Гайсин Данил, 10лет.
РТ, г.Набережные Челны
МАОУ «СОШ№48»
Руководитель Султаншина Миляуша Исрафиловна,
учитель татарского языка и литературы.
Мое любимое занятие.
(сочинение на татарском языке)
Мин й?з?рг? бик яратам. Бу ? минем и? яраткан ш?гылем. Мин бассейнга й?рим, анда й?з? секциясенд? ш?гыльл?н?м. Ми?а бигр?к т? баттерфляй ысулы бел?н й?з? ошый. Ул брасс стилен? охшаган, тик й?зг?нд? кулларны гына судан чыгарасы?.
Й?з? мускулларны ныгыта ??м сулыш алуны яхшырта. Мин, й?з? бел?н ?итди ш?гыльл?н? башлаганнан со?, физик яктан ныгыдым. Й?з? буенча район ярышларында катнаштым. Д?рес, югары урыннар алмадым. ?мма анысы бик ?к м??им д? т?гел, ч?нки мин спорт бел?н с?лам?тлек ?чен ш?гыльл?н?м.
?земне? организмны ныгыту ?стен?, мин ?ле спорт секциясен? й?ри башлагач я?а дусларым бел?н аралашам. Без барыбыз да с?лам?т яш?? р?веше алып барабыз.
?ти-?нием д? х?зер минем ?чен бик шатланалар. Безне? бассейнда уздырылган ярышларга, башка спорт т?рл?ре буенча ярышларга й?рибез. ?тием минем бел?н горурлана, дип уйлыйм мин.
Примерное сочинение-рассуждение (на татарском языке) на актуальные проблемы в нашей жизни – алкоголь, наркотики.
“Матурлык д?ньяны коткарыр”, -дил?р. Минемч?, и? матур кешел?р – балалар. Без гаил?д?, м?кт?пт? т?рбиял?н?без. ? м?кт?п ул – д?ньяга, тормышка караш формалаша торган и? изге урын.
Бала беренче тапкыр м?кт?пк? килг?ч ?зен? дуслар таба, алар бел?н аралаша. Еллар утк?н саен ул акыл, т??риб? туплый.Аны? тормышка ?з карашы, ??р н?рс?г? ?з фикере барлыкка кил?.
Л?кин кешел?р табигать тарафыннан шундый т?рле итеп яратылганнар. Холык-фигыльл?ре, кыяф?тл?ре, социаль х?лл?ре, д?ньяга карашлары бел?н кешел?р бер-берл?ренн?н шактый аерыла.
Безне? арада да т?рлел?ре бар. Дин юлына кереп китк?н, с?лам?т яш?? р?веше алып барган, акыллы, белемле яшьл?р бел?н бер- р?тт?н начар гад?тл?рг? иярг?нн?ре д? бик к?п.
Мине бигр?к т? наркомания диг?н зур аф?т борчый. Элек без бу турыда телевизордан к?реп, газета-жуналлардан укып белдек. «Ярый ?ле безд? юк бу чир», дип уйлый идек.
К?пл?р наркотик кармагына бик тиз эл?г?. Бу баткаклыкка кереп баткач кына алар аны? нинди куркыныч ик?нен а?лыйлар. Алар инде беркайчан да с?лам?т, ирекле була алмыйлар. Кеше ?зене? наркоман ик?нен а?лаганда бик со? була инде. Л?кин чын наркоманнар да ?зл?рен наркоман итеп танырга тел?мил?р. Алар язмышларына буйсынып, тормыш ?чен к?р?шс?л?р, ?зл?ре ?чен яхшырак булыр иде.
Эн? бел?н бит ?ле СПИД вирусы да дус. К?п наркоманнар ВИЧ инфекцияле була ик?н.ВИЧ инфекцияле наркоман аналардан з?гыйфь балалар туа, к?пме кешел?р наркоман туганнары ?чен газап чиг?. Бу турыда газеталарда бик к?п файдалы материаллар бар. Бу м?кал?л?рд? к?п т?рле файдалы ки??шл?р, гыйбр?тле вакыйгалар бел?н танышырга була.Шушы газеталарда м?кал?л?рне,хатларны укыгач ,мин аларны? геройлары ис?нме,т?гелме ик?нлеге турында уйлыйм. Алар кайчандыр безне? арада яш?г?н кешел?р бит.Аларны? язганнары – наркомания д?ньясында аяк басканарны? уртак язмышы . Мин ?зем? андый язмыш тел?мим .
Бер??л?р л?зз?тне, р?х?тлекне шул наркотиклардан, т?м?кед?н, алкогольле эчемлекл?рд?н алсалар, яхшы, т?рбияле кешел?р р?х?тлекне, л?зз?тне тормышта, яш?ешт? к?р?л?р. Бала ?зене? гаил?сенд?, ян?ш?д? ?ти- ?нисе, туганнары. Ул алар бел?н к??елле с?йл?ш?, ??г?м? кора. Ял к?нн?ренд? берг?л?шеп табигать кочагына чыгып кер?, тир?-якны к?з?т?, гаил? берлеген д? сакларга ярд?м ит? бит. ?йе, х?зер ?ти-?нил?рне? вакыты бик к?п т?гел, к?бесенч? ул юк та ?ле. Гаил? ?ылысы ??р кешег? р?х?тлек, л?зз?т бир?. ?йтик, бала м?кт?пт? дуслары бел?н аралаша, белем ала. ?леге дустына м?гал?м? кешег? р?х?тлек, л?зз?т бирмимени? ?лб?тт?, бир?. Бары ?зе?не? рухи ныклыгы?ны саклаган х?лд?, тормышны? ??р мизгеленн?н яхшылык кына эзл?рг? кир?к.
Тормыш гел р?х?тт?н, яхшылыклардан гына тормый. Л?кин берн?рс? д? гомерлек т?гел, авырлыклар вакытлыча гына. Аларны ихтыяр к?чен саклаган х?лд?, сабыр итеп ?тк?реп ?иб?р? белерг? кир?к. ?г?р д? кеше ?зен? начар гад?тне юлдаш ит? ик?н, авырлыклар ?т?р, ? ?леге начар гад?т кешед? калыр. Тормышны? матур, с?енечле мизгелл?рен кеше тулысынча кабул ит? алмый. Ул инде начар гад?т баткаклыгында. Бары тик ?леге сазга килеп эл?кк?ч кен? кеше ?зене? кайда ик?нлеген а?лый. Л?кин со? була. Мондый х?лд? калмас ?чен ?ти-?нил?ребез, укытучыларыбыз безне тормышка ?зерлил?р, зарарлы гад?тл?рд?н саклыйлар. Алар безг? б?хетле яш?? серл?рен ?йр?т?че чын дусларыбыз, ки??шчел?ребез.
Мен? шушындый ?ти ??м ?нил?р, укытучылар булганда, ??р бала файдалы эшл?р бел?н ген? ш?гыльл?нер, начарлыклар, зарарлы гад?тл?р безне читл?теп ?т?р, дим мин. Б?тен д?ньяда яман чирл?рне, зарарлы гад?тл?рне бетер? – ??ркемне? изге бурычы, ??р бала, ??р ?лк?н кеше к?р?шк? кушылса ??м ?зе д? яхшы ?рн?к к?рс?тс?, без мо?а иреш?ч?кбез.
Барысы да ?зебезне? кулда.
Отдел образования муниципального
исполнительного комитета
Азнакаевского муниципального района
Муниципальное общеобразовательное
учреждение
средняя общеобразовательная школа №2
п.г.т. Актюбинский
Азнакаевского муниципального района
РТ
Доклад на тему: Использование
новых технологий на уроках
татарского языка и литературы
Составила:
учитель
татарского языка
и литературы
Гаскарова
Э.М.
Доклад на тему: « Использование
новых технологий на уроках татарского
языка и литературы
» Цель методической
работы: 1. Стремиться
сделать процесс обучения интересным,
полезным, живым, доступным.
2. Организовать
учебный процесс в увлекательной форме.
3. Развивать
творческие и познавательные интересы.
4. Активизировать
мыслительную деятельность учащихся. Задачи:
1. Повышение
мотивации, интереса к изучаемому
предмету.
2. Создание комфортной
обстановки, атмосферы взаимопонимания
и поддержки в процессе коммуникации на
изучаемом языке.
3. Раскрытие
творческого потенциала, развитие
инициативы.
Современная школа
требует от учителя повышения его
профессионализма, в частности, в выборе
организации деятельности учащихся на
уроке. Татарский язык объективно является
одним из сложных школьных дисциплин и
вызывает трудности у многих школьников.
В то же время в каждом классе имеется
некоторое число учащихся с выраженными
способностями к этому предмету. Перед
учителем встаёт задача – поиск более
гибких форм организации учёбы.
В своей работе я
использую такие педагогические технологии
как – игровые технологии, групповые
технологии, здоровье сберегающие
технологии, компьютерные технологии,
личностно-ориентированные технологии. I.
Одна из форм – это групповая работа.
Главное педагогическое правило: – не
расслаивать учеников на сильных и
слабых, а организовать взаимообучение
детей методом совместно-групповой
учебной деятельности. Задачи: Включить
каждого ученика в деятельность,
обеспечивающую формирование и развитие
познавательных потребностей, т.е.
разрабатывается такое задание, и такая
методика при котором ученик обязательно
справляется с работой. Класс
разбивается на 2-3 группы. Дети в группах
организованы с разным уровнем развития.
Группы получают задания. Задания
выполняют все, при этом идёт опрос друг
друга, сильный помогает слабому. Таким
образом, все ученики всё полезное время
потратили на достижение главной цели
урока. II.
Большое значение на уроках уделяю
здоровье сберегающей технологии. Задачи:
Помочь ученику преодолеть усталость,
уныние, неудовлетворённость. У
учащихся развита способность улавливать
эмоциональный настрой учителя, поэтому
с первых минут урока, с приветствия
нужно создать обстановку доброжелательности,
положительный эмоциональный настрой.
На уроках использую простейшие упражнения
для глаз, благоприятно влияющие при
неврозах, внутричерепном давлении;
физминутки, упражнения – энергизаторы
(это короткие упражнения, либо
подготавливающие класс, группу к
деятельности в начале урока, либо
восстанавливающие энергию класс и
каждого ученика в процессе урока),
точечный массаж, который активно
воздействует на весь организм. III. Игровую
технологию использую при освоении
понятий, изучении темы, объяснении
нового материала и его закреплении, при
обучении устным видам речевой деятельности. Задачи игровой
технологии: Активизация коммуникативной
деятельности учащихся; правильное
распределение ролей между детьми,
поскольку они имеют разный уровень
речевой подготовки; создание ситуации
взаимопомощи, активного устно-речевого
общения, эмоциональное состояние
учащихся, что может повлиять на качество
усвоения материала и результат игры.
В своей работе
использую нетрадиционные виды уроков
такие как – урок-экскурсия, урок-путешествие,
урок-игра. Во время игры учащиеся более
свободно ориентируются в предложенной
ситуации, могут свободно импровизировать.
У них появляется живой интерес к уроку.
В ролевой игре можно работать в паре, в
составе группы. IV.
Компьютер является одним из важных и
новых средств в учебном процессе.
Использование его способствовало
появлению новых информационных
технологий. Компьютерные технологии
позволяют реализовать основные методы
обучения татарскому языку: показ,
объяснение, коррекция, оценка знаний.
Использование
компьютера на уроках татарского языка
помогает: 1) наглядно представить обучения
изучаемым языковым явлениям, 2) формировать
речевые навыки на изучаемом языке. 3)
контролировать знания, определённой
степени формирования умений и навыков.
Мною разработаны
и проведены два интерактивных урока. Задача при
организации такой формы работы – правильно
ориентироваться в потоке нововведений,
выбрать наиболее оптимальный вариант
изложения учебного материала на каждом
этапе урока. V.
Используя в своей практике
личностно-ориентированные технологии главной
задачей ставлю не только дать определённую
сумму знаний, но и развивать у них интерес
к учению, к творческой работе; стремиться
использовать полученные знания
самостоятельно; учитывать
индивидуальный подход; построить учебный
процесс в форме диалога, в демократичном
стиле работы с учеником.
Одним из путей
такой новизны я вижу разработку и
применение различных видов дидактического
материала, создание которого позволяет
восполнить ограниченность в заданиях
учебников, разнообразить формы обучения,
повышающие творческую активность
учащихся. Применение таких карточек
учащиеся приобретают умения и навыки.
Ученики не замечают, что учатся, познают,
запоминают новое, проявляют творчество.
Таким образом,
использование новых технологий на
уроках татарского языка, формируют
интерес к предмету, активизируют
познавательную и мыслительную
деятельность, творческие способности,
развивают наблюдательность. Такие яркие
уроки помогают детям легко и быстро
усвоить как английский, русский и
татарский языки.
Урок по татарскому языку в 5-м классе на тему “К?з”.
Максат: 1) К?з фасылы турындагы белемн?рне системалаштыру. Яшелч?л?р ??м ?ил?к-?имешл?р буенча ?телг?н лексик-грамматик материалны ныгыту, йомгаклау. 2) Б?йл?нешле с?йл?м телен ??м язу к?некм?л?рен ?стер?не д?вам ит?. 3) Укучыларны? алган белемн?рен гомумил?штер?, ?йр?нг?н материалны тормышта куллана бел? к?некм?л?рен камилл?штер?не д?вам ит?.
?и?азлау: компьютер, плакатта кроссворд, яшелч?-?имешл?р маскалары, д?реслек (авторлары: Х?йд?рова Р.З., Рангулова Р.?. Татар теле. 2 нче сыйныф. – Казан: М?гариф, 2009), эш д?фт?рл?ре, тестлар, диск “Татар телле заман”.
Д?рес барышы.
I. Оештыру.
1. – Ис?нл?ш?.
– Татар теле д?ресен башлыйбыз.
– Б?ген сыйныфта кем дежур? (Дежур укучы рапорты).
– Илнар, х?зер кайсы вакыт?
– К?з айлары кайсы айлар?
– Укучылар, без б?ген д?рест? “К?з” темасы буенча алган белемн?ребезне ныгытачакбыз. (Мы сегодня на уроке закрепим наши знания по теме “К?з”. (Слайд)
2. – Балалар, сез ?киятл?рне бик яратасыз. ?й эшен? мин ?кият язарга кушкан идем. Аларны укыйк. (Балалар ?киятл?рен укыйлар).
– ?киятл?регез бик кызыклы, матур булды, р?хм?т сезг?.
II. Т?п ?леш.
1. Фонетик зарядка.
– ? х?зер ?йд?гез яшелч? ??м ?ил?к-?имеш атамаларын иск? т?шерик. (А теперь давайте вспомним названия овощей и фруктов. Повторяем хором).
(Диск. “Татар телле заман” . Выбор темы №20, №21)
№ 20
Кура ?ил?ге
Чия
Каен ?ил?ге
?ир ?ил?ге
Алмагач
Бакчачы
Балан
Алма
№ 21
Кавын
Сарымсак
Карбыз
Суган
Б?р??ге
Кабак
Т?че торма
Карачкы
Кирт?
К?бест?
Шалкан
Кишер
Ч?гендер
Кыяр
2. – А сейчас мы проверим наши знания, и проведем небольшое тестирование.
Тест.
1. Спроси у друга, нравится ли ему осень. Найди правильный ответ.
А) Си?а кыш ошыймы?
Б) Си?а к?з ошыймы?
В) Си?а ??й ошыймы?
2. Попроси у друга яблоко. Найди правильный ответ.
А) Ми?а кишер бир ?ле.
Б) Ми?а ч?гендер бир ?ле.
В) Ми?а алма бир ?ле.
3. Какое слово переведено неправильно?
А) кишер – морковь
Б) алма – арбуз
В) суган – лук
4. Вместо точек поставь нужное слово.
Кыяр бакчада … .
А) ?с?
Б) бара
В) ?ырлый
5. Какая буква пропущена? б?р? … ге , я … гыр
А) н
Б) ?
В) г
– Молодцы!
– Балалар, яшелч?л?р ??м ?ил?к-?имешл?р кайчан ?лгер?л?р? (Яшелч?л?р ??м ?ил?к-?имешл?р к?з к?не ?лгер?л?р).
– Алар кайда ?с?л?р? (Алар бакчада ?с?л?р).
– Давайте представим, что это большой сад-огород. И в нем растут морковь и свекла, лук и помидор, яблоко и лимон, ягода и арбуз. А для этого я специально приготовила вам маски. Одевайте маски.
3. – ? х?зер ?йд?гез уйнап алабыз. “Т?р?ем?че” уены.
(Игра “Переводчик”). (Слайд)
Алтын к?з ?итте. (Пришла золотая осень).
К?нн?р салкын. (Дни холодные).
Безне? бакча бар. (У нас есть огород).
Бу груша сары. (Эта груша жёлтая).
Агачлар саргайды. (Деревья пожелтели).
Бакча зур ??м матур. (Огород большой и красивый).
Кошлар ?ылы якка киттел?р. (Птицы улетели в тёплые края).
Бу агачта лимон ?с?. (На этом дереве растёт лимон).
4. Физик к?нег?.
Алмалар агач башында,
Карлыганнар куакта,
Балан т?р?з? каршында,
?флисуннар еракта.
5. Д?реслек бел?н эш.
– Д?фт?рл?рне ачтык. Б?генге числоны язабыз.
( 48 б. 4 к?нег?):
Б…р??ге, су…ган, к?б…ст?, киш…р, кав…н, ч?г…ндер, ш…лкан, к…рбыз, ч…я.
6. К?зл?рг? ял к?нег?л?ре.
– К?зл?ребез бик арды, ял итеп алыйк.
– Бик яхшы.
7. Табышмаклы кроссворд. (Кроссворд с загадками. Нужно отгадать загадку и написать ответ в пустые клетки).
К
?
б
е
с
т
?
ш
А
л
к
а
н
к
и
ш
е
Р
а
Л
м
а
к
Ы
я
р
с
у
Г
а
н
к
А
р
б
ы
з
ч
?
г
е
Н
д
е
р
(Слайд)
Й?з кат кием, барысы да т?йм?сез. (К?бест?).
Т?г?р?к, ? ай т?гел, сары, ? кояш т?гел, т?мле, л?кин шик?р т?гел, койрыклы, тычкан т?гел. (Шалкан).
Ч?чл?ре яшел, б?др?, г??д?се билд?н ?ирд?. (Кишер).
“Алма!” – дис?? д?, алалар, н?рс? со? ул балалар? (Алма).
Озынча, яшел ??м т?мле. Ул н?рс?? (Кыяр).
?ск?нд? яфрагын ашыйлар, ?сеп ?итк?ч ?зен ашыйлар. (Суган).
?зе шардай, эче кандай, т?ме балдай. (Карбыз).
?ир астында кызыл ?т?ч. (Ч?гендер).
8. ? х?зер реклама чыгарылышы! ( А сейчас рекламная пауза)!
Мин баллы кишер. Мин балаларны ?стер?м.
Ч?гендерем бик т?мле, кан составын яхшырта.
Глюкоза, витаминнар бар минем составымда.
Аша син сарымсак ??м суган, аларда витаминнар к?п.
Мин кызыл помидор. Минд? витаминнар к?п.
Мин сары лимон. Лимон ?че. Лимонда С витамины к?п.
Алма зур, кызыл, т?мле. Алмада тимер к?п.
Мин матур, т?мле ?ил?к. Салкын тиюд?н файдалы.
Мин т?мле, кызыл карбыз. Мин б?ерг? файдалы.
– Р?хм?т, балалар,бик яхшы реклама ясадыгыз. Дим?к, яшелч?л?р, ?ил?к-?имешл?р с?лам?тлекк? файдалы.
III. Гомумил?штер?.
Укучылар, без б?ген д?рест? “К?з” темасы буенча белемн?ребезне ныгыттык.
Д?рес сезг? ошадымы? (?йе, бик ошады).
IV. Йомгаклау. Билгел?р кую.
V. ?й эше. “К?з” гербын ясарга. (Дома придумать и нарисовать герб на тему “Осень”).
Гайсин Данил, 10лет.
РТ, г.Набережные Челны
МАОУ «СОШ№48»
Руководитель Султаншина Миляуша Исрафиловна,
учитель татарского языка и литературы.
Мое любимое занятие.
(сочинение на татарском языке)
Мин й?з?рг? бик яратам. Бу ? минем и? яраткан ш?гылем. Мин бассейнга й?рим, анда й?з? секциясенд? ш?гыльл?н?м. Ми?а бигр?к т? баттерфляй ысулы бел?н й?з? ошый. Ул брасс стилен? охшаган, тик й?зг?нд? кулларны гына судан чыгарасы?.
Й?з? мускулларны ныгыта ??м сулыш алуны яхшырта. Мин, й?з? бел?н ?итди ш?гыльл?н? башлаганнан со?, физик яктан ныгыдым. Й?з? буенча район ярышларында катнаштым. Д?рес, югары урыннар алмадым. ?мма анысы бик ?к м??им д? т?гел, ч?нки мин спорт бел?н с?лам?тлек ?чен ш?гыльл?н?м.
?земне? организмны ныгыту ?стен?, мин ?ле спорт секциясен? й?ри башлагач я?а дусларым бел?н аралашам. Без барыбыз да с?лам?т яш?? р?веше алып барабыз.
?ти-?нием д? х?зер минем ?чен бик шатланалар. Безне? бассейнда уздырылган ярышларга, башка спорт т?рл?ре буенча ярышларга й?рибез. ?тием минем бел?н горурлана, дип уйлыйм мин.
Примерное сочинение-рассуждение (на татарском языке) на актуальные проблемы в нашей жизни – алкоголь, наркотики.
“Матурлык д?ньяны коткарыр”, -дил?р. Минемч?, и? матур кешел?р – балалар. Без гаил?д?, м?кт?пт? т?рбиял?н?без. ? м?кт?п ул – д?ньяга, тормышка караш формалаша торган и? изге урын.
Бала беренче тапкыр м?кт?пк? килг?ч ?зен? дуслар таба, алар бел?н аралаша. Еллар утк?н саен ул акыл, т??риб? туплый.Аны? тормышка ?з карашы, ??р н?рс?г? ?з фикере барлыкка кил?.
Л?кин кешел?р табигать тарафыннан шундый т?рле итеп яратылганнар. Холык-фигыльл?ре, кыяф?тл?ре, социаль х?лл?ре, д?ньяга карашлары бел?н кешел?р бер-берл?ренн?н шактый аерыла.
Безне? арада да т?рлел?ре бар. Дин юлына кереп китк?н, с?лам?т яш?? р?веше алып барган, акыллы, белемле яшьл?р бел?н бер- р?тт?н начар гад?тл?рг? иярг?нн?ре д? бик к?п.
Мине бигр?к т? наркомания диг?н зур аф?т борчый. Элек без бу турыда телевизордан к?реп, газета-жуналлардан укып белдек. «Ярый ?ле безд? юк бу чир», дип уйлый идек.
К?пл?р наркотик кармагына бик тиз эл?г?. Бу баткаклыкка кереп баткач кына алар аны? нинди куркыныч ик?нен а?лыйлар. Алар инде беркайчан да с?лам?т, ирекле була алмыйлар. Кеше ?зене? наркоман ик?нен а?лаганда бик со? була инде. Л?кин чын наркоманнар да ?зл?рен наркоман итеп танырга тел?мил?р. Алар язмышларына буйсынып, тормыш ?чен к?р?шс?л?р, ?зл?ре ?чен яхшырак булыр иде.
Эн? бел?н бит ?ле СПИД вирусы да дус. К?п наркоманнар ВИЧ инфекцияле була ик?н.ВИЧ инфекцияле наркоман аналардан з?гыйфь балалар туа, к?пме кешел?р наркоман туганнары ?чен газап чиг?. Бу турыда газеталарда бик к?п файдалы материаллар бар. Бу м?кал?л?рд? к?п т?рле файдалы ки??шл?р, гыйбр?тле вакыйгалар бел?н танышырга була.Шушы газеталарда м?кал?л?рне,хатларны укыгач ,мин аларны? геройлары ис?нме,т?гелме ик?нлеге турында уйлыйм. Алар кайчандыр безне? арада яш?г?н кешел?р бит.Аларны? язганнары – наркомания д?ньясында аяк басканарны? уртак язмышы . Мин ?зем? андый язмыш тел?мим .
Бер??л?р л?зз?тне, р?х?тлекне шул наркотиклардан, т?м?кед?н, алкогольле эчемлекл?рд?н алсалар, яхшы, т?рбияле кешел?р р?х?тлекне, л?зз?тне тормышта, яш?ешт? к?р?л?р. Бала ?зене? гаил?сенд?, ян?ш?д? ?ти- ?нисе, туганнары. Ул алар бел?н к??елле с?йл?ш?, ??г?м? кора. Ял к?нн?ренд? берг?л?шеп табигать кочагына чыгып кер?, тир?-якны к?з?т?, гаил? берлеген д? сакларга ярд?м ит? бит. ?йе, х?зер ?ти-?нил?рне? вакыты бик к?п т?гел, к?бесенч? ул юк та ?ле. Гаил? ?ылысы ??р кешег? р?х?тлек, л?зз?т бир?. ?йтик, бала м?кт?пт? дуслары бел?н аралаша, белем ала. ?леге дустына м?гал?м? кешег? р?х?тлек, л?зз?т бирмимени? ?лб?тт?, бир?. Бары ?зе?не? рухи ныклыгы?ны саклаган х?лд?, тормышны? ??р мизгеленн?н яхшылык кына эзл?рг? кир?к.
Тормыш гел р?х?тт?н, яхшылыклардан гына тормый. Л?кин берн?рс? д? гомерлек т?гел, авырлыклар вакытлыча гына. Аларны ихтыяр к?чен саклаган х?лд?, сабыр итеп ?тк?реп ?иб?р? белерг? кир?к. ?г?р д? кеше ?зен? начар гад?тне юлдаш ит? ик?н, авырлыклар ?т?р, ? ?леге начар гад?т кешед? калыр. Тормышны? матур, с?енечле мизгелл?рен кеше тулысынча кабул ит? алмый. Ул инде начар гад?т баткаклыгында. Бары тик ?леге сазга килеп эл?кк?ч кен? кеше ?зене? кайда ик?нлеген а?лый. Л?кин со? була. Мондый х?лд? калмас ?чен ?ти-?нил?ребез, укытучыларыбыз безне тормышка ?зерлил?р, зарарлы гад?тл?рд?н саклыйлар. Алар безг? б?хетле яш?? серл?рен ?йр?т?че чын дусларыбыз, ки??шчел?ребез.
Мен? шушындый ?ти ??м ?нил?р, укытучылар булганда, ??р бала файдалы эшл?р бел?н ген? ш?гыльл?нер, начарлыклар, зарарлы гад?тл?р безне читл?теп ?т?р, дим мин. Б?тен д?ньяда яман чирл?рне, зарарлы гад?тл?рне бетер? – ??ркемне? изге бурычы, ??р бала, ??р ?лк?н кеше к?р?шк? кушылса ??м ?зе д? яхшы ?рн?к к?рс?тс?, без мо?а иреш?ч?кбез.
Барысы да ?зебезне? кулда.
Отдел образования муниципального
исполнительного комитета
Азнакаевского муниципального района
Муниципальное общеобразовательное
учреждение
средняя общеобразовательная школа №2
п.г.т. Актюбинский
Азнакаевского муниципального района
РТ
Доклад на тему:
Использование
новых технологий
на уроках
татарского языка и литературы
Составила:
учитель
татарского языка
и литературы
Гаскарова
Э.М.
Доклад на тему:
«
Использование
новых технологий на уроках татарского
языка
и литературы
»
Цель методической
работы:
1. Стремиться
сделать процесс обучения интересным,
полезным, живым, доступным.
2. Организовать
учебный процесс в увлекательной форме.
3. Развивать
творческие и познавательные интересы.
4. Активизировать
мыслительную деятельность учащихся.
Задачи:
1. Повышение
мотивации, интереса к изучаемому
предмету.
2. Создание комфортной
обстановки, атмосферы взаимопонимания
и поддержки в процессе коммуникации на
изучаемом языке.
3. Раскрытие
творческого потенциала, развитие
инициативы.
Современная школа
требует от учителя повышения его
профессионализма, в частности, в выборе
организации деятельности учащихся на
уроке. Татарский язык объективно является
одним из сложных школьных дисциплин и
вызывает трудности у многих школьников.
В то же время в каждом классе имеется
некоторое число учащихся с выраженными
способностями к этому предмету. Перед
учителем встаёт задача – поиск более
гибких форм организации учёбы.
В своей работе я
использую такие педагогические технологии
как – игровые технологии, групповые
технологии, здоровье сберегающие
технологии, компьютерные технологии,
личностно-ориентированные технологии.
I.
Одна из форм – это групповая работа.
Главное педагогическое правило: – не
расслаивать учеников на сильных и
слабых, а организовать взаимообучение
детей методом совместно-групповой
учебной деятельности. Задачи:
Включить
каждого ученика в деятельность,
обеспечивающую формирование и развитие
познавательных потребностей, т.е.
разрабатывается такое задание, и такая
методика при котором ученик обязательно
справляется с работой. Класс
разбивается на 2-3 группы. Дети в группах
организованы с разным уровнем развития.
Группы получают задания. Задания
выполняют все, при этом идёт опрос друг
друга, сильный помогает слабому. Таким
образом, все ученики всё полезное время
потратили на достижение главной цели
урока.
II.
Большое значение на уроках уделяю
здоровье сберегающей технологии. Задачи:
Помочь ученику преодолеть усталость,
уныние, неудовлетворённость. У
учащихся развита способность улавливать
эмоциональный настрой учителя, поэтому
с первых минут урока, с приветствия
нужно создать обстановку доброжелательности,
положительный эмоциональный настрой.
На уроках использую простейшие упражнения
для глаз, благоприятно влияющие при
неврозах, внутричерепном давлении;
физминутки, упражнения – энергизаторы
(это короткие упражнения, либо
подготавливающие класс, группу к
деятельности в начале урока, либо
восстанавливающие энергию класс и
каждого ученика в процессе урока),
точечный массаж, который активно
воздействует на весь организм.
III.
Игровую
технологию использую при освоении
понятий, изучении темы, объяснении
нового материала и его закреплении, при
обучении устным видам речевой деятельности.
Задачи игровой
технологии: Активизация коммуникативной
деятельности учащихся; правильное
распределение ролей между детьми,
поскольку они имеют разный уровень
речевой подготовки; создание ситуации
взаимопомощи, активного устно-речевого
общения, эмоциональное состояние
учащихся, что может повлиять на качество
усвоения материала и результат игры.
В своей работе
использую нетрадиционные виды уроков
такие как – урок-экскурсия, урок-путешествие,
урок-игра. Во время игры учащиеся более
свободно ориентируются в предложенной
ситуации, могут свободно импровизировать.
У них появляется живой интерес к уроку.
В ролевой игре можно работать в паре, в
составе группы.
IV.
Компьютер является одним из важных и
новых средств в учебном процессе.
Использование его способствовало
появлению новых информационных
технологий. Компьютерные технологии
позволяют реализовать основные методы
обучения татарскому языку: показ,
объяснение, коррекция, оценка знаний.
Использование
компьютера на уроках татарского языка
помогает: 1) наглядно представить обучения
изучаемым языковым явлениям, 2) формировать
речевые навыки на изучаемом языке. 3)
контролировать знания, определённой
степени формирования умений и навыков.
Мною разработаны
и проведены два интерактивных урока.
Задача при
организации такой формы работы – правильно
ориентироваться в потоке нововведений,
выбрать наиболее оптимальный вариант
изложения учебного материала на каждом
этапе урока.
V.
Используя в своей практике
личностно-ориентированные технологии
главной
задачей ставлю не только дать определённую
сумму знаний, но и развивать у них интерес
к учению, к творческой работе; стремиться
использовать полученные знания
самостоятельно;
учитывать
индивидуальный подход; построить учебный
процесс в форме диалога, в демократичном
стиле работы с учеником.
Одним из путей
такой новизны я вижу разработку и
применение различных видов дидактического
материала, создание которого позволяет
восполнить ограниченность в заданиях
учебников, разнообразить формы обучения,
повышающие творческую активность
учащихся. Применение таких карточек
учащиеся приобретают умения и навыки.
Ученики не замечают, что учатся, познают,
запоминают новое, проявляют творчество.
Таким образом,
использование новых технологий на
уроках татарского языка, формируют
интерес к предмету, активизируют
познавательную и мыслительную
деятельность, творческие способности,
развивают наблюдательность. Такие яркие
уроки помогают детям легко и быстро
усвоить как английский, русский и
татарский языки.
Урок по татарскому языку в 5-м классе на тему “К?з”.
Максат: 1) К?з фасылы турындагы белемн?рне системалаштыру. Яшелч?л?р ??м ?ил?к-?имешл?р буенча ?телг?н лексик-грамматик материалны ныгыту, йомгаклау. 2) Б?йл?нешле с?йл?м телен ??м язу к?некм?л?рен ?стер?не д?вам ит?. 3) Укучыларны? алган белемн?рен гомумил?штер?, ?йр?нг?н материалны тормышта куллана бел? к?некм?л?рен камилл?штер?не д?вам ит?.
?и?азлау: компьютер, плакатта кроссворд, яшелч?-?имешл?р маскалары, д?реслек (авторлары: Х?йд?рова Р.З., Рангулова Р.?. Татар теле. 2 нче сыйныф. – Казан: М?гариф, 2009), эш д?фт?рл?ре, тестлар, диск “Татар телле заман”.
Д?рес барышы.
I. Оештыру.
1. – Ис?нл?ш?.
– Татар теле д?ресен башлыйбыз.
– Б?ген сыйныфта кем дежур? (Дежур укучы рапорты).
– Илнар, х?зер кайсы вакыт?
– К?з айлары кайсы айлар?
– Укучылар, без б?ген д?рест? “К?з” темасы буенча алган белемн?ребезне ныгытачакбыз. (Мы сегодня на уроке закрепим наши знания по теме “К?з”. (Слайд)
2. – Балалар, сез ?киятл?рне бик яратасыз. ?й эшен? мин ?кият язарга кушкан идем. Аларны укыйк. (Балалар ?киятл?рен укыйлар).
– ?киятл?регез бик кызыклы, матур булды, р?хм?т сезг?.
II. Т?п ?леш.
1. Фонетик зарядка.
– ? х?зер ?йд?гез яшелч? ??м ?ил?к-?имеш атамаларын иск? т?шерик. (А теперь давайте вспомним названия овощей и фруктов. Повторяем хором).
(Диск. “Татар телле заман” . Выбор темы №20, №21)
№ 20
Кура ?ил?ге
Чия
Каен ?ил?ге
?ир ?ил?ге
Алмагач
Бакчачы
Балан
Алма
№ 21
Кавын
Сарымсак
Карбыз
Суган
Б?р??ге
Кабак
Т?че торма
Карачкы
Кирт?
К?бест?
Шалкан
Кишер
Ч?гендер
Кыяр
2. – А сейчас мы проверим наши знания, и проведем небольшое тестирование.
Тест.
1. Спроси у друга, нравится ли ему осень. Найди правильный ответ.
А) Си?а кыш ошыймы?
Б) Си?а к?з ошыймы?
В) Си?а ??й ошыймы?
2. Попроси у друга яблоко. Найди правильный ответ.
А) Ми?а кишер бир ?ле.
Б) Ми?а ч?гендер бир ?ле.
В) Ми?а алма бир ?ле.
3. Какое слово переведено неправильно?
А) кишер – морковь
Б) алма – арбуз
В) суган – лук
4. Вместо точек поставь нужное слово.
Кыяр бакчада … .
А) ?с?
Б) бара
В) ?ырлый
5. Какая буква пропущена? б?р? … ге , я … гыр
А) н
Б) ?
В) г
– Молодцы!
– Балалар, яшелч?л?р ??м ?ил?к-?имешл?р кайчан ?лгер?л?р? (Яшелч?л?р ??м ?ил?к-?имешл?р к?з к?не ?лгер?л?р).
– Алар кайда ?с?л?р? (Алар бакчада ?с?л?р).
– Давайте представим, что это большой сад-огород. И в нем растут морковь и свекла, лук и помидор, яблоко и лимон, ягода и арбуз. А для этого я специально приготовила вам маски. Одевайте маски.
3. – ? х?зер ?йд?гез уйнап алабыз. “Т?р?ем?че” уены.
(Игра “Переводчик”). (Слайд)
Алтын к?з ?итте. (Пришла золотая осень).
К?нн?р салкын. (Дни холодные).
Безне? бакча бар. (У нас есть огород).
Бу груша сары. (Эта груша жёлтая).
Агачлар саргайды. (Деревья пожелтели).
Бакча зур ??м матур. (Огород большой и красивый).
Кошлар ?ылы якка киттел?р. (Птицы улетели в тёплые края).
Бу агачта лимон ?с?. (На этом дереве растёт лимон).
4. Физик к?нег?.
Алмалар агач башында,
Карлыганнар куакта,
Балан т?р?з? каршында,
?флисуннар еракта.
5. Д?реслек бел?н эш.
– Д?фт?рл?рне ачтык. Б?генге числоны язабыз.
( 48 б. 4 к?нег?):
Б…р??ге, су…ган, к?б…ст?, киш…р, кав…н, ч?г…ндер, ш…лкан, к…рбыз, ч…я.
6. К?зл?рг? ял к?нег?л?ре.
– К?зл?ребез бик арды, ял итеп алыйк.
– Бик яхшы.
7. Табышмаклы кроссворд. (Кроссворд с загадками. Нужно отгадать загадку и написать ответ в пустые клетки).
К
?
б
е
с
т
?
ш
А
л
к
а
н
к
и
ш
е
Р
а
Л
м
а
к
Ы
я
р
с
у
Г
а
н
к
А
р
б
ы
з
ч
?
г
е
Н
д
е
р
(Слайд)
Й?з кат кием, барысы да т?йм?сез. (К?бест?).
Т?г?р?к, ? ай т?гел, сары, ? кояш т?гел, т?мле, л?кин шик?р т?гел, койрыклы, тычкан т?гел. (Шалкан).
Ч?чл?ре яшел, б?др?, г??д?се билд?н ?ирд?. (Кишер).
“Алма!” – дис?? д?, алалар, н?рс? со? ул балалар? (Алма).
Озынча, яшел ??м т?мле. Ул н?рс?? (Кыяр).
?ск?нд? яфрагын ашыйлар, ?сеп ?итк?ч ?зен ашыйлар. (Суган).
?зе шардай, эче кандай, т?ме балдай. (Карбыз).
?ир астында кызыл ?т?ч. (Ч?гендер).
8. ? х?зер реклама чыгарылышы! ( А сейчас рекламная пауза)!
Мин баллы кишер. Мин балаларны ?стер?м.
Ч?гендерем бик т?мле, кан составын яхшырта.
Глюкоза, витаминнар бар минем составымда.
Аша син сарымсак ??м суган, аларда витаминнар к?п.
Мин кызыл помидор. Минд? витаминнар к?п.
Мин сары лимон. Лимон ?че. Лимонда С витамины к?п.
Алма зур, кызыл, т?мле. Алмада тимер к?п.
Мин матур, т?мле ?ил?к. Салкын тиюд?н файдалы.
Мин т?мле, кызыл карбыз. Мин б?ерг? файдалы.
– Р?хм?т, балалар,бик яхшы реклама ясадыгыз. Дим?к, яшелч?л?р, ?ил?к-?имешл?р с?лам?тлекк? файдалы.
III. Гомумил?штер?.
Укучылар, без б?ген д?рест? “К?з” темасы буенча белемн?ребезне ныгыттык.
Д?рес сезг? ошадымы? (?йе, бик ошады).
IV. Йомгаклау. Билгел?р кую.
V. ?й эше. “К?з” гербын ясарга. (Дома придумать и нарисовать герб на тему “Осень”).