait
    9. The place where taxis wait
    10. The place where planes wait
    11. The room people wait for the plane
    12. Standing by the roadside trying to get a lift we call…
    destination. departure lounge.
    taxi rank. hitchhiking.
    platform / terminus. coach.
    terminals. domestic.
    runway. direct train.
    bus station. life-jacket.
    III. Read the text
    Airline Travelling
    There are three international airports in London: Heathrow, Stansted and Gatwick. Flights inside Britain are called domestic flights, so if you want to travel inside the country go to domestic Departures. At the airline desk you show your ticket and give them your luggage in the usual way.
    There is also a fast, frequent plane service – the shuttle – between London Heathrow and Manchester, Glasgow, Edinburgh and Belfast. For services to other cities you should ask the airline or travel agents. Families, young people, students and other people can get some tickets cheaper (for train tickets ask about a “Rail¬card”). Students also have some special offers.
    If you’ve arrived by plane, the next thing to do is to get your luggage. Follow the signs to Baggage Reclaim and wait until you see your flight number. Keep your luggage with you till you are asked the label.
    Go through the Customs. This is the place where officials may search your luggage. There are two channels (passages) for travelers. Those who have more quantity of things than it is allowed to bring must go through the red channel. They have to pay duty (special tax). People with no things to declare go through the green channel without paying duty. You can also buy some things at duty-free shops which are not taxed.
    IV. Fill in the blanks with the words and phrases.
    1. When you travel somewhere by plane, first you go to the …, then you go through … until you get to the …, where you wait until your flight is called. Then you go to …, for example until it is time to board the plane.
    2. When you arrive at an airport you first go through … . Then you reclaim your baggage and go through the …, where they may check your luggage. Then on the … you are met by friends and relatives.
    Immigration, check-in-counter, customs hall, arrivals, departure lounge, customs, gate 5

  6. Многие люди любят путешествовать. Они посещают другие города и страны, узнают новые культуры и традиции, заводят друзей среди иностранцев по всему миру.
    Существует много средств передвижения: поезда, самолеты, корабли и автомобили. Некоторые люди путешествуют на велосипеде или пешком. Проживание также не проблема. Туризм – крупный бизнес, и по всему миру есть отели, в которых могут остановиться путешественники.
    Я очень люблю путешествия. Они приносят новые впечатления и делают жизнь ярче. Мое любимое средство передвижения – поезд. Самолет слишком быстрый. Когда ты путешествуешь на поезде, ты чувствуешь дорогу. Мне нравится звук колес. В поезде я обычно сажусь у окна и читаю книгу. Иногда я лежу и слушаю аудиокнигу.
    У меня нет любимых стран. На мой взгляд, все страны – хорошие места для путешествий. Мне нравится путешествовать в другие российские города, равно как и путешествовать за границу. Из российских городов я была в Новосибирске, Екатеринбурге, Москве, Иркутске, Хабаровске, Владивостоке и Южно-Сахалинске. Я также съездила на Алтай.
    Я также была за границей. Я ездила в Польшу, Чехию, Финляндию, Швецию, Данию и Норвегию. Последняя мне понравилась больше всего. Норвегия – страна с невероятной природой; у меня осталось много ярких впечатлений. Я думаю, что впечатления – важнейшая часть любой поездки.
    В заключение я хотела бы сказать, что путешествия – это лучший способ провести отпуск. Лучше съездить куда-нибудь, чем потратить деньги на вещи. Потому что вещи временны, а воспоминания бесценны. Так разве это не лучший способ отдохнуть?

  7. The town I live in is not very large and there are no big galleries and museums in it. But we have a good Natural History Museum in our town.
    Last week I was on an excursion there. First we listened to a lecture on the history of our region which was very interesting. Then a guide showed us the exposition of the museum. We walked through its halls looking at different stands with exhibits. There were ancient vases and coins, dishes and bowls, tools and arms. The guide told us about the origin and the age of the exhibits and answered our questions. The girls asked questions about national costumes and dishes and the boys were interested in arms.
    The next hall was even more interesting. There we saw stuffed animals and birds. It was a small zoo of the region nature. There was also an aquarium full of different fish, tortoises and shells. The collection of minerals was interesting, too.
    I have learned very much from my visit to the museum.
    Перевод
    Город, в котором я живу, не очень большой, и в нем нет больших галерей и музеев. Но у нас есть хороший музей естественной истории.
    На прошлой неделе я был на экскурсии там. Сначала мы прослушали лекцию об истории нашего региона, которая была очень интересной. Тогда гид показал нам экспозицию музея. Мы прошли через его залы и смотрели на различные стенды с экспонатами. Там были древние вазы, монеты, посуда и блюда, инструменты и оружие. Гид рассказал нам о происхождении и возрасте экспонатов и ответил на все наши вопросы. Девочки задавали вопросы о национальных костюмах и блюдах, а мальчики были заинтересованы в оружии.
    Следующий зал был еще более интересным. Там мы увидели чучела животных и птиц. Это был маленький зоопарк природы нашего региона. Там был также аквариум, полный различных рыб, черепах и ракушек. Коллекция минералов была интересной тоже.
    Я узнал очень много интересного из моего визита в музей.

  8. Мотивация.
    Урок – “экскурсия по школе” – является
    заключительным уроком темы “Школа”. На нем
    обобщается лексический и грамматический
    материал по данной теме. Учащиеся полностью
    владеют изученной лексикой и проводят экскурсию
    по школе на английском языке для учащихся
    четвертого класса.
    Учащиеся пятого класса впервые пробуют себя в
    роли ведущего урок, что стимулирует повышенную
    ответственность при подаче материала. А у
    учащихся четвертого класса формируется
    повышенный интерес к изучению данного предмета.
    Так как – это экскурсия по школе,
    прослеживается взаимосвязь со всеми предметами,
    изучаемыми в школе. Для пятиклассников
    происходит обобщение на более высоком уровне, а
    для четвероклассников знакомство с новыми
    структурами, желание понять новое и вести диалог.
    Широко используется личный опыт учащихся.
    Развивается критическое мышление. Учащиеся
    ведут диалог.
    В дальнейшем повышается интерес к предмету.

    Цели:

    повышение эффективности учебного процесса.
    Развитие личностного потенциала ученика.
    Развитие коммуникативных навыков.

    Задачи:
    Образовательной мотивации: развитие
    творческого потенциала учащихся, активное
    восприятие материала.
    Информационной грамотности: развитие
    способности к самостоятельному монологу на
    иностранном языке, оценочной работе.
    Социальная компетенция: формирование
    компетентностных навыков – работа в группах
    (экскурсоводы, переводчики, туристы), определение
    своего места в коллективной деятельности и
    ответственности за знание.

    Ход урока

    Стадия рефлексии.

    На доске эпиграф:
    Happy Thought.
    (by Robert Louis Stevenson)
    The world is so full
    Of the number of things.
    I’m sure we should all
    Be happy as kings.
    Идет обсуждение данных слов:
    – Are you happy? Why?
    – What wonderful things are there in the world?
    – Why can we call people kings?
    Далее следует вывод, что счастье – это то, что
    мы живем в этом мире, учимся в школе, получаем
    знания, можем развиваться и совершенствоваться.
    We are happy because we live on the Earth, we can thing, dream and study?
    Учитель задает следующий вопрос:
    Are children in Great Britain happy?
    What school do they study in?
    Идет просмотр видеофильма о британской школе.
    После этого идет обсуждение фильма и
    предлагается сравнить устройство школы в
    Британии и России. Для этого нужно отправиться на
    экскурсию по школе.

    Беседа.

    – What subjects do pupils study at school?
    – What can they do at school?
    – At what age do they begin to study?
    – At what age do they finish school?
    – How many days a week do they study?
    – Do they have holidays? When are their holidays?
    – Do they celebrate holidays at school?

    Работа в группах.

    Учащиеся распределяются по группам:
    экскурсоводы, переводчики, туристы. Каждая
    группа имеет свою задачу. Экскурсоводы по
    очереди проводят экскурсантов по школе,
    рассказывая об ее устройстве, кабинетах,
    учителях, учебном процессе. Переводчики
    объясняют непонятную информацию туристам.
    Туристы задают вопросы об интересующих их
    объектах.

    Текст.
    My school
    At the age of 6 or 7 all boy and girls go to school. I go to school too. The number
    of my school is 629. Our school is large and light. It is neither old nor new. There is a
    schoolyard around it. You can see a sports ground behind the school. Sometimes we have
    physical training lessons there.
    Our school has 3 floors. There is a workshop on the ground floor. It is big. There are
    all kinds of tools and machines there. The boys of our school have a woodwork room too.
    They learn to make things of wood in this room.
    There is a room for work for girls too. It is on the ground floor too. They learn to
    cook and to sew [sou] there.
    If you enter the school and go to the right you can see a dining-room. Here pupils and
    teachers have breakfast and dinner. The dining-room is a clean one. There are many nice
    flowers on the tables.
    Our primary school is on the first and the second floors. We studied there last year.
    Our classroom was on the second floor. Our first teacher was Natalia Petrovna Svistunova.
    We like her very much.
    Our school has a library. It is on the second floor. There are a lot of interesting
    books in it. We like to read its books but the library has no reading room.
    Our school has many classrooms. We have three English classrooms, two History
    classrooms, Geography, Physics, Russian classrooms and others. They are big and light and
    each of them has three or four large windows, flowers, the blackboard, desks, chairs and
    beautiful pictures.
    Our classroom is on the first floor. It is big and large too. It has three windows with
    nice curtains and flowers. There are four bookcases in it. There is a blackboard on the
    wall. The teacher’s table with many books on it is situated not far from the blackboard.
    There are twelve desks and some comfortable chairs in the classroom. There is a TV set in
    the classroom. Sometimes we used it during the lesson.
    There is a school hall on the first floor where meetings and conferences take place. We
    organize concerts, festivals when we celebrate our holidays. Pupils of our school sing
    songs and dance modern and folk dances and perform some plays there.
    The teachers’ room is on the second floor. There are tables and chairs for the
    teachers, a TV set and a telephone there. It is comfortable and a cosy room and teachers
    like to spend their free time in it.
    Our school museum is on the second floor too. It is very nice and interesting. Our
    pupils, parents and teachers made it in 1999. There are a lot of old things which help us
    to learn more about our past life. We like our school and go there to get knowledge, to
    make friends and to be happy.

    Приемы.

    Вопросы по тексту:
    What subjects do pupils study at this school?
    How old is this school?
    How old is its museum?
    How many teachers work here?
    How many pupils study here?
    How many classrooms are there?
    Is there a gymnasium in your school?
    How many subjects do pupils study?
    Who is a headmaster of this school?
    Who is your Russian (English, Maths, History…) teacher?
    How many floors does the school have?
    When do the lessons begin?
    At what age do pupils begin to study?
    At what age do they finish school?
    Do pupils have a school uniform?
    How many days a week do they study?
    When do lessons finish?
    Do pupils have extra lessons?
    What can pupils do at school?
    What can they do after school?
    Do they like their school? Why?
    Do they want to do it nice?
    Do they go to trips with their teachers?
    Do they have holidays?
    When are their holidays?
    Do they celebrate holidays at school?
    Is this school nice? Why?
    Is this museum nice? Why?
    What is interesting in this museum?
    What can you do to make your school nicer?
    Do you have good friends at school?
    Do you have good teachers?
    Do you like your school? Why?
    What is interesting in your school?
    Why do you study?

    Подведение итогов.

    После экскурсии учащиеся собираются в классе
    для подведения итогов. Предлагается всем
    заполнить таблицу “знаю-хочу узнать-узнал”.

    Вывод.

    – Для чего нужна школа?
    – Какие предметы для меня важны?
    – Is school important?
    – What subjects are important for me?
    – What will I be in future?
    – Who will help me?

    Стимул для продолжения деятельности.

    Какие вопросы необходимо еще освятить? Как мы
    будем использовать полученные сегодня знания? В
    какой школе вы бы хотели учиться?

    Рефлексия.

    Что сегодня было для вас интересным? Что нового
    вы узнали? Что оказалось для вас важным?
    Was the lesson interesting?
    Was the lesson important for you?
    Were there new words which you studied?
    What would you like to learn at the next lesson?
    Домашнее задание: написать сочинение
    на тему: “В какой школе я бы хотел учиться”. “School
    of my dream”.

  9. Каждый человек в своей жизни не должен, а просто обязан хотя бы пару раз поехать на отдых на Экзотические острова, повидать всемирно известные строения как “Эйфеливая Башня”, “Биг Бен”, “Стоунхендж” и этот список можно пополнять и пополнять. Это необходимо каждому из нас! От каждой из поездок вы возьмете себе не только львиную долю интересной информации, Главным аспектов слова “Обязан” является Душевное развитие! Сочинения и Топики на тему “Путешествие и Туризм” помогут вам не только в выполнении домашнего задания, но и раскажут о прелестях окружающего нас мира.
    К сочинениям прилагаются переводы для лучшего понимания текста, и запоминания оборотов письменной речи. Также в конце сочинений прилагаются дополнительные вопросы и словарь неизвестных слов, рекомендованых к изучению.
    1.  Tourism  – Туризм
    2.  Travelling  – Путешествия (1)
    3.  Travelling  – Путешествия (2)
    4.  Travelling  – Путешествия (3)
    5.  Travelling  – Путешествия (4)
    6.  Travelling  – Путешествие (5)
    7.  Travelling / Holidays  – Путешествия / Каникулы
    8.  Travelling by Car  – Путешествие на машине
    9.  Travelling by Plane   – Путешествие на самолете
    10.  Travelling by Sea  – Морское путешествие

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *