Сочинение на тему су анасы на татарском

0 вариантов

  1. (Бер авыл малае авызыннан)
    I
    ??йге бик эссе к?н иде. Мин суда коена, й?з? идем; суны ч?чр?т?м, уйныйм, чума идем. Шулай мин бер с?гатьк? якын уйнадым. Аннан судан чыктым, тиз-тиз киендем, ? ?зем куркам – янымда беркем юк иде. Шулвакыт к?зем басмага т?ште. Анда бик куркыныч бер хатын утыра иде.
    Кулында алтын тарак ялтырый. Шул тарак бел?н бу хатын ч?чен тарый. Тын да алмыйча тордым басмада, бик курыктым. Ул ч?чл?рен ?рде д?, суга сикерде. Мин ?крен ген? басмага килдем. ?ен тарагын шунда оныткан! Мин як-якка карадым, урамда беркем юк иде. Таракны алдым да, авылга чаптым.
    Бик каты чаптым мин авылга, тирл?дем, ут кебек яндым. Бервакыт артка карадым – Су анасы да минем арттан чаба! Кычкыра ул: “Качма! качма! Тукта! тукта, и карак! Ник алды? син таракны? Ул бит минем алтын тарак!”, – ди. Мин качтым – ул куды, ул куды – мин качтым. Урамда да беркем юк иде, мин бик курыктым.
    СЛОВА:
    бер с?гатьк? якын – около часа
    ?зем – сам
    янымда – рядом(со мной)
    к?зем т?ште – взгляд упал
    басмага – на мостик
    ялтырый – сверкает
    тарый – расчёсывает
    тын да алмыйча – не дыша
    ?рде – заплела
    як-якка – по сторонам
    каты чаптым – быстро побежал
    ут кебек яндым – горел/пылал словно огонь
    куды – здесь: гналась
    Шулай без авылга ?иттек. Су анасын этл?р к?рдел?р, а?а бик каты ?рдел?р. “Вау!” да “вау!” да, “?ау!” да “?ау!” – бертуктамый ?рде этл?р.
    Су анасы этл?рд?н курыкты, кире китте.
    Инде эш ?айланды, куркуым да бетте. “И явыз карчык! Тарагы?нан коры калды?!”,– дидем. ?йг? кайттым да: “?ни, мин алтын тарак таптым! Сусадым, ардым, бик озак чаптым!”, – дидем.
    ?ни таракны алды, ? ?зе бик курыкты.
    СЛОВА:
    ?иттек – дошли до?
    ?рдел?р – лаяли
    бертуктамый – без остановки
    кире китте – ушёл обратно
    эш ?айланды – работа сладилась
    карчык – старуха
    коры калды? – лишилась
    сусадым – сильно захотел пить
    чаптым – побежал

  2. I
    ??й к?не. Эссе ?авада мин суда койнам, й?з?м;
    Ч?чр?т?м, уйныйм, чумам, башым бел?н суны с?з?м.
    Шул р?вешч? бер с?гать ярым кад?рле уйнагач,
    Инде, шаять, бер с?гатьсез тирл?м?м дип уйлагач,
    Й?гереп чыктым судан, тиз-тиз киендем ?с-башым;
    Куркам ?зем ?лл? нид?н,— юк янымда юлдашым.
    Бервакыт кит?м диг?нд?, т?ште к?зем басмага;
    Карасам: бер куркыныч хатын утырган басмада.
    К?нг? каршы ялтырый кулындагы алтын тарак;
    Шул тарак берл?н утыра тузгыган сачен тарап.
    Тын да алмыйча торам, куркып кына, тешне кысып,
    Шунда яр буендагы куе агачларга посып.
    Сачл?рен ?рг?ч тарап, сикерде т?ште суга ул;
    Чумды да китте, т?мам юк булды к?зд?н шунда ул.
    Инде мин ?крен ген? килдем д? кердем басмага,
    ?ен оныткан, ахыры,— калган тарагы басмада.
    Як-ягымда ?ич кеше д? юклыгын белдем д? мин,
    Чаптым авылга, таракны тиз ген? элдем д? мин.
    К?рмимен алны в? артны, и чабам мин, и чабам;
    Ашыгам, тирлим, пеш?м ??м кып-кызу уттай янам.
    Берзаманны ?йл?неп баккан идем артка таба,—
    А?, харап эш! — Су анасы да минем арттан чаба.
    Кычкырадыр: «Качма! качма! Тукта! тукта, и карак!
    Ник аласы? син аны,— ул бит минем алтын тарак!»
    Мин качамын — ул куадыр, ул куадыр — мин качам;
    Шулкад?рле кыр тыныч, ?ичбер кеше юк, ичмасам.
    Шул р?вешч? чабышып ?иттек авылга бервакыт,
    Су анасыны куарга к?т?релде барча эт!
    «Вау!» да «вау!» да, «?ау!» да «?ау!» — бертуктамый этл?р ?р?;
    Су анасы, куркып этл?рд?н, кирег? й?гер?.
    Инде эш ?айланды, куркудан тынычландым, дидем;
    И явыз карчык! тарагы?нан коры калды?, дидем.
    ?йг? кайттым да: «?ни, алтын тарак таптым!» — дидем;
    «Сусадым, ардым, ?ни, мин бик озак чаптым»,— дидем.
    Сейл?г?чтен кыйссаны, алды тарагымны ?ни;
    Курка ?зе алса да,— уйлый эченн?н ?лл? ни…
    II
    Яхшы, хуш. Батты кояш. Йокларга яттым кич бел?н;
    ?й эче тулган иде кичке ?ава, хуш ис бел?н.
    Юрган астында йокыга китми ятам мин ?аман;
    Шык та шык! — кемдер т?р?з?г? чиерт? берзаман.
    Мин ятам р?х?т кен?, тормыйм да кузгалмыйм ?ле.
    Бу тавышка сиск?неп, торган йокысыннан ?ни:
    — Ни кир?к? Кем бу? Кара т?нд? вакытсыз кем й?ри?
    Н?рс? бар со? т?нл? берл?н, и пычагым кергери!
    — Су анасы мин, китер, кайда минем алтын тарак?
    Бир! бая к?ндез алып качты сине? угълы?, карак!
    Т?шк?н айны? ш??л?се, мин юрган астыннан карыйм;
    Калтырыйм, куркам: «Ходай! — дим,— инде мин кайда барыйм?»
    ?ич ?злексез шык та шык! безне? т?р?з?не кага;
    Ул коточкыч сачл?ренн?н чишм? т?сле су ага.
    ?нк?ем алтын таракны, тиз ген? эзл?п табып,
    Атты да тышка, тиз?к куйды т?р?з?не ябып.
    Су анасыннан котылгачтын, тынычлангач, ?ни
    И орышты, и орышты, и орышты со? мине!
    Мин д? шуннан бирле андый эшк? кыймый башладым,
    «Й? иясе юк!» — дип, ?йберл?рг? тими башладым.
    (1908)

  3. НА РАЙОННЫЙ  ТУР XXIРЕСПУБЛИКАНСКОГО ФЕСТИВАЛЯ  ДЕТСКОЙ,  ЮНОШЕСКОЙ И  МОЛОДЕЖНОЙ  ПРЕССЫ«ЗОЛОТОЕ  ПЕРО»
    Габдулла Тукай – яраткан шагыйрем
    («Лучшая журналисткая работа”  на  татарском  языке,     посвящённая к  130-летию Габдуллы Тукая)
    Работу выполнила: ученица 2а класса
    МБОУ «Бетькинская средняя  обще-
    образовательная школа»
    Ибрагимова Камиля Айратовна
    Руководитель: учитель  начальных классов
    Мутагирова Гулия Наилевна
    2016 год.
    Кечкен? ген? булсам да, ?нием укытучы булып эшл?г?нг? к?р?ме, гел Габдулла Тукай турында ишетерг? туры килде. Шулай итеп,  Габдулла Тукайны? б?ек шагыйрь ик?нен мин к?пт?нн?н бел?м.
    Габдулла Тукай…. Бармы ик?н безне? арада бу олы шагыйрь турында ишетм?г?н, белм?г?н кеше? Тукайны? мо?лы ?ырларын ?ырламаган, тылсымлы ?киятл?рен ты?ламаган,  шигырьл?рен яттан белм?г?н бала…? Юктыр…
    Тукай… ?леге исемне ишетк?ч, к??елд? т?рле хисл?р туа. Безне? м?кт?пт? ??р ел бу б?ек шагыйрьне иск? алалар,т?рле чаралар ?тк?р?л?р. Без аны? “Су анасы”н ?йр?неп, “Туган тел” шигырен ятлап,аны? тормышы бел?н  таныштык. Аны? ” Ш?р?ле” поэмасын укыгач минд? Тукай и?атына соклану тагын да артты. Без укытучы апа бел?н аны? “Су анасы”, “Шур?ле”, “Бала бел?н к?б?л?к” ?с?рл?рен с?хн?л?штердек. Бик к?п ?с?рл?рен? р?семн?р ясадык.
    Б?ек Тукай безг? ?лм?с ?с?рл?р калдырган. Ул безне акыллы, тыйнак, гадел булырга ?йр?т?, табигатьне, анда булган бар тереклекне яратырга ?нди. Аны? ?д?плелекк?, б?еклекк?, т??фыйклыкка ?нд?г?н шигырьл?рен ?ич онытырга ярамый. Нинди ген? шигырьл?рен укыма, гади, а?лаешлы, х?терд? кала.
    ?йе, Габдулла  Тукай и?аты – серле бакча кебек, мог?изалы ил. Ул ?зен? чакырып тора. Аны? ?с?рл?ре шулкад?р кызыклы,  мавыктыргыч, х?тта аерылып булмый,укыган саен укыйсы килеп тора. Аны? и?аты чынлап та – м??гелек. Тукай татар милл?те, татар халкы к??еленд?  б?ген  д? яши ??м яш?яч?к!  Аны? и?аты беркайчан да онытылмас, ч?нки ул – б?ек шагыйрь!Мин Габдулла Тукай и?атын бик яратып укыйм. ??р татарны? й?р?генд? ?з Тукае. Кемн?рдер а?а карап  соклана, кемн?рдер ?рн?к итеп, аны б?генге к?нн?рд? д? ?з й?р?генд? й?рт?.И?ади эшемне т?б?нд?ге шигырь юллары бел?н т?мамлыйсым кил?:
    Татар теле – б?ек Тукай теле
    Туган телем – милли ?ырларым.
    М??ге яш?рсе? син, Апуш-Тукай,
    Я?гыратып й?р?к мо?нарын.

  4. (из уст деревенского мальчика)
    1
    Лето. В жаркую погоду любо в озере играть –
    Брызгаться, нырять, плескаться, плавать, воду лбом бодать!
    Так резвился больше часа – нипочём теперь жара!
    Но из озера, однако, вылезать пришпа пора.
    Натянул штаны, рубашку: весь продрогший – хоть пляши!
    Что-то боязно мне стало – нет ведь рядом ни души.
    Я домой уже собрался, оглянулся на мостки:
    Глядь! – там ведьма водяная ноги свесила с доски!
    Золотым блестящим гребнем над зеркальною водой
    Космы ведьма продирает, прядью тешится седой.
    За деревьями густыми, что росли на берегу,
    Я укрылся, зубы стиснул: и вздохнуть-то не могу.
    Причесалось чудо-юдо и в мгновение одно
    В озеро – бултых! – нырнуло и ушло к себе на дно.
    Тут уж я собрался с духом, вышел из листвы густой…
    На мостках забытый ведьмой блещет гребень золотой!
    Что ж. не зря кругом безлюдно: не зевай да не робей!
    Гребень взял – давай Бог ноги! – припустил в село скорей.
    Ничего вокруг не вижу, и бегу я, и бегу.
    Как в огне горю, взмокаю, отдышаться не могу…
    Оглянулся я – и тотчас закачалось всё кругом:
    Ах. злосчастье! – водяная вслед за мной бежит бегом!
    Голосит: «Держите вора! Стой, негодный, погоди!
    Отдавай немедля гребень, в грех старуху не вводи!»
    Я бегу – она вдогонку, я скорей – она во след!
    Что такое: как нарочно, никого в округе нет!
    Наконец-то до деревни нас дорога довела.
    Как залаяли на ведьму псы родимого села!
    – Гав-гав-гав! – на всю деревню лаем свора залилась.
    Испугалась водяная, восвояси подалась…
    Уф, прошла напасть лихая! Вроде с рук сошёл грешок.
    Что, зловредная старушка! убежал твой гребешок!
    Матери сказал, мол. гребень на обочине лежал.
    Оттого, мол. запыхался, что без роздыха бежал…
    Гребень мать взяла, услышав объяснение моё,
    Но, казалось, сердце было не на месте у неё…

  5. (Бер авыл малае авызыннан)
    I
    ??й к?не. Эссе ?авада мин суда койнам, й?з?м;
    Ч?чр?т?м, уйныйм, чумам, башым бел?н суны с?з?м.
    Шул р?вешч? бер с?гать ярым кад?рле уйнагач,
    Инде шаять бер с?гатьсез тирл?м?м, дип уйлагач,
    Й?гереп чыктым судан, тиз-тиз киендем ?с-башым;
    Куркам ?зем ?лл? нид?н, — юк янымда  юлдашым.
    Бервакыт кит?м диг?нд?, т?ште к?зем басмага;
    Карасам: бер куркыныч хатын утырган басмада.
    К?нг? каршы ялтырый кулындагы алтын тарак;
    Шул тарак берл?н утыра тузгыган сачен тарап.
    Тын да алмыйча торам, куркып кына, тешне кысып,
    Шунда яр буендагы куе агачларга посып.
    Сачл?рен ?рг?ч тарап, сикерде т?ште суга ул;
    Чумды да китте, т?мам юк булды к?зд?н шунда ул.
    Инде мин ?крен ген? килдем д? кердем басмага,
    ?ен оныткан ахыры, — калган тарагы басмада.
    Як-ягымда ?ич кеше д? юклыгын белдем д? мин,
    Чаптым авылга, таракны тиз ген? элдем д? мин.
    К?рмимен алны в? артны, и чабам мин, и чабам;
    Ашыгам, тирлим, пеш?м ??м кып-кызу уттай янам.
    Бер заманны ?йл?неп баккан идем артка таба,—
    А?, харап эш! — Су анасы да минем арттан чаба.
    Кычкырадыр: «Качма! Качма! Тукта! Тукта, и карак!
    Ник аласы? син аны, — ул бит минем алтын тарак!»
    Мин качамын — ул куадыр, ул куадыр — мин качам;
    Шулкад?рле кыр тыныч, ?ичбер кеше юк ичмасам.
    Шул р?вешч? чабышып ?иттек авылга бервакыт,
    Су анасыны куарга к?т?релде барча эт!
    «Вау!» да «вау!» да, «?ау!» да «?ау!» — бертуктамый этл?р ?р?;
    Су анасы, куркып этл?рд?н, кирег? й?гер?.
    Инде эш ?айланды, куркудан тынычландым, дидем;
    И явыз карчык! Тарагы?нан коры калды?, дидем.
    ?йг? кайттым да: «?ни, алтын тарак таптым!» — дидем;
    «Сусадым, ардым, ?ни, мин бик озак чаптым», — дидем.
    С?йл?г?чтен кыйссаны, алды тарагымны ?ни;
    Курка ?зе алса да, — уйлый эченн?н ?лл? ни…
     
    II
    Яхшы, хуш. Батты кояш. Йокларга яттым кич бел?н;
    ?й эче тулган иде кичке ?ава, хуш ис бел?н.
    Юрган астында йокыга китми ятам мин ?аман;
    «Шык» та «шык!» — кемдер т?р?з?г? чиерт? берзаман.
    Мин ятам р?х?т кен?, тормыйм да кузгалмыйм ?ле.
    Бу тавышка сиск?неп, торган йокысыннан ?ни:
    — Ни кир?к? Кем бу? Кара т?нд? вакытсыз кем й?ри?
    Н?рс? бар со? т?нл? берл?н, и пычагым кергери!
    — Су анасы мин, китер, кайда минем алтын тарак?
    Бир! Бая к?ндез алып качты сине? угълы?, карак!
    Т?шк?н айны? ш??л?се, мин юрган астыннан карыйм;
    Калтырыйм, куркам: «Ходай! — дим, — инде мин кайда барыйм?»
    ?ич ?зексез «шык» та «шык!» Безне? т?р?з?не кага;
    Ул коточкыч сачл?ренн?н чишм? т?сле су ага.
    ?нк?ем алтын таракны, тиз ген? эзл?п табып,
    Атты да тышка, тиз?к куйды т?р?з?не ябып.
    Су анасыннан котылгачтын, тынычлангач, ?ни
    И орышты, и орышты, и орышты со? мине!
    Мин д? шуннан бирле андый эшк? кыймый башладым,
    «Й? иясе юк!» — дип, ?йберл?рг? тими башладым.
    («Су анасы». «?уаныч»та басылган. ?с?рне? исеме астына ??я эченд? «Бер авыл малае авызыннан» дип куелган.
    Текст шуннан алынган.
    Су бабасы, Су иясе, Су анасы турында риваятьл?рне? барлыкка кил?енд? халыкны? Табигать-Ананы ила?и зат итеп к?р?д?н, аны? сихри к?чл?ренн?н курку, яис? х?рм?тл??д?н туган ышанулардан гыйбар?т. Алар кабул ителг?н д?ньяк?л?м динн?рд?ге инанулардан ерак тора. Шунысы ачык: бу образлар к?п кен? халыкларны? фольклорында яши, шул ис?пт?н татар халык и?атында да таралыш тапкан. Тукай тудырган ?с?рд? Су анасы образ-сур?те классик д?р???г? к?т?рел?. XX гасыр башында, шагыйрь и?ат итк?н «Су анасы»на кад?р д?, су анасы образын г??д?л?ндерг?н шигъри ?с?рл?р бар. М?с?л?н, «?лислах» газетасыны? 1908 елгы 3 апрель санында К.Ис?нбаеваны? «Су анасы» шигыре урнаштырылган. Ул ?с?р т?б?нд?геч?:
    Булды гаиб кичке якты тау артына,
    Куе-куе чыршылыктан т?ште золм?т тау астына;
    Чылтырый таш аралый суык чишм?,
    Ялтырый алмаз кеби ерактан кара?гыда.
    Чиркандыра ?ылы т?нне т?нге ?ава,
    Куркындыра ярканатлар — очкан булып ми?а таба;
    Тавышсыз-тынсыз тау арасында
    Чыгар т?сле ?иде башлы д?? ажда?а.
    Б?рхетд?й ямь-яшел куе ?л?нд?й,
    Борыныма ?уш исл?р сафлыгындан,
    ??мм?се ??ешл?нг?н, чыланган к?зл?р кеби
    Я?а т?шк?н алмаздай т?нге чыкдан.
    К??ребаи (г?р?б?д?й) ай балкыды тау артындан;
    Китм?де х?зер теге золм?т тау башындан,
    К?мешд?й ялтырады т?г?р?к к?л —
    Тир?се чолганган таллык-камышлыкдан.
    II
    Балавыздай ап-ачык т?нле, тулы й?зле,
    Зур к?зле, урак кашлы, к?лт? сачлы;
    Шыпырдап чыкты к?лд?н бер матур хур,
    Кап-кара толымнарын болгый-болгый.
    Каерды айга карап зур к?зл?рен,
    К?рс?теп й?з, к?кр?к ??м т?нн?рен.
    «К?р?мсе?, мин матур бик» диг?н кеби,
    ?ылмайтды чияд?й кып-кызыл иренн?рен.
    Алтын тарак ялтырый хур кулында,
    Н?фис сачын тарый ул к?л буенда.
    ?йт? ул: «Д?р к?кр?гем? тер?п,
    Кем ятар мондый матур куйнында?
    Кочар идем ул кешене бар к?чемд?,
    ?б?р идем н?зек кызыл ирнем ил?.
    Бирер идем алтын т?хет, алтын сарай
    ??м тукылган киемн?р эн?е ил?».
    Ка??р т?шсен! Тау артыннан аучы чыкты,
    Ш?р? т?нле хури к?рг?ч шып туктады.
    «Этне? к?зе юкка т?ш?» м?каленч?,
    Алтын тарак к?р ?б?н к?зе кызды!
    Ач эт кеби сикерде хур ?стен?.
    Л?кин менгезм?де хур ?стен?,
    Чумды тир?н к?лг?, к?з йомганчы,
    Бер уч ком сиб?-сиб? «эт» к?зен?.
    Бу шигырьд? татар халык авыз и?атына керг?н риваятьне нигез итеп алган. Татар мифларында Су иясе азрак ??л?рсымак ??м хатыныннан к?нл?ш?че буларак сур?тл?н?. Хатыны, яшь кыз булып су читен?, ай яктысына чыгып, алтын тарак бел?н озын ч?чен тарый башласа, шунда Су иясене? бик нык к?нчелеге кузгалып, судагы балыкларны куарга ??м су тегерм?нн?рен ерырга тотына. Ул, хатынымны? й?зен ирл?р к?р?, дип бик курка, ди, коена торган ирл?рд?н бик к?нл?ш?, ди. Н?къ шул сюжет ?леге шигырьд? ?лешч? тасвирланган. Мо?а охшаш детальл?рне со?рак д?нья к?рг?н «Егерменче гасыр кояшы. 5 нче д?фт?р. М?ш??р рус шагыйрьл?рене? ?с?рл?ренд?н т?р?ем? иделмеш» исемле китапта да к?рерг? м?мкин. Анда да Су анасы турында ике шигырь урнаштырылып, Су анасыны? ?ир кешесен? м?х?бб?те сур?тл?н?. Тукай шигыре ис?, балаларга атап язылып, ?хлакый т?рбия ягыннан ?зг? ?с?р, боларга охшамаган. Гомум?н, югары д?р???д? камил эшл?неп, тасвирый сур?тл?рг? бай ?с?р булуы бел?н ???миятле.
    (Чыганак: ?с?рл?р: 6 томда/Габдулла Тукай. – Академик басма. 1 т.:
    шигъри ?с?рл?р (1904–1908)/ т?з., текст., иск. ??м а?л. ?зерл.
    Р.М.Кадыйров, З.Г.М?х?мм?тшин; кереш с?з авт. Н.Ш.Хисамов, З.З.Р?миев. –
    Казан: Татар. кит. н?шр., 2011. – 407 б.)).

  6. 6
    Текст добавил: I love твою маму

    Д?ресне? темасы: Г.Тукайны? “Су анасы” ?кияте
    Гомуми максат: Г.Тукайны? тормыш юлын ?йр?н?, “Су анасы” ?кияте бел?н танышу
    Д?ресне? бурычлары:
    “Су анасы” мультфильмын карау аша вакыйгаларны х?терд? я?арту
    ?киятне анализлау аша укучыларны? фикерл?вен, диалогик ??м монологик с?йл?мен ?стер?
    Г.Тукай и?атына м?х?бб?т т?рбиял??
    К?телг?н н?ти??: Укучыларда м?ст?кыйль фикерл?? ??м т?ркемд? эшч?нлекне ?стер?, ?с?рне? м?гън?сен? т?шендер?, аларны? сорауларга ?с?р эчт?леген? ген? т?гел, ?з тормыш т??риб?сен? таянып ?авап бир?л?рен? иреш?
    ?и?азлау: Г.Тукайны? “Су анасы” ?кияте, поектор, экран
    Кулланылган методлар: коммуникатив технология, сингапур системасы элементлары
    Д?рес барышы:
    І. Д?ресне оештыру, у?ай психологик климат булдыру
    Х?ерле к?н! Ис?нмесез укучылар, кунаклар, татар теле д?ресен башлап ?иб?р?без. К?ефл?регез ничек, укучылар? (яхшы, ?йб?т) Минем д? к?ефем ?йб?т, д?ресебез к??елле узсын, белемн?ребез артсын, эшч?нлегебез н?ти??ле булсын дип телисем кил?. Х?ерле с?гатьт? (1-2минут)
    2. Кереш ??г?м?.
    Укучылар, без б?ген д? Г.Тукай и?атына багышланган темабызны д?вам ит?без. Б?генге д?рест? сез т?ркемд? эшл?рсез. Сезне? ??рберегезне? Тукай турында бел?сез инде. Шулардан чыгып, ?йд? сез аны? турында сораулар ?зерл?п килдегез. ?йд?гез ?ле, бер-берегезне тикшереп алыгыз. Сез н?рс?л?рне х?терл?п калдыгыз, сез белг?нне башка укучылар да бел?ме ик?н? ?зегезне? соравыгызны башка т?ркемд?ге ипт?шегез бел?н алмаштырыгыз. ??р т?ркемн?н и? кыска буйлы укучы сорауга ?авапны телд?н ?йт? (3-5минут)
    ІІ.Актуальл?штер?.
    Без узган д?рест? Г.Тукайны? “Су анасы” ?киятен с?нгатьле итеп укыдык, аны? т?р?ем?сен ты?ладык. Б?ген бу ?кият турында фикер алышырбыз. Х?зер ?киятне? эчт?леген иск? т?шер? ?чен мультфильм карап алабыз. (мультфильм к?рс?тел?) (3-4минут)
    ІІІ.Т?п ?леш.
    Укучылар, бу ?кият бернич? вакыйгадан тора. Беренче бирем шул: мин сезг? бернич? пункт т?къдим ит?м, ? сез аларны эзлекле р?вешт? урнаштырырга ??м поэмадан бу ?лешк? туры килг?н юлларны табып, укып к?рс?терг? тиешсез. Башта м?ст?кыйль эшл?гез, аннан со? т?ркемд?шл?регез бел?н уртаклашыгыз, со?рак т?ркемд? и? яшь кеше ?авап бирсен.
    Су коену (??й к?не эссе ?авада мин суда коенам, й?з?м…)
    Су анасын к?р? (Карасам, бер куркыныч хатын утырган басмага…)
    Алтын таракны урлап качу (Чаптым авылга таракны тиз ген? элдем д? мин…)
    Т?нге кунак (Су анасы мин, китер, кайда минем алтын тарак?…)
    ?ни улын орышты (Бераз тынычлангач ?ни и орышты, и орышты, и орышты со? мине…)
    -Бу ?с?р нинди жанрга кер??  (?кият-поэма)
    -Ни ?чен? ?киятк? хас нинди билгел?р бар? (Ч?нки тормышта булмый торган мифик герой – су анасы урын алган)  ?киятт? нинди персонажлар бар? (Малай, ?ни ??м су анасы) ?киятне безг? кем с?йли? (Малай) Дим?к ул т?п герой. Бу ма?аралар аны? катнашында була.
    – ?йд?гез, ?киятт?ге персонажларга характеристика бирик. ??ркайсыны? у?ай ??м тиск?ре якларын ?йтик. Моны? ?чен сез тер?к с?зл?р язылган битт?н файдалана аласыз, шулай ук ?з с?зл?регезне д? ?ст?рг? м?мкин. ?авап бирг?нд? “ч?нки” … дип д?лилл?р китерерг? онытмагыз. Башта м?ст?кыйль эшл?гез, со?рак т?ркемд?шл?регез бел?н уртаклашыгыз. Кемне? ч?че и? озын шул укучы ?авап бир?.
    – Малайга нинди? (Ул кызыксынучан, ч?нки су анасын к?з?т?; карак, ч?нки алтын таракны урлый, алдакчы, ч?нки ?нисен? таракны таптым дип ?йт?, кыю ч?нки басма янына килеп таракны ала…
    – Малайны? ?нисе нинди? (сизгер, ч?нки улыны? ялгышканын аны? к??еле сиз?, гадел, ч?нки ул баласын яхшы булырга ?йр?т?, аны д?рес т?рбияли, ул кырыс, ч?нки улын орышты )
    Укучылар, сезне д? ?нил?регез орышамы? (?йе..)Ул сезне кайчан орыша? (“2”ле алса?, ялкауланса?, ?йг? со? кайтса?…) ? малайны ул н?рс? ?чен орышты? (Кеше ?йберен сораусыз алганга) Кеше ?йберен сораусыз алу н?рс? була? (Караклык була) Кайчан да булса сезне? ?йберл?регезне алганнары булдымы? (?йе, акчам югалды…) ? сез кеше ?йберен сораусыз алыр идегезме? (Юк, бу начар гам?л) Малай ?ле кечкен?, н?рс? яхшы, н?рс? начар булганын а?ламый. Л?кин ул гаебен белде, ул башка урламас, ??р кеше д? ялгыша ала. ?йд?гез, малайга ки??шл?р бирик ?ле, сез аннан зуррак балалар, сез к?бр?к а?лыйсыз. ??р т?ркемн?н и? кыска ч?чле укучы ?авап бир?.(Син башка алдашма, урлама, ?ние?не? с?зен ты?ла ) Сезне?ч? ?ти-?ни баласын орышырга тиешме? Сез бу очракта ?ти-?ниегезне а?лыйсызмы? Сез ?зегез ?ти яки ?ни булсагыз, балагызны  орышыр идегезме? (?йе, а?лыйм, мин д? б?лки орышыр идем…) Д?рес, укучылар, ?нил?рне? с?зен ты?ларга кир?к, алар сезне бик яраталар, алар сезне? гадел булуыгызны телил?р.
    ? кайчан ?ти-?нил?р сезне мактыйлар (яхшы билге алсам, аларга булышсам..) Мен? б?ген д? сез, укучылар ?киятт?н ?зегезг? д?рес алдыгыз. Х?зер инде сез ?ти-?нине ?зегезне? у?ышларыгыз, яхшы билгел?регез, т?рбияле булуыгыз бел?н ??рвакыт шатландырып торыгыз. Шул вакыт алар сезне орышмаслар, ? мактарлар. Мактауны ??рберегез ярата инде (?йе)(7-10минут)
    – Укучылар, ? Су анасы нинди? Аны сур?тл?п карыйк ?ле (Куркыныч, озын ч?чле, усал) Укучылар сез рус ?д?бияты д?ресл?ренд? бик к?п ?с?рл?р ?йр?н?сез. Алар арасында ?киятл?р д? бар. ?киятл?рд? еш кына мифик образлар очрый. Су анасына охшаган нинди мифик герой бар рус ?д?биятында? (Русалка, аны? турында “Руслан и Людмила” поэмасында А.С.Пушкин да язган, шулай ук Водяной да бар)
    Укучылар, сезг? “Су анасы” поэмасы ошадымы? (?йе, бик матур ??м кызыклы поэма)
    IV Рефлексия
    ?йд?гез,  бу ?с?рд?н турында белг?нн?ребезне системалаштыру ?чен сорауларга ?авап бирегез. Битне? кырыена исемегезне языгыз. (??р балага 8 сорау язылган битл?р таратыла)
    Г.Тукай кем ул?
    Без укыган ?киятне? исеме ничек?
    Т?п персонажлар кемн?р?
    ?киятт? нинди проблемалар к?рс?телг?н?
    Малай урынында булсагыз, сез нишл?р идегез?
    ?ни урынында булсагыз, малайга нинди с?зл?р ?йтер идегез?
    Тукай и?атында сез тагын нинди мифик образны бел?сез?
    Рус теленд? су анасы образына охшаш нинди образ бар?
    Т?ркемд?шл?регез бел?н ?авапларны уртаклашыгыз. ? х?зер ??р т?ркемн?н и? озын буйлы укучы ?з ?авапларын укысын.
    V ?йг? эш бир?
    Сезг? ?й эше: поэманы? ?зегезг? ошаган ?лешен яттан ?йр?неп килерг?. К?нд?лекл?регезг? язып куегыз.
    Йомгаклау, ?зб?я.
    Укучылар, д?ресебезг? йомгак ясадык. ? х?зер минем сезне? б?генге эшч?нлегебезне б?ял?рг? чакырам. ?йд?гез, бу  агачны бизик.  ?г?р б?генге д?рест? бик актив булдым, яхшы эшл?дем, катнаштым дип санасагыз, агачка ?имеш элегез. ?г?р д?рест? яхшы эшл?дем, л?кин яхшырак та эшли ала идем дип санасагыз, агачка ч?ч?к элегез. ?г?р д?рест?ге эш сезг? авыр яки кызыксыз булса, яфрак элегез. Р?семне? артына ?зегезне? исемегезне язырга онытмагыз.
    Тырышлыгыгыз ?чен р?хм?т, сау булыгыз.

  7. Габдулла Тукай
    Су анасы
    (Бер авыл малае авызыннан)
    I
    ??й к?не. Эссе ?авада мин суда койнам, й?з?м;
    Ч?чр?т?м, уйныйм, чумам, башым бел?н суны с?з?м.
    Шул р?вешч? бер с?гать ярым кад?рле уйнагач,
    Инде, шаять, бер с?гатьсез тирл?м?м дип уйлагач,
    Й?гереп чыктым судан, тиз-тиз киендем ?с-башым;
    Куркам ?зем ?лл? нид?н, — юк янымда юлдашым.
    Бервакыт кит?м диг?нд?, т?ште к?зем басмага;
    Карасам: бер куркыныч хатын утырган басмада.
    К?нг? каршы ялтырый кулындагы алтын тарак;
    Шул тарак берл?н утыра тузгыган сачен тарап.
    Тын да алмыйча торам, куркып кына, тешне кысып,
    Шунда яр буендагы куе агачларга посып.
    Сачл?рен ?рг?ч тарап, сикерде т?ште суга ул;
    Чумды да китте, т?мам юк булды к?зд?н шунда ул.
    Инде мин ?крен ген? килдем д? кердем басмага,
    ?ен оныткан, ахыры, — калган тарагы басмада.
    Як-ягымда ?ич кеше д? юклыгын белдем д? мин,
    Чаптым авылга, таракны тиз ген? элдем д? мин.
    К?рмимен алны в? артны, и чабам мин, и чабам;
    Ашыгам, тирлим, пеш?м ??м кып-кызу уттай янам.
    Берзаманны ?йл?неп баккан идем артка таба, —
    А?, харап эш! — Су анасы да минем арттан чаба.
    Кычкырадыр: «Качма! качма! Тукта! тукта, и карак!
    Ник аласы? син аны, — ул бит минем алтын тарак! »
    Мин качамын — ул куадыр, ул куадыр — мин качам;
    Шулкад?рле кыр тыныч, ?ичбер кеше юк, ичмасам.
    Шул р?вешч? чабышып ?иттек авылга бервакыт,
    Су анасыны куарга к?т?релде барча эт!
    «Вау! » да «вау! » да, «?ау! » да «?ау! » —
    бертуктамый этл?р ?р?;
    Су анасы, куркып этл?рд?н, кирег? й?гер?.
    Инде эш ?айланды, куркудан тынычландым, дидем;
    И явыз карчык! тарагы?нан коры калды?, дидем.
    ?йг? кайттым да: «?ни, алтын тарак таптым! » — дидем;
    «Сусадым, ардым, ?ни, мин бик озак чаптым», — дидем.
    Сейл?г?чтен кыйссаны, алды тарагымны ?ни;
    Курка ?зе алса да, — уйлый эченн?н ?лл? ни.. .
    II
    Яхшы, хуш. Батты кояш. Йокларга яттым кич бел?н;
    ?й эче тулган иде кичке ?ава, хуш ис бел?н.
    Юрган астында йокыга китми ятам мин ?аман;
    Шык та шык! — кемдер т?р?з?г? чиерт? берзаман.
    Мин ятам р?х?т кен?, тормыйм да кузгалмыйм ?ле.
    Бу тавышка сиск?неп, торган йокысыннан ?ни:
    — Ни кир?к? Кем бу? Кара т?нд? вакытсыз кем й?ри?
    Н?рс? бар со? т?нл? берл?н, и пычагым кергери!
    — Су анасы мин, китер, кайда минем алтын тарак?
    Бир! бая к?ндез алып качты сине? угълы?, карак!
    Т?шк?н айны? ш??л?се, мин юрган астыннан карыйм;
    Калтырыйм, куркам:
    «Ходай! — дим, — инде мин кайда барыйм? »
    ?ич ?злексез шык та шык! безне? т?р?з?не кага;
    Ул коточкыч сачл?ренн?н чишм? т?сле су ага.
    ?нк?ем алтын таракны, тиз ген? эзл?п табып,
    Атты да тышка, тиз?к куйды т?р?з?не ябып.
    Су анасыннан котылгачтын, тынычлангач, ?ни
    И орышты, и орышты, и орышты со? мине!
    Мин д? шуннан бирле андый эшк? кыймый башладым,
    «Й? иясе юк! » — дип, ?йберл?рг? тими башладым.
    [ссылка заблокирована по решению администрации проекта]

  8. Й?гереп чыктым судан, тиз-тиз киендем ?с-башым;
    Куркам ?зем ?лл? нид?н, юк янымда юлдашым.
    Бервакыт, кит?м диг?нд?, т?ште к?зем басмага;
    Карасам, бер куркыныч хатын утырган басмада.
    К?нг? каршы ялтырый кулындагы алтын тарак;
    Шул тарак бел?н утыра тузгыган сачын тарап.
    Тын да алмыйча торам, куркып кына, тешне кысып,
    Шунда яр буендагы куе агачларга посып.
    Сачларын ?рг?ч тарап, сикерде т?ште суга ул,
    Чумды да китте, т?мам юк булды к?зд?н шунда ул.
    И?де мин ?крен ген? килдем д? кердем басмага;
    ?ен оныткан, ахры, калган тарагы басмада.
    Як-ягымда ?ич кеше д? юклыгын белдем д? мин,
    Чаптым авылга таракны тиз ген? элдем д? мин.
    К?рмимен алны в? артны, и чабам мин. и чабам.
    Ашыгам, тирлим, пеш?м ??м кып-кызу уттай янам.
    Берзаманны ?йл?неп баккан идем артка таба.
    А?. харап эш! – Су анасы да минем арттан чаба.
    Кычкырадыр: «Качма! Качма! Тукта! Тукта, и карак!
    Ник аласы? син аны, ул бит минем алтын тарак!»
    Мин качамын – ул куадыр, ул куадыр – мин качам;
    Шулкад?рле кыр тыныч, ?ичбер кеше юк. ичмасам.
    Шул р?вешч? чабышып, ?иттек авылга бервакыт;
    Су анасын куарга к?т?релде барча эт!
    «Вау!» да «вау!» да «?ау!» да «?ау!» – бертуктамый этл?р ор?;
    Су анасы, куркып этл?рд?н, кирег? й?гер?.
    Инде эш ?айланды, куркудан тынычландым, дидем,
    И явыз карчык! тарагы?нан коры калды?, дидем.
    ?йг? кайттым да: «?ни. алтын тарак таптым! – дидем. –
    Сусадым, ардым, ?ни, мин бик озак чаптым», – дидем.
    С?йл?г?чтен кыйссаны (х?лне, вакыйганы) , алды тарагымны ?ни;
    Курка ?зе алса да, уйлый эченн?н ?лл? ни…
    2
    Яхшы, хуш. Батты кояш. Йокларга яттым кич бел?н;
    ?й эче тулган иде кичке ?ава, хуш ис бел?н.
    Юрган астында йокыга китми ятам мин ?аман;
    «Шык!» та «шык!» кемдер т?р?з?г? чиерт? берзаман.
    Мин ятам р?х?т кен?, тормыйм да, кузгалмыйм ?ле;
    Бу тавышка сиск?неп, торган йокысыннан ?ни.
    – Ни кир?к? Кем бу? Кара т?нд? вакытсыз кем й?ри?
    Н?рс? бар со? т?нл? бел?н, и пычагым кергере!
    – Су анасы мин, китер, кайда минем алтын тарак?
    Бир! Бая к?ндез алып качты сине? углы? карак!
    Т?шк?н айны? ш??л?се, мин юрган астыннан карыйм.
    Калтырыйм, куркам. «Ходай, – дим, – инде мин кайда барыйм?»
    ?ич ?злексез «шык!» та «шык!» безне? т?р?з?не кага;
    Ул коточкыч сачларыннан чишм? т?сле су ага.
    ?нк?ем алтын таракны, тиз ген? эзл?п табып,
    Атты да тышка, тиз ?к куйды т?р?з?не ябып.
    Су анасыннан котылгачтын, тынычлангач, ?ни
    И орышты, и орышты, и орышты со? мине.
    Мин д? шуннан бирле андый эшк? кыймый башладым.
    «Й?, иясе юк!» – дип, ?йберл?рг? тими башладым.
    Тагын кара: Су анасы буяу
    Г.Тукай ?киятл?ре. Су анасы

  9. Су анасы
    (Бер авыл малае авызыннан)
    I
    ??й к?не. Эссе ?авада мин суда койнам, й?з?м;
    Ч?чр?т?м, уйныйм, чумам, башым бел?н суны с?з?м.
    Шул р?вешч? бер с?гать ярым кад?рле уйнагач,
    Инде, шаять, бер с?гатьсез тирл?м?м дип уйлагач,
    Й?гереп чыктым судан, тиз-тиз киендем ?с-башым;
    Куркам ?зем ?лл? нид?н,— юк янымда юлдашым.
    Бервакыт кит?м диг?нд?, т?ште к?зем басмага;
    Карасам: бер куркыныч хатын утырган басмада.
    К?нг? каршы ялтырый кулындагы алтын тарак;
    Шул тарак берл?н утыра тузгыган сачен тарап.
    Тын да алмыйча торам, куркып кына, тешне кысып,
    Шунда яр буендагы куе агачларга посып.
    Сачл?рен ?рг?ч тарап, сикерде т?ште суга ул;
    Чумды да китте, т?мам юк булды к?зд?н шунда ул.
    Инде мин ?крен ген? килдем д? кердем басмага,
    ?ен оныткан, ахыры,— калган тарагы басмада.
    Як-ягымда ?ич кеше д? юклыгын белдем д? мин,
    Чаптым авылга, таракны тиз ген? элдем д? мин.
    К?рмимен алны в? артны, и чабам мин, и чабам;
    Ашыгам, тирлим, пеш?м ??м кып-кызу уттай янам.
    Берзаманны ?йл?неп баккан идем артка таба,—
    А?, харап эш! — Су анасы да минем арттан чаба.
    Кычкырадыр: «Качма! качма! Тукта! тукта, и карак!
    Ник аласы? син аны,— ул бит минем алтын тарак!»
    Мин качамын — ул куадыр, ул куадыр — мин качам;
    Шулкад?рле кыр тыныч, ?ичбер кеше юк, ичмасам.
    Шул р?вешч? чабышып ?иттек авылга бервакыт,
    Су анасыны куарга к?т?релде барча эт!
    «Вау!» да «вау!» да, «?ау!» да «?ау!» —
    бертуктамый этл?р ?р?;
    Су анасы, куркып этл?рд?н, кирег? й?гер?.
    Инде эш ?айланды, куркудан тынычландым, дидем;
    И явыз карчык! тарагы?нан коры калды?, дидем.
    ?йг? кайттым да: «?ни, алтын тарак таптым!» — дидем;
    «Сусадым, ардым, ?ни, мин бик озак чаптым»,— дидем.
    Сейл?г?чтен кыйссаны, алды тарагымны ?ни;
    Курка ?зе алса да,— уйлый эченн?н ?лл? ни…
    II
    Яхшы, хуш. Батты кояш. Йокларга яттым кич бел?н;
    ?й эче тулган иде кичке ?ава, хуш ис бел?н.
    Юрган астында йокыга китми ятам мин ?аман;
    Шык та шык! — кемдер т?р?з?г? чиерт? берзаман.
    Мин ятам р?х?т кен?, тормыйм да кузгалмыйм ?ле.
    Бу тавышка сиск?неп, торган йокысыннан ?ни:
    — Ни кир?к? Кем бу? Кара т?нд? вакытсыз кем й?ри?
    Н?рс? бар со? т?нл? берл?н, и пычагым кергери!
    — Су анасы мин, китер, кайда минем алтын тарак?
    Бир! бая к?ндез алып качты сине? угълы?, карак!
    Т?шк?н айны? ш??л?се, мин юрган астыннан карыйм;
    Калтырыйм, куркам:
    «Ходай! — дим,— инде мин кайда барыйм?»
    ?ич ?злексез шык та шык! безне? т?р?з?не кага;
    Ул коточкыч сачл?ренн?н чишм? т?сле су ага.
    ?нк?ем алтын таракны, тиз ген? эзл?п табып,
    Атты да тышка, тиз?к куйды т?р?з?не ябып.
    Су анасыннан котылгачтын, тынычлангач, ?ни
    И орышты, и орышты, и орышты со? мине!
    Мин д? шуннан бирле андый эшк? кыймый башладым,
    «Й? иясе юк!» — дип, ?йберл?рг? тими башладым.

  10. (сопоставительный анализ)
    В связи с тем, что в современном литературоведении отсутствует термин «мифологические элементы», в начале данной работы целесообразно дать определение этому понятию. Для этого необходимо обратиться к трудам по мифологии, в которых представлены мнения о сущности мифа, его свойствах, функциях. Гораздо проще было бы определить мифологические элементы как составные части того или иного мифа (сюжеты, герои, образы живой и неживой природы и пр.), но, давая такое определение, следует учитывать и подсознательное обращение авторов произведений к архетипическим конструкциям (как замечает В.Н. Топоров, «некоторые черты в творчестве больших писателей можно было бы понять как порой бессознательное обращение к элементарным семантическим противопоставлениям, хорошо известным в мифологии», Б. Гройс говорит об «архаике, относительно которой можно сказать, что она также находится в начале времен, как и в глубине человеческой психики в качестве ее бессознательного начала»).
    Итак, чем же является миф, а вслед за ним – что можно назвать мифологическими элементами?
    Мифология как наука о мифах имеет богатую и продолжительную историю. Первые попытки переосмысления мифологического материала были предприняты еще в античности. Изучением мифов в разные периоды времени занимались: Эвгемер, Вико, Шеллинг, Мюллер, Афанасьев, Потебня, Фрейзер, Леви-Строс, Малиновский, Леви-Брюль, Кассирер, Фрейд, Юнг, Лосев, Топоров, Мелетинский, Фрейденберг, Элиаде и многие другие. Но до настоящего времени так и не оформилось единого общепринятого мнения о мифе. Безусловно, в трудах исследователей существуют и точки соприкосновения. Отталкиваясь именно от этих точек, нам представляется возможным выделить основные свойства и признаки мифа.
    Настоящая работа посвящена именно анализу мифических образов женщин. Отношение к ним всегда различалось у различных авторов. Особенно это касается низших мифических существ, которыми и являются тюркское Су анасы и славянская русалка.
    Баллада – один из главных жанров поэзии сентиментализма и романтизма (Р. Бёрнс, С. Колридж, Г.Бюргер, Ф. Шиллер, И.В. Гёте, А. Мицкевич, В. Жуковский).
    Романтическая баллада – сюжетное лиро-эпическое стихотворение, построенное на фантастическом, фольклорном, легендарно-историческом, бытовом материале, с мрачным таинственным колоритом.
    В настоящей работе мы рассмотрели мифологический женский образ в балладах Г.Сунгати, Г.Тукая, М. Лермонтова и М. Горького.
    1. Особенности женского образа в балладе Г.Сунгати «Су анасы»
    Образ Су анасы в балладе Г.Сунгати осложняется тем, что в самом произведении сильно выражено авторское лирическое начало. Автор всю балладу строит на описании психологических моментов лирического героя. Эта особенность текста позволяет отнести балладу к сентиментализму. Именно в данном литературном течении баллада занимает ведущее место.
    Лирический герой Г.Сунгати, в первую очередь, достаточно абстрактен, читатель не видит данного героя, как конкретного человека. На первом месте стоят чувства главного героя. Даже описание пейзажа неразрывно связано с сентиментально-влюбленным настроением автора:
    ??йге кичт? чыктым болынлыкка,
    ?ырлап аккан елга буена.
    К?пт?н кояш инде качкан иде
    Ирк? яры-тауны? куенына…
    Подобное описание природы, где особенно часто присутствует олицетворение, перекликается с состоянием внутреннего мира автора:
    Минем рухым чиксез т?шк?н иде,
    Тезм?-тезм? килг?н кайгыдан.
    Й?р?к р?н?еп ачы сызлый иде,
    Болгана иде ялкын кан бел?н.
    С подобным параллелизм связывается и образ Су анасы. Уже ее появление описывается как наваждение, как потустороннее явление:
    Шул вакытта судан к?ренеп китте
    Хатын кулы камыш болгатып…
    Минем каршыма ук килеп чыкты,
    Бер м??аб?т сулар патшасы.
    Подобное описание героини баллады весьма схоже с описаниями сентименталистов русской литературы. В этом отношении мы наблюдаем определенный отход автором от традиционных описаний женской красоты в арабо-персидской  поэзии. А, как известно, именно восточная поэзия оказывала основное влияние на татарскую литературу вплоть до начала ХХ века. Но у Г.Сунгати женская красота описывается через таинственность:
    Озын кара ч?че толымнары
    Уйный елан кебек, дулкында.
    И первое впечатление от необычайной красоты Су анасы у Г.Сунгати схоже с образом Шемаханской царицы из сказки А. Пушкина. Иначе говоря, красота Су анасы губительна, она околдовывает главного героя:
    К?рс? халык й?зен бер м?рт?б?
    Болар сугыш б?тен д?ньяны.
    Халык табыныр ялгыз а?ар гына
    Ташлар ?ирне, к?кне, Алланы.
    Красота Су анасы неземная, зловещая. Автор ее сравнивает с дьявольским, зловещим волшебством. И ее околдовывающее влияние на главного героя передается автором с помощью гиперболических сравнений:
    Очты к??лем к?кк?, гаремл?рл?рг?,
    ?тте йолдызларны? эченн?н.
    Очты к??лем, ?мма аерылмады
    Аны? сихри матур т?сенн?н…
    Образу Су анасы Г.Сунгати присущи черты средневекового европейского фольклора: видения, призрачность, колдовство. Этот образ полностью отрешен от действительности, и в его описании отсутствуют традиционные приемы татарской поэзии.
    Во-первых, читатель практически не видит ее красоты, он только понимает ее через сравнения. Во-вторых, большая часть баллады посвящается описанию переживаний главного героя. Подобное сильное лирическое начало свойственно именно европейской готической литературе. И в третьих, баллада заканчивается призрачным вопросом о сне и яви:
    Белмим, бу хыялмы, хакыйкатьме,
    ?лл? к?рдем мик?н т?шт? дим?..
    ?лл? к?рдем мик?н су буенда
    Чын, чында да ??йге кичт? дим.
    Призрачный образ Су анасы не только отличается призрачностью, но и также и своей холодностью. Ее любовь как дыхание холода. Т.е. автор еще раз подтверждает потусторонность образа героини:
    Й?р?к бел?н мин ?ич с?я белмим,
    Андый с?зл?р бер буш с?з кебек.
    Су анасы с?юе-м?х?бб?те
    Салкын аны? ту?ган боз кебек.
    Для придания образу Су анасы автор использует самые различные сравнительные обороты, и женский мифологический образ ее предстает перед читателем как собирательное существо из другого мира, которому чужды людские переживания. Этот образ олицетворяет именно колдовские чары женщины. И ее слова выразительно отражают этот образ:
    Барын берд?й назлыйм, ?мма с?ймим.
    Кир?к керсен упкын г?рен?…
    К?пт?н, к?пт?н инде минем каным
    Кызу кайнавыннан тукталды.
    Образы горячего сердца, кипящей крови, размышления о вечности, безответной призрачной любви – все это говорит приверженности данной баллады к литературному течению сентиментализма.
    Как итог, можно сказать, что баллады Г.Сунгати свойственны европейские средневековые мотивы. Об этом же свидетельствует психологическая направленность произведения – чувство безысходности от неразделенной любви и т.п. А приемы и языковые средства, используемые автором, говорят о влиянии европейской средневековой поэзии и произведений русского сентиментализма. На наш взгляд, это связано с тем, что баллада Г.Сунгати по сути своей является вольным переложением русской баллады А. Дружинина «Русалка».
    2. Особенности женского образа в поэме Г.Тукая «Су анасы»
    Произведение Г.Тукая «Су анасы» по своему сюжетному построению является сказкой. Оно написано со слов деревенского мальчишки. Су анасы Г.Тукая никак не связано с красотой, любовью и другими качествами женского образа.
    Образ Су анасы Г.Тукая отличается своей непосредственностью, и, несмотря, на свою мифологичность, она несет в себе обычные человеческие черты. Например, Су анасы пугается деревенских собак:
    «Вау!» да «вау!», «?ау!» да «?ау!» – бертуктамый этл?р ?р?;
    Су анасы, куркып этл?рд?н, кирег? й?гер?.
    Образ Су анасы у Г.Тукая имеет достаточно точные мифологические черты. Так, в «Мифах народов мира» можно прочитать: «в мифологии казанских, западносибирских татар, татар-мишарей, кумыков, карачаевцев дух воды. У татар с.а. – разновидность духов су иясе представлялась в человеческом облике. У с.а. есть муж су бабасы (водяной дед) и дети (сыновья иногда тоже называются су иясе). Она моет своих детей, выходя в полночь на мостик над водой. Людям с.а. показывается на берегу реки, расчёсывая, подобно албасты, волосы гребнем. Считалось, что с.а. может наслать засуху, болезнь, утопить человека. Представляли ее в образе старухи с длинными седыми распущенными волосами, обычными атрибутами считались золотые ведра или золотая гребенка» [1].
    Сравним у Г.Тукая:
    Бервакыт кит?м диг?нд?, т?ште к?зем басмага;
    Карасам: бер куркыныч хатын утырган басмада.
    К?нг? каршы ялтырый кулындагы алтын тарак;
    Шул тарак берл?н утыра тузгыган сачен тарап.
    Для описания Су анасы Г.Тукай использует просторечную лексику. Сама героиня также использует обычные слова, обращаясь, как живой человек, к матери мальчишки:
    – Су анасы мин, китер, кайда минем алтын тарак?
    Бир! бая к?ндез алып качты сине? угълы?, карак!
    Поэма-сказка Г.Тукая, в целом, опирается на народное представлении о водяной. В то же время, произведение написано, в первую очередь, для детей школьного возраста, поэтому его отличает простая лексика, простота стиля и отказ от традиционных эпитетов и широких сравнений.
    Итак, образ Су анасы Г.Тукая опирается на мифологию татарского народа, и в целом, автор не отходит от народных представлений. В то же время описанному мифологическому образу поэт придает живые человеческие черты.
    Как видим, у Г.Сунгати и Г.Тукая образы Су анасы сильно различаются. Дьявольская красота и холодная любовь, с одной стороны, как бы противопоставлены живым чертам безобразной Су анасы.
    3. Особенности женского образа в балладе М.Ю. Лермонтова «Русалка»
    Образ русалки М.Ю. Лермонтова по своей сути близка к образу общеизвестной русалки Г.-Х. Андерсена. Романтический настрой лермонтовского произведения, конечно же, не соответствует мифологическому представлению о русалках. «Русалки, купалки, водяницы, лоскотухи и другие, в славянской мифологии существа, как правило вредоносные, в которых превращаются умершие девушки, преимущественно утопленницы, некрещеные дети. Представляются в виде красивых девушек с длинными распущенными зелеными волосами, реже – в виде косматых безобразных женщин (у северных русских).
    Образ русалки связан одновременно с водой и растительностью, сочетает черты водных духов и карнавальных персонажей, воплощающих плодородие, типа Костромы, Ярилы и т.п., смерть которых гарантировала урожай. Отсюда вероятна и связь русалки с миром мертвых: по-видимому, под влиянием христианства русалки стали отождествлять лишь с вредоносными «заложными» покойниками, умершими неестественной смертью» [2].
    Русалки в славянской мифологии относятся к так называемому низшему уровню мифологии. К низшей мифологии относятся разные классы неиндивидуализированной (часто и не человекообразной) нечести, духов, животных, связанных со всем мифологическим пространством от дома до леса, болота и т.п.: домовые, лешие, водяные, русалки, вилы, лихорадки, мары, моры, кикиморы, судачки у западных славян; из животных — медведь, волк.
    Образ русалки М.Ю. Лермонтова связан, в первую очередь, с образом любви. Грустная песня русалки – песня о неразделенной любви, о смерти возлюбленного. В этом отношении русалка русского поэта близка к Су анасы Г.Сунгати. Но в то же время, эти два образа резко отличаются: русалка имеет живые человеческие черты, ей доступны переживания, грусть, тоска, любовь. А Су анасы – образ призрачный и холодный.
    М. Лермонтов не описывает русалку, но через песню читатель может представить ее молодой девушкой, потерявшей возлюбленного, и через описание природы поэт передает тоску своей героини:
    Русалка плыла по реке голубой,
    Озаряема полной луной;
    И старалась она доплеснуть до луны
    Серебристую пену волны.
    Вообще, отличительной чертой лермонтовской русалки является ее единение с природой, с ночным пейзажем. И цветовые дополняют грустную песню русалки:
    Так пела она над синей рекой,
    Полна непонятной тоской.
    Здесь русалки – образ любви, и ее песня полностью посвящена именно этому чувству:
    Расчесывать кольца шелковых кудрей
    Мы любим во мраке ночей,
    И в чело, и в уста мы в полуденный час
    Целовали красавца не раз.
    Лермонтовская русалка отличается своей добротой, грустью, и является романтичной героиней. Этим образом поэт продолжает женский образ, традиционно восходящей к живым образам Светланы В. Жуковского, Татьяны А. Пушкина и других.
    Произведение М.Ю. Лермонтова, написанное классическим ямбом, ближе к романсу, и ритмика стиха, и языковые средства делают стихотворение более светлым и народным, чем классические баллады, получившие расцвет в период сентиментализма:
    И там на подушке из ярких песков
    Под тенью густых тростников
    Спит витязь, добыча ревнивой волны,
    Спит витязь чужой стороны.
    Как видим, и слова автора, и песня русалки раскрывают внутренний мир героини через описание природы. В этом описании преобладают «цветовые» эпитеты и олицетворение окружающей природы.
    Итак, Русалка М.Ю. Лермонтова отходит от народных мифологических представлений русалки. Через этот образ поэт создает символ любви и тоски по возлюбленному.
    4. Особенности женского образа в произведении А.М. Горького «Легенда о Марко»
    В балладе М. Горького вместо лермонтовской русалки мы видим образ феи. Сам мифологический образ феи восходит к мифам Западной Европы – «феи – в низшей мифологии народов Западной Европы сверхъестественные существа, волшебницы, обитающие в лесах, источниках и т.п. Как правило, имеют вид красивых женщин, иногда с крыльями, способны к оборотничеству. Проводят время в веселье и танцах» [3].
    Уже раннесредневековые латинские источники описывают фарсовые обряды (в том числе и поминальные) как у западных славян, так и южных (в 13 веке Димитрий Болгарский описывает русалии и производимые по их случаю театрализованные действа и танцы, характеризуемые как непристойные). У чехов (обряд umrlec, моравские весенние обряды на Смертной неделе, когда выносилось чучело Smertna nedela с исполнением песен, дословно совпадающих с восточнославянской), у болгар (русалии, Герман, и т. д.).
    Образ феи в романтическом стихотворении М. Горького вполне совпадает с мифологическим представлением. Здесь через образ Марко писатель также создает картину безответной любви. Фея – образ веселого беззаботного существа. У М. Горького она предстает игривым существом, которому нет дела до человеческих страстей. Здесь мы не находим ни описания природы Дуная, ни психологического портрета героини. В легенде фея – всего лишь мифологический образ:
    В лесу над рекой жила фея,
    В реке она часто купалась,
    Но раз, позабыв осторожность,
    В рыбацкие сети попалась.
    Только в одном месте М. Горький дает краткое сравнение феи и называет ее красавицей:
    А фея, как гибкая ветка,
    В могучих руках извивалась,
    И в марковы очи глядела,
    И тихо чему-то смеялась.
    Стиль произведения М. Горького и языковые средства схожи с его другими романтическими балладами. Но здесь по сравнению с балладой, скажем М. Лермонтова, на первом месте не образ любви, а человек. Как писал сам автор, «для меня человек всегда победитель, даже и смертельно раненный, умирающий. Прекрасно его стремление к самопознанию и познанию природы, и хотя жизнь его мучительна, – он все более расширяет пределы ее» [4].
    Произведение М. Горького носит открытый назидательный характер, что для классической баллады является необычным явлением. Но сам характер назидания символичен. Здесь писатель прославляет человека в его любви. Именно любовь сделала Марко бессмертным:
    А Марко уж нету, но все же
    О Марко хоть песня осталась!
    А вы на земле проживете,
    Как черви слепые живут, –
    Ни сказок про вас не расскажут,
    Ни песен про вас не споют.
    Язык легенды М. Горького отличается своей необычностью. Особая ритмика, белый стих, и повторы помогают автору создать особое настроение именно жанра легенды:
    У Марко душа загрустила,
    И день ходит Марко, и ночи
    В лесу над рекой, над Дунаем.
    Все ищет, все стонет – «Где фея?»
    Как видим, постоянный повтор предлогов, частиц помогают автору создать колорит сказа.
    Итак, М. Горький в «Легенде о Марко» практически не отходит от мифологического образа феи, и ее образ не отличается определенным характером. Писатель не раскрывает внутренний мир героини, не придает в отличие ей от Лермонтова живые человеческие черты.
    5. Сравнительная характеристика проанализированных баллад
    При сравнительной характеристике женского образа в русских и татарских балладах должен учитываться тот факт, что как авторский жанр татарская баллада во многом обязана своему появлению именно русской культуре. Это можно проследить в тексте Г.Сунгати, а также других авторов.
    Хотя народная баллада существовала, наверное, даже в большей степени, чем в русском народном творчестве. Это объясняется тем, что ввиду общности тюркских культур, письменная татарская литература развивалась слабее, чем в русской культуре. И исторические судьбы татарского народа (лишение государственности) привели к тому, что была хороша развита региональная (исконно волжско-татарская) устная культура.
    При сравнительном анализе можно наблюдать, что женские мифологические образы в русских и татарских балладах имеют как общие черты, так и разнятся.
    Во-первых, сами образы. У Г.Тукая и М. Горького образы Су анасы и феи соответствуют мифологическим представлениям татарского и русского народов. У Г.Сунгати образ Су анасы больше переплетается с образом феи из мифологического наследия европейских народов. Образу же русалки у М. Лермонтова придаются человеческие страсти.
    Во-вторых, образы Су анасы и русалки Г.Сунгати и М. Лермонтова отличаются тем, что авторы раскрывают их внутренний мир, через их слова рисуют психологический портрет своих героинь. Холодные слова Су анасы придают этому образу призрачность и потусторонность, грустная песня русалки, наоборот, создает психологический портрет героини, которой свойственны тоска по неразделенной любви. А в произведениях Г.Тукая и М. Горького авторы практически не дают никакого психологического портрета героинь, они используют их как символы, взятые из мифов.
    В-третьих, стиль Г.Тукая отличается обилием просторечных слов, балладе М. Горького свойственен стиль сказа, легенды. Баллада М. Лермонтова близка по жанру к романсу, Г.Сунгати использует большое количество метафор, эпитетов, при помощи которых создает готический, мрачный характер своей баллады.
    Татарские баллады отличаются событийностью, хронологической соотнесенностью. В обеих рассмотренных произведениях необходимо отметить наличие героя и сюжета. В балладе Г.Сунгати – это лирический сентиментальный герой, а у Г.Тукая – деревенский мальчик. Баллада М. Лермонтова несобытийна, как и произведение М. Горького.
    Русские авторские баллады ощутили сильное влияние западноевропейских сюжетов. Это наложило особый отпечаток на развитие этого жанра в целом. Другое направление развитие русской авторской баллады основывалось на фольклорных сюжетах. Все это не могло не наложить отпечаток на раскрытии женских образов. Вообще, литературная баллада в русском литературном движении играло большую роль, нежели в татарской литературе. Как пишется во вступлении «Антологии баллады»: «В отличие от традиционных поэтических форм (ода, послание) обращение к жанру баллады нередко само по себе уже декларировало новые тенденции в развитии литературы, литературного языка и отражало новые настроения в самом обществе. Особенно показательно то, что именно с помощью баллад – в первую очередь баллад Жуковского – в русской литературе утверждалось такое направление, как романтизм» [5].
    В татарской литературе сам жанр баллады не имел такого значения в развитии литературного движения. Большую роль играли, например, песни, баиты и т.п. Поэтому множество баллад в татарской поэзии являются вольными переложениями русских.
    Для изображения портрета женщины в татарских авторских балладах характерно обращение к абстрактной женщине. Таким образом, по сравнению с русскими балладами это усиливает лирическую струю произведения.
    Заключение
    Сопоставительное изучение произведений, которые близки к себе как по сюжету, так и по эпохе, но отличаются национальными нюансами и авторскими стилями, позволяет увидеть такие особенности, которые невозможно рассмотреть при обычном исследовании.
    Поэтому при рассмотрении раскрытия изображения образа женщины в авторских балладах русских и татарских поэтов мы их анализировали не только с художественных особенностей, но при этом привлекали «преломляемую ею реальность» и другие гуманитарные дисциплины.
    Настоящая работа позволяет глубже понять национальное своеобразие как татарской, так и русской литературы. Прежде тема изображения детей на сопоставительном материале татарской и русской литературы практически не изучалась.
    Использованная литература
    Горький М. Леонид Андреев // Русская литература ХХ века. Дооктябрьский период. – М.: Просвещение, 1980. – С. 354-356.
    Мифы народов мира в 2-х тт. Т. 2. – М.: Советская энциклопедия, 1992. – 720 с.
    Примечания
    [1] Мифы народов мира в 2-х тт. Т. 2. – М.: Советская энциклопедия, 1992. – С. 471.
    [2] Мифы народов мира в 2-х тт. Т. 2. – М.: Советская энциклопедия, 1992. – С. 390.
    [3] Мифы народов мира в 2-х тт. Т. 2. – М.: Советская энциклопедия, 1992. – С. 560.
    [4] Горький М. Леонид Андреев // Русская литература ХХ века. Дооктябрьский период. – М.: Просвещение, 1980. – С. 356.
    [5] Эолова арфа. Антология баллады. – М.: Высшая школа, 1989. – С. 23.


  11. Вспомни и запиши названия частей слова.Суффикс в переводе с латинского языка знач ит “прикреплённый”.Почему часть слова,стоящую за корнем,назвали суффиксом?Попробуй придумать своё название этой части слова.Подумай:названия других частей слова – исконные или заимствованные?Объясни ответ.

    Взаимодействует техническая кальцинированная сода с массой 106г , содержащая 90% корбоната натрия Na2CO3, с избытком соляной кислоты HCl. Рассчитайте объем (н. у.) и массу полученного углекислого газа (CO2). С дано и ответом, если не трудно!

    помогите с заданием указать падежи вобла в Волгу угодила

    помогите спригать 10 глаголов по падежам на казахском языке! Напишите пожайлуста!!!!!!

    8 пожалуйста срочно надо

    т?бір с?зге туынды жал?ау Тау ?ара Айша

    ПРОЧИТАЙ СКОРОГОВОРКУ

    Расставьте знаки препинания. Укажите цифру(-ы), на месте которой(-ых)
    в предложении должна(-ы) стоять запятая(-ые).
    В общем-то (1) никогда не поздно взяться за дело собственными силами,
    и тогда достичь нужного результата (2) вполне (3) возможно.

    Сочинение-рассуждение!!!! на тему: почему важно уметь сострадать другому?

    In pairs , match the words with their deinitions
    1. Spouse a)two children born at one birth
    2.widow b)a motheir of one’s haysband or wife
    3.windower c)to feel very sad about something
    4.twins d) a man whose wife has died
    5.mother-in-law e)to feel affection for somebody

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *