Сочинение на тему образование в беларуси на английском языке
7 вариантов
В Беларуси дети идут в школу в возрасте шести лет. Среднее образование, которое является обязательным длится 11
In Belarus children go to school at the age of six. Secondary education which is compulsory lasts 11
лет. Она состоит из трех уровней: начальной школы, средней школы и средней школы. Начальная школа длится
years. It consists of three levels: primary school, secondary school and high school. Primary school lasts
в течение четырех лет. В игровой форме дети учатся не только читать, писать и считать, но и рисовать,
for four years. In the form of games children learn not only to read, write and count but also to draw,
проектировать простые вещи, петь и танцевать.
design simple things, sing and dance.
Второй уровень составляет пять лет обучения с широким выбором предметов. Родители могут выбрать
The second level is five years of instruction with a wide choice of subjects. Parents may choose the
Учебный план по способности и наклонности своих детей. В конце 9-го класса ученики принимают
curriculum according the abilities and inclinations of their children. At the end of the 9th form pupils take
Базовый Сертификат испытаний по математике, истории, русском и белорусском языках. По их результатам
Basic Certificate Examination in Maths, History, Russian and Belarusian. According to their results
ученики могут перейти в среднюю школу или получить профессиональное образование.
pupils can go to high school or get professional education.
Средняя школа состоит из двух лет обучения. Каждый ученик может сделать конкретный выбор, который подвергает
High school consists of two years of instruction. Every pupil can make particular choice which subjects
он или она не хочет учиться на продвинутом уровне: науки, гуманитарные науки, лингвистика и т.д. Там может быть не более
he or she wants to study on advanced level: sciences, humanities, linguistics etc. There can be no more
чем три обязательных предметов. В 11-м классе учащиеся сдают Аттестат экзамен по математике
than three compulsory subjects. In the 11th form pupils take General Certificate Examination in Maths,
Русский или белорусский и свободны выбрать третий экзамен среди предметов, которые они изучали на
Russian or Belarusian and are free to choose the third exam among the subjects they have studied on
продвинутый уровень.
advanced level.
Школа проходит пять дней в неделю. Каждый урок длится 45 минут с перерывами от 15 до 20 минут
School takes place five days a week. Every lesson lasts 45 minutes with breaks from 15 to 20 minutes.
Школа начинается 1 сентября и заканчивается 31-го мая. Он разделен на четыре точки с
The school begins on the 1st of September and is over on the 31st of May. It is divided into four terms with
праздники до 14 дней между ними. В летние каникулы длятся с июня по сентябрь.
holidays up to 14 days between them. The summer holidays last from June to September. Text 2 .
As far as knowledge is the highest privilege of the day, school should provide the greatest possible educational opportunities for its pupils.
The problems of education always were in the national spotlight. There is now public debate about how schools are run, how they are financed, what they should teach, what they should achieve and to whom they should be accountable. Opinions on what kind of school provides the best education differ considerably but to my mind any school that achieves its goals is effective. Certainly, there is no doubt that good education helps people to develop their personalities and to make their way in society.
As for me, I study in Vileyka Gymnasium #1 “Logos”. Gymnasium N1 of Vileyka was founded in 1991, since June 1993 it is called “Logos”. Logos means the word, the meaning of the word, good and deep knowledge. The two symbols of the Gymnasium are its flag and emblem. The blue colour of the flag is the color of the sky, hope and optimism. The white color is the purity of our plans, an open page. The triangle is a symbol that unites students, teachers and parents. We associate ourselves with a hive and busy bees. We try to use properly what we have today, to value the time, and to be sure of our success. There are about 800 students and 93 teachers in the Gymnasium today.
Our gymnasium is one of the most advanced schools in our republic which gives every pupil an opportunity to choose basic or advanced program within the subject and provides freedom, cooperation and self-access. I think, it is very useful because pupils can work with additional material, can address for the explanation to the teacher or the fellow students or to work in pairs and in groups.
So, I can say that our school is effective, because it achieves its goals. It teaches the whole child gives him academic growth, moral strength and physical development. This process in my school is reflected in the school curriculum on which it works. The curriculum encourages the development of the personality. It consists of the formal, informal and “hidden” curriculum. The formal curriculum is activities, planned to take place during school hours, it is formally presented as the time-table and you see it when you enter the hall on the ground floor. Also formal curriculum includes optional courses which pupils have chosen to have an advanced program within the subjects which they are to take at the Central Testing to enter the higher educational establishments.
Informal curriculum takes an important part in our school life too. It helps us to improve physical, musical, dramatic and other abilities through extracurricular activities such as studious, clubs, music lessons and sport sections. Our artists, pop-singers, poets have won many contests too. We can attend the intellectual team “Nika”, the Art Studio “Vyasyolka” , the Dance Company “Forsazh” , the folk group “Perepyolochka”, a chanting studio, a choir and some crafts groups. Our pupils can learn to play the piano, the accordion, the guitar and different folk instruments. Besides, our school has worked out a system of school traditions through which from year to year pupils acquire moral strength. Everyone in our school including parents and teachers takes part in parties, celebrations, concerts and meetings. Every school year begins with Knowledge Day, the whole-school meeting on the 1st of September in the school yard. On Teacher’s Day we have different concerts or Funny Club Meeting between students of different forms. It is usually a great show with clever jokes, bright improvisation and well-prepared program. After the autumn holidays we have traditional and one of the most important events – the Day of Initiation into the gympupils. It is a special holiday for the fifth-formers when they compete for the right to be called pupils of Gymnasium “Logos”. New Year celebrations are very popular. Students are on the stage again. They discover their talents and new bright stars appear in the gymnasium sky. In February school leavers get together to recollect their school years. Defenders’ Day is a great sport holiday for the strongest and the most courageous boys. On the 8th of March we organize the brightest contest for the most charming girls of Gymnasium “Logos”. They demonstrate their talents and mastery in singing, cooking and dancing. At the final concerts in June we show our parents everything we have learnt, the best pupils get diplomas and awards and we say good-bye to Gymnasium till September.
Our students take part in different Town, Regional and Republican contests, competitions and Olympiads. They are engaged in working on various scientific and research projects and then presenting them at difference conferences. Our senior pupils can participate in the international contest. They have an opportunity to know another culture, to make new friends and to improve their English.
Speaking about our gymnasium I must admit that it provides the greatest educational opportunities. It gives pretty good knowledge and understanding of the world. In our school pupils and teachers are good partners and companions. School helps pupils to realize their personalities to find place in society and to become useful members of it realizing their abilities, talents and skills.
Belarusian education is well-appreciated and valued in the world so many foreign students want to receive training there. The educational system of the country is rather developed and comprises of pre-school, school and further education. Almost 70% of children start attending nursery before going to school. This stage is not compulsory, but is recommended. School education starts at the age of 6 and lasts for about ten years. This education is compulsory and children have to follow basic curriculum. When the secondary school is over, children receive a certificate of general education completion. At the age of 15 they are free to choose their further education. Some wish to serve in the military or join the workforce. Others continue studying at vocational schools or go for a higher education. There are two official languages in Belarusian system of education: Russian and Belarusian. There are over 50 Higher Education institutions throughout the country. Most of them are state-owned. Higher education is considered to be prestigious due to its high quality and affordability. That’s why most teenagers wish to continue studies after they finish school. The courses usually run for five years and provided either full-time or by correspondence. Gifted students have a chance to receive a scholarship or grant. Vocational schools are another post-school option. They offer refresher courses and retraining opportunities, which last for three years. The most venerable institution in the country is, of course, the Belarusian State University.
Система образования Республики Беларусь обеспечивает получение образования на уровнях основного, дополнительного и специального образования.
Основное образование включает уровни дошкольного, общего среднего, профессионально-технического, среднего специального, высшего и послевузовского образования.
Дополнительное образование делится на дополнительное образование детей и молодежи и дополнительное образование взрослых.
Классификация уровней образования Республики Беларусь соответствует Международной стандартной классификации образования (ISCED 2011). Таким образом, на практике обеспечивается реализация принципа «Образование через всю жизнь».
В системе образования Республики Беларусь функционируют примерно 8,5 тысяч учреждений образования, в которых обучается около 3 млн. белорусских граждан. Ежегодно растет количество приезжающих на обучение иностранных граждан. Высшее образование в Республике Беларусь
Профессиональную и научную подготовку студентов осуществляют государственные (42) и частные (9) учреждения высшегообразования различных типов: классические университеты, профильные университеты и академии, институты.
Подготовка специалистов осуществляется по 15 профилям образования, включающим 382 специальности высшего образования первой ступени (бакалавриат) и 331 специальность высшего образования второй ступени (магистратура).
Профили образования:
Педагогика.
Педагогика. Профессиональное образование.
Искусство и дизайн.
Гуманитарные науки.
Коммуникации. Право. Экономика. Управление. Экономика и организация производства.
Естественные науки.
Экологические науки.
Техника и технологии.
Архитектура и строительство.
Сельское и лесное хозяйство. Садово-парковое строительство.
Здравоохранение.
Социальная защита.
Физическая культура. Туризм и гостеприимство.
Общественное питание. Бытовое обслуживание.
Службы безопасности.
Высшее образование в Республике Беларусь может быть получено в очной (дневной, вечерней) и заочной, в том числе дистанционной, формах. Наиболее распространенная и востребованная – дневная форма обучения, по которой обучается около 2/3 студентов.
Основным языком обучения в белорусских учреждениях образования является русский язык, который иностранные граждане могут освоить на подготовительных отделениях университетов или языковых курсах. Ряд университетов предлагает обучение на английском языке как на первой (бакалавриат), так и на второй (магистратура) ступенях высшего образования.
Учебный год в учреждениях высшего образования делится на два семестра. Первый семестр длится с 1 сентября по 31 января, второй – с 10 февраля по 30 июня. В конце каждого семестра студенты проходят текущую аттестацию (зачеты и экзамены).
Vocabulary The
system of education in Belarus
Educational
establishments – учебные
заведения
Preschool
education – дошкольное
образование
Primary
school – младшие классы
Secondary
school – средняя
школа
Senior
school – старшие классы
General
grounding – общие
знания
Diversification
– разностороннее развитие
Higher
Education
– высшее образование
University
– университет
Academy
– академия
To
comprise
– состоять, составлять
Higher
educational institutions
– высшие
учебные
заведения
Graduate
programs
– магистратура
Post-graduate
programs
– аспирантура
Specialization
– специализация
Separate
entity
– отдельный
объект
Full-time
program
– дневное
обучение
Night
program
– вечернее
обучение
Correspondence
program
– заочное
обучение
To
confer
– присуждать, присваивать, предоставлять
Degree
– звание, учёная степень; диплом
Certified
Specialist
– квалифицированный
специалист
Final
state examinations
– госэкзамены
Defense
of a thesis
– защита
диплома
Bachelor’s
degree – степень бакалавра
Master’s
degree – (ученая) степень магистра
Candidate
of Sciences
– кандидат
наук
Doctor
of Sciences
– доктор
наук
Ph.D.
– доктор философии
Highly
prestigious
– очень
престижно
To
obtain
– получать
Rector
– ректор
Educational
Policy – учебная
политика
Curricula
– учебный план, программа
Staffing
– штат сотрудников
Dean
– декан
Faculty/Department
– факультет
Applicant
– абитуриент
To
complete secondary education – закончить
среднее образование
Per
spot
– на место
Competition
– конкуренция, конкурс
Entrance
examinations – вступительные
экзамены
Obligatory
subjects – обязательные
предметы
General
subjects – общие
предметы
General
professional subjects – профессиональные
предметы
Elective
– факультатив
Specialized
subjects – спецпредметы
To
be set up by the institution – устанавливаться
институтом
Stipend/grant
– стипендия
To
get excellent grades – получить
отличные
оценки,
высший
балл
To
pay
tuition
fees
– платить
за
обучение
Enrolled
students
– зачисленные студенты
Schedule
– расписание
To
ensure
the
quality
of
education
– гарантировать, обеспечивать качество
обучения
Semester
– семестр
Grade
– оценивать
Evaluation
– оценка
To
retake the exams – пересдавать
экзамены
A
panel of professors – комиссия
профессоров
To
be expelled from the University – быть
отчисленным
из
университета
To
graduate with honors – закончить
с
отличием The
system of education in Belarus
Scientific
and intellectual potential is the main strategic resource of Belarus.
That’s why Belarus has a developed system of education. It embraces
a great number of educational establishments; thousands of teachers
work there, about 40 % of population attends different forms of
classes.
The
system of education in Belarus starts with the preschool education.
Kindergartens and daycare centers are the first stage of Belarusian
education. They help to develop physical growth, the ability to
communicate in the group, to reveal personal qualities and talents
which children will develop at schools.
The
basis of Belarusian education is secondary school. It must improve
the level of general grounding, stimulate the diversification of
individuality and capacities to work and learn. Secondary school
starts with primary school (1-4 forms) where children are taught to
read, count, draw, they are given knowledge in maths, nature studies
and music.
Secondary
school itself (5-9 forms) acquaints pupils with culture, science,
technology. Pupils study obligatory subjects like maths, biology,
physics, chemistry, history and attend different electives to enrich
their knowledge in favourite subjects as well as define their future
profession.
Senior
school (10-11 forms) finishes the secondary education. Except
obligatory subjects pupils can choose other subjects depending on
their interests and talents. Practically every school offers several
specialized classes in maths, economy, sport, biology or languages.
There are even special sport and music schools for studying sports
and music on high level. It’s not obligatory to attend senior
school. There are great number of new types of educational
establishments like gymnasiya, lyceum, colleges, technical schools
where pupils are given specialized knowledge they will need for their
profession.
The
higher school level comprises higher educational institutes. The
Belarusian system of higher education consists of universities,
academies, and institutes. It comprises 42 state and 15 non-state
higher educational institutions with a total of 243,700 thousand
students. Universities and academies offer graduate and post-graduate
programs and are engaged in fundamental research. Whereas
universities offer education in a wide variety of areas, academies
have a narrower specialization (e.g., medical or management
academies). Institutes are also highly specialized and usually have
no post-graduate programs. They can function as separate entities or
as part of a university. Higher educational institutions offer
full-time (day) and part-time (night and correspondence) programs.
The
degree that has been traditionally conferred by Belarusian higher
educational institutions is Certified Specialist. It usually requires
five years of training, success in final state examinations, and
defense of a thesis. The need to integrate into the world educational
community has stimulated the introduction of two other degrees:
Bachelor’s, after four years of training, and Master’s, after six
years of instruction. The advanced scholarly degrees include Kandydat
navuk
(literally “Candidate of Sciences”) and Doktar
navuk
(Doctor of Sciences). The degree of Kandydat
is approximately equivalent to a Ph.D. and requires at least three
years of post-graduate study, success in qualification examinations,
and the defense of a dissertation.
It’s highly prestigious to have a degree.
Teachers
of higher educational institutions are promoted to faculty positions
through the process of competition. The faculty positions are:
Assistant, Senior Lecturer, Datsent
(which usually requires a Kandydat’s
degree), and Professor (usually with a Doktar’s
degree).
A
higher educational institution is headed by the Rector, elected by
the Academic Council, which makes major decisions about educational
policy, curricula, and staffing. The institution is divided into
faculties, headed by Deans. All faculty members are organized
according to their specialty into departments called faculty.
Applicants
to higher educational institutions must have completed secondary
education. The admissions are highly selective: on the average, there
are 250 applications per 100 spots in full-time programs. Since some
specialties are much more popular than others, the competition in the
departments can be very intense. The prospective students have to
take three to five entrance examinations. The obligatory subjects for
all applicants are the Belarusian language and literature or the
Russian language and literature. Other subjects, which have to be
connected with the future specialty, are set up by the institution on
the basis of the list, developed by the Ministry of Education, which
includes: a foreign language, history of Belarus, new world history,
humankind and society, geography, physics, information science,
mathematics, chemistry, biology, art, music, technical drawing, and
other subjects. The applicants who score the highest are admitted to
free studies and are even paid a small monthly stipend. Those who
have a gold or a silver medal take only one exam and are admitted if
they get an excellent grade. Previously, higher education was free
for all students. Now a certain percentage of students at state
universities (those who passed the examinations but did not win the
competition) pay tuition fees.
All
the enrolled students are divided into permanent groups of 25 to 30
people. They stay together as a group throughout the period of their
studies, which allows them to develop close friendships. The schedule
is made for the whole group. The structure of the curricula largely
depends on standards developed on the state level. This is done in
order to ensure the quality of education in the whole Republic. The
main categories included in the curricula are general, general
professional, and specialized subjects. The share of electives is
comparatively small. The academic year begins on September 1 and is
divided into semesters.
Students
are graded both for their current work and examinations taken at the
end of each semester. The grades used for evaluation are “excellent,
good, satisfactory, and unsatisfactory.” In case of a failure,
students are allowed to retake the examination three times, the last
time before a panel of professors. If they fail, they are expelled
from the university. Excellent students receive an increase to their
stipend. The course of study culminates in a state profile exam
and/or defense of a thesis. Students who graduate with honors are
awarded a “red certificate.”
So
we may say that all types of educational establishments stimulate
effectiveness of education according to one’s abilities and
inclinations and correspond to the state educational standards. The
system of education in Belarus (exercises). Find
Russian equivalents
The
main strategic resource
To
attend school
The
preschool education
To
improve the level of general grounding
To
define future profession
To
offer graduate and post-graduate programs
A
narrower specialization
Correspondence
programs
Certified
Specialist
The
advanced scholarly degree
the
defense of a dissertation
the
process of competition
applicants
an
intensive competition
to
be connected with the future speciality
to
get an excellent grade
enrolled
students
the
academic year
to
retake the exams
to
graduate with honors Find
English equivalents
Научный
и интеллектуальный потенциал
Детские
сады и ясли
Обогащать
знания
Посещать
факультативы
В
зависимости от интересов и талантов
Высшие
учебные заведения
Дневное
и вечернее обучение
Госэкзамены
Защита
диплома
Подавать
документы
Учебный
план
Законченное
среднее образование
Обязательные
экзамены
Министерство
образования
Платить
за обучение
Улучшить
качество образования
Оценивать
В
случае провала
Быть
отчисленным из университета Say
if the sentences are TRUE or FALSE
There
are 5 stages of education in Belarus.
The
basis of education is University.
You
can study at secondary vocational schools after finishing the 9th
form.
All
higher educational establishments offer graduate and post-graduate
studies.
Traditionally
the degree that has been conferred by Belarusian higher education is
Certified Specialist.
The
Bachelor’s degree can be obtained after 3 years of training.
The
advanced scholarly degrees are Candidate of Science and Ph.D.
Teachers
of higher educational establishments are promoted to faculty through
the process of election.
A
University is headed by a Dean.
The
Ministry of education sets up the curricula.
Today
higher education is free for everybody.
At
universities students study general, professional and specialized
subjects.
Students
are given grades for their current work.
If
a student fails the exams, he can retake them only once.
No
one is expelled from University.
At
the end of the 5th
course students have only final state examinations.
Every
student gets a grant. Answer
the questions
What
are the main stages of education?
What
is the basis of education?
What
does the system of higher education consist of?
What
does university offer?
Which
of higher educational establishments has a narrower specialization?
What
is the difference between a university, an institute and an academy?
What
degrees can students obtain?
Who
generally rules a higher educational institution?
Who
is the head of a faculty?
What
do applicants need to enter a university?
What
do students get if they are admitted to free studies?
What
do the curricula comprise?
When
does the academic year start?
What
grades are used for evaluation?
What
measures are taken for those who fail the examinations?
What
is the culmination of the 5th
year
course?
Which
specialities are popular nowadays?
What
entrance exams did you pass when entered the university?
How
many students are in your group?
Are
you going to obtain a degree? Translate
the sentences into English
Каждый
может получить высшее образование в
высших учебных заведениях: университетах,
институтах и академиях.
Высшие
учебные заведения предоставляют
обучение в магистратуре и аспирантуре.
В
ВУЗе есть дневное и заочное отделение.
Чтобы
получить степень «Квалифицированный
специалист», необходимо сдать госэкзамены
и защитить диплом.
Высшее
образование не бесплатное, некоторые
платят за обучение.
Получить
степень кандидата наук очень престижно.
ВУЗом
руководит ректор, а факультетом –
декан.
Чтобы
поступить в ВУЗ, необходимо иметь
законченное среднее образование и
сдать вступительные экзамены.
Конкурс
на физическом факультете очень высокий.
Студенты
изучают обязательные предметы, а также
специальные и профессиональные.
Некоторые
студенты получают стипендии.
Работа
студентов оценивается в конце семестра.
Студенты,
которые не сдали экзамены, могут
пересдать их 3 раза перед комиссией.
Студенты,
заканчивающие на отлично, награждаются
красным дипломом.
Система
образования в Беларуси состоит из
дошкольного, среднего и высшего
образования.
Построить угол APR,градусная мера которого равна 152 градуса)-пж помогите.
Какие животные умеют делать нити и для чего они их используют?
Перевидите пожалуйста текст. Заранее огромное спасибо!
Ingo hat einen Kater mit zur Schule
gebracht. Der Kater hie? Herkules und
war hinter ihm hergerannt
Ingo hatte Herkules vor einiger Zeit auf dem Schulweg kennen
It, wenn er
ihn sah. Nun war Herkules so ein guter Freund geworden, dass
er sogar in der Schule bei Ingo sein wollte. Ingo hatte Herkules
auf dem Arm in die Klasse getragen
Zuerst hat der Kater Angst gehabt. Die vielen Kinder waren so
laut und alle wollten ihn streicheln.
Aber dann ist die Lehrerin in die Klasse gekommen. Da waren
die Kinder ganz stil, so still, dass die Lehrerin gefragt hat:
Ist etwas passiert?
Wir haben Besuche hat Andreas gerufen.
Ich sehe keinen (besuch, hat die Lehrerin gesagt
Da hat Ingo Herkules von seinem Scho? genommen und auf den
Tisch gesetzt.
Gehort er dir? hat die Lehrerin Ingo gefragt
Nein, haben die anderen Kinder gerufen. Er ist ihm
nachgerannt Kan er hier bleiben?
nein gesagt
Nein, das ware nicht gut. Ich bringe den Kater hinaus auf den
Hof. Dann wird er den Weg wieder zuruckfinden.
Die Lehrerin hat den Kater genommen
ja, das hat sie. Doch
dann hat sie den Kater gestreichelt. Sie hat ihn im Arm
gehalten und sie hat mit dem Kater geredet. Sie hat Herkules
nicht auf den Hof gebracht, sondern zu den Kindern gesagt
Wenn er still und ruhig ist, wenn er sich hinlegt, kan er hier
bleiben
Dann hat die Lehrerin ihr Stuhlkissen auf den Schreibtisch
gelegt und auf das Kissen hat Sie den Kater gesetzt. So
konnten die Kinder ihn alle gut sehen Sie haben beobachtet,
wie er sich geputzt hat, wie er sich zusammengerollt hat und
er die Augen zugemacht hat. Herkules hat auf dem
Lehrerschreibtisch geschlafen Jetzt sind die Kinder alle ganz
leise gewesen. So leise styles vorher nie in der Klasse gewesen
Alle wollten, dass Herkules da bleiben sollte.
Mittags, nach der Schule, hat Ingo den Kater nach Hausse
getragen Unterwegs hat
ihn gefragt ob
mal
wiederkommen wollte. Herkules hat nur geschnurrt
(nach Elisabeth Stiemert)
скажите формулы нахождения площади и объёма куба пожаааалуйста!!!!
орфографический разбор слова свистнет
(4x-9)^=49 Помогите решить
Что такое маракуйа?…
способы хранения яиц без холодильника
Напишите расписание дня (в виде таблицы) для любого персонажа мультика на английском. Пожалуйста, только по быстрее!!!
в автобусе ехало 55 человек на остановке вышло на 7 Человек меньше чем осталось сколько человек осталось
А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать
36312.
Доклад
Стадии и этапы проектирования систем автоматизации
15.92 KB
Исследование и обоснование создания АСУТП. На этой стадии формируют цель создания АСУТП требования к системе в целом перечень автоматизируемых функций а также определяют источники эффективности системы. На этой стадии проводят анализ известных случаев применения АСУТП для аналогичных объектов и техникоэкономическое обследование существующего ТехОбУпр. Результатом работ на этой стадии являются техникоэкономическое обоснование ТЭО создания АСУТП и результаты обследования и анализа ТОУ в виде отчета.
36313.
Доклад
Исполнительное устройство – силовое устройство, которое изменяет величину регулируемого параметра в соответствии с сигналом, подающимся от регулирующего устройства
30.48 KB
Исполнительное устройство силовое устройство которое изменяет величину регулируемого параметра в соответствии с сигналом подающимся от регулирующего устройства. Схема исполнительного устройства: Исполнительное устройство должно иметь вспомогательные средства управления. На входе исполнительного устройства ставят блоки усиления БУ которые усиливают командный сигнал для передачи от регулирующего устройства к исполнительному.
36314.
Доклад
Виды и типы схем. Их назначение. Примеры
76.8 KB
Виды и типы схем При разработке схем автоматического управления и технологического контроля применяют различные приборы и средства автоматизации соединяемые с объектом управления и между собой по определенным схемам. В зависимости от используемых приборов и средств автоматизации электрических пневматических гидравлических и линейной связи в проектах автоматизации разрабатывают схемы которые различают по видам и типам. Наибольшее распространение в практике автоматизации технологических процессов получили электрические приборы и средства…
36315.
Доклад
Выбор типа исполнительного механизма
11.96 KB
ИМ выбирают в зависимости от величины усилия необходимого для перестановки регулирующего клапана или величины момента для поворотных заслонок. Для поворотных заслонок величину момента Нм необходимого для их вращения определяют по формуле М=кМрМт где Мр реактивный момент; к 2 ? 3 коэффициент учитывающий затяжку сальников и загрязненность трубопровода; Мт момент трения. Момент на валу ИМ д б равен или больше момента необходимого для вращения заслонки. Реактивный момент обусловленный стремлением потока закрыть заслонку равен:…
36316.
Доклад
Задачи расписания и упорядочения
12.1 KB
Задачи расписания и упорядочения Задачи распределения и упорядочения возникают тогда когда требуется установить последовательность выполнения операций на различных агрегатах и определить время начала и окончания этих операций. Рассмотрим схему прокатки металла на сортовом стане отражающую производственную структуру участка для которой требуется определить расписание работы: В этом случае задача состоит в определении расписания и выполнения операций при которых некоторый критерий оценки эффективности работы объекта принимает экстремальное…
36317.
Доклад
Импульсные характеристики статических объектов. Определение параметров объекта по импульсным характеристикам
16.59 KB
Определение параметров объекта по импульсным характеристикам. При снятии кривых разгона приходится вносить длительные и достаточно существенные возмущения в работу объекта. При этом возмущение в работу объекта вносят на сравнительно короткое время но при этом его величина может быть значительно больше чем при ступенчатом. Для объекта без самовыравнивания Коб=.
36318.
Доклад
Информационное обеспечение САПР
13.94 KB
Совокупность данных используемых всеми компонентами САПР математическое программное информационное обеспечение составляет информационный фонд. Существует несколько способов ведения информационного фонда: использование файловой системы построение библиотек использование банков данных создание специализированных программадаптеров. Она обеспечивает начальный ввод крупных массивов данных хранение текстовых документов но малопригодны при обеспечении быстрого доступа к справочным данным хранении меняющихся данных ведении текущей…
36319.
Доклад
Методология построения ИАСУ
33.15 KB
Подготовки производства АСТПП На 2 уровне гибкие автоматизированные производства ГАП На 3 уровне ГА участки ГАУ Уровни ИСУП. Решаются задачи текущего перспективного календарного и оперативного планирования производства также выполнение предприятиями производственной программы по объёму номенклатуре и колву выпуска продукции. Решаются задачи проектирования новых изделий организации технологического процесса для производства этих изделий выбор материалов инструмента комплектующих изделий технологической подготовки производства….
36320.
Доклад
Назовите и дайте определение динамических характеристик САУ. Приведите формулы аналитической связи между ними
39.43 KB
Динамическая характеристика это зависимость связывающая между собой приращения входной и выходной величин в переходном режиме. К динамическим характеристикам относятся: 1.Частотные: комплексная передаточная функция Wjw амплитудночастотная характеристика Ww фазочастотная характеристика w логарифмическая характеристика Lw.
Education plays a very important role in our life. It is one of the most valuable possessions a man can get in his life.
During all the periods of human history education ranked high among people. Human progress mostly depended upon well-educated people. We get our knowledge of this world and life through education. Many famous discoveries would have been impossible if people were not interested in learning something. Self-education is very important for the development of human’s talents. Only through self-education a person can become a harmonically developed personality.
A person becomes a highly qualified specialist after getting some special education. And professionalism can be reached only through it. Even highly qualified specialists from time to time attend refresher courses to refresh their knowledge.
Education develops all sides of human personality, reveals his abilities. Besides, it helps a person to understand himself, to choose the right way in this world. The civilized state differs from others in the fact that it pays much attention to the educational policy. John Kennedy said: “Our progress as a nation can be no swifter than our progress in education”. But it doesn’t concern only one particular nation. We know that science and art belong to the whole world. Before them the barriers of nationality disappear. So education brings people closer to each other, helps them to understand each other better.
Перевод:
Образование играет очень важную роль в нашей жизни. Это одна из самых ценных вещей, которую человек может получить в своей жизни.
В течение всех периодов человеческой истории образования имело высокий рейтинг среди населения. Человеческий прогресс в основном зависит от хорошо образованных людей. Мы получаем наши знания о мире и жизни посредством образования. Многие известные открытия были бы невозможны, если бы люди не были заинтересованы научиться чему-то. Самообразование имеет большое значение для развития человеческих талантов. Только путем самообразования человек может стать гармонично развитой личностью.
Человек становится высококвалифицированным специалистом после получения специального образования. А профессионализм может быть достигнут только через него. Даже высококвалифицированные специалисты, время от времени посещают курсы повышения квалификации для обновления своих знаний.
Образование развивает все стороны человеческой личности, раскрывает его способности. Кроме того, оно помогает человеку понять самого себя, чтобы выбрать правильный путь в этом мире. Цивилизованное государство отличается от других в том, что он уделяет большое внимание образовательной политике. Джон Кеннеди сказал: “Наш прогресс как нации не может быть быстрее, чем наш прогресс в образовании”. Но это касается не только одной конкретной нации. Мы знаем, что наука и искусство принадлежит всему миру. Перед ними барьеры национальностей исчезают. Так образование объединяет людей, помогает им лучше понимать друг друга.
В Беларуси дети идут в школу в возрасте шести лет. Среднее образование, которое является обязательным длится 11
In Belarus children go to school at the age of six. Secondary education which is compulsory lasts 11
лет. Она состоит из трех уровней: начальной школы, средней школы и средней школы. Начальная школа длится
years. It consists of three levels: primary school, secondary school and high school. Primary school lasts
в течение четырех лет. В игровой форме дети учатся не только читать, писать и считать, но и рисовать,
for four years. In the form of games children learn not only to read, write and count but also to draw,
проектировать простые вещи, петь и танцевать.
design simple things, sing and dance.
Второй уровень составляет пять лет обучения с широким выбором предметов. Родители могут выбрать
The second level is five years of instruction with a wide choice of subjects. Parents may choose the
Учебный план по способности и наклонности своих детей. В конце 9-го класса ученики принимают
curriculum according the abilities and inclinations of their children. At the end of the 9th form pupils take
Базовый Сертификат испытаний по математике, истории, русском и белорусском языках. По их результатам
Basic Certificate Examination in Maths, History, Russian and Belarusian. According to their results
ученики могут перейти в среднюю школу или получить профессиональное образование.
pupils can go to high school or get professional education.
Средняя школа состоит из двух лет обучения. Каждый ученик может сделать конкретный выбор, который подвергает
High school consists of two years of instruction. Every pupil can make particular choice which subjects
он или она не хочет учиться на продвинутом уровне: науки, гуманитарные науки, лингвистика и т.д. Там может быть не более
he or she wants to study on advanced level: sciences, humanities, linguistics etc. There can be no more
чем три обязательных предметов. В 11-м классе учащиеся сдают Аттестат экзамен по математике
than three compulsory subjects. In the 11th form pupils take General Certificate Examination in Maths,
Русский или белорусский и свободны выбрать третий экзамен среди предметов, которые они изучали на
Russian or Belarusian and are free to choose the third exam among the subjects they have studied on
продвинутый уровень.
advanced level.
Школа проходит пять дней в неделю. Каждый урок длится 45 минут с перерывами от 15 до 20 минут
School takes place five days a week. Every lesson lasts 45 minutes with breaks from 15 to 20 minutes.
Школа начинается 1 сентября и заканчивается 31-го мая. Он разделен на четыре точки с
The school begins on the 1st of September and is over on the 31st of May. It is divided into four terms with
праздники до 14 дней между ними. В летние каникулы длятся с июня по сентябрь.
holidays up to 14 days between them. The summer holidays last from June to September.
Text 2 .
As far as knowledge is the highest privilege of the day, school should provide the greatest possible educational opportunities for its pupils.
The problems of education always were in the national spotlight. There is now public debate about how schools are run, how they are financed, what they should teach, what they should achieve and to whom they should be accountable. Opinions on what kind of school provides the best education differ considerably but to my mind any school that achieves its goals is effective. Certainly, there is no doubt that good education helps people to develop their personalities and to make their way in society.
As for me, I study in Vileyka Gymnasium #1 “Logos”. Gymnasium N1 of Vileyka was founded in 1991, since June 1993 it is called “Logos”. Logos means the word, the meaning of the word, good and deep knowledge. The two symbols of the Gymnasium are its flag and emblem. The blue colour of the flag is the color of the sky, hope and optimism. The white color is the purity of our plans, an open page. The triangle is a symbol that unites students, teachers and parents. We associate ourselves with a hive and busy bees. We try to use properly what we have today, to value the time, and to be sure of our success. There are about 800 students and 93 teachers in the Gymnasium today.
Our gymnasium is one of the most advanced schools in our republic which gives every pupil an opportunity to choose basic or advanced program within the subject and provides freedom, cooperation and self-access. I think, it is very useful because pupils can work with additional material, can address for the explanation to the teacher or the fellow students or to work in pairs and in groups.
So, I can say that our school is effective, because it achieves its goals. It teaches the whole child gives him academic growth, moral strength and physical development. This process in my school is reflected in the school curriculum on which it works. The curriculum encourages the development of the personality. It consists of the formal, informal and “hidden” curriculum. The formal curriculum is activities, planned to take place during school hours, it is formally presented as the time-table and you see it when you enter the hall on the ground floor. Also formal curriculum includes optional courses which pupils have chosen to have an advanced program within the subjects which they are to take at the Central Testing to enter the higher educational establishments.
Informal curriculum takes an important part in our school life too. It helps us to improve physical, musical, dramatic and other abilities through extracurricular activities such as studious, clubs, music lessons and sport sections. Our artists, pop-singers, poets have won many contests too. We can attend the intellectual team “Nika”, the Art Studio “Vyasyolka” , the Dance Company “Forsazh” , the folk group “Perepyolochka”, a chanting studio, a choir and some crafts groups. Our pupils can learn to play the piano, the accordion, the guitar and different folk instruments. Besides, our school has worked out a system of school traditions through which from year to year pupils acquire moral strength. Everyone in our school including parents and teachers takes part in parties, celebrations, concerts and meetings. Every school year begins with Knowledge Day, the whole-school meeting on the 1st of September in the school yard. On Teacher’s Day we have different concerts or Funny Club Meeting between students of different forms. It is usually a great show with clever jokes, bright improvisation and well-prepared program. After the autumn holidays we have traditional and one of the most important events – the Day of Initiation into the gympupils. It is a special holiday for the fifth-formers when they compete for the right to be called pupils of Gymnasium “Logos”. New Year celebrations are very popular. Students are on the stage again. They discover their talents and new bright stars appear in the gymnasium sky. In February school leavers get together to recollect their school years. Defenders’ Day is a great sport holiday for the strongest and the most courageous boys. On the 8th of March we organize the brightest contest for the most charming girls of Gymnasium “Logos”. They demonstrate their talents and mastery in singing, cooking and dancing. At the final concerts in June we show our parents everything we have learnt, the best pupils get diplomas and awards and we say good-bye to Gymnasium till September.
Our students take part in different Town, Regional and Republican contests, competitions and Olympiads. They are engaged in working on various scientific and research projects and then presenting them at difference conferences. Our senior pupils can participate in the international contest. They have an opportunity to know another culture, to make new friends and to improve their English.
Speaking about our gymnasium I must admit that it provides the greatest educational opportunities. It gives pretty good knowledge and understanding of the world. In our school pupils and teachers are good partners and companions. School helps pupils to realize their personalities to find place in society and to become useful members of it realizing their abilities, talents and skills.
Belarusian education is well-appreciated and valued in the world so many foreign students want to receive training there. The educational system of the country is rather developed and comprises of pre-school, school and further education. Almost 70% of children start attending nursery before going to school. This stage is not compulsory, but is recommended. School education starts at the age of 6 and lasts for about ten years. This education is compulsory and children have to follow basic curriculum. When the secondary school is over, children receive a certificate of general education completion. At the age of 15 they are free to choose their further education. Some wish to serve in the military or join the workforce. Others continue studying at vocational schools or go for a higher education. There are two official languages in Belarusian system of education: Russian and Belarusian. There are over 50 Higher Education institutions throughout the country. Most of them are state-owned. Higher education is considered to be prestigious due to its high quality and affordability. That’s why most teenagers wish to continue studies after they finish school. The courses usually run for five years and provided either full-time or by correspondence. Gifted students have a chance to receive a scholarship or grant. Vocational schools are another post-school option. They offer refresher courses and retraining opportunities, which last for three years. The most venerable institution in the country is, of course, the Belarusian State University.
Система образования Республики Беларусь обеспечивает получение образования на уровнях основного, дополнительного и специального образования.
Основное образование включает уровни дошкольного, общего среднего, профессионально-технического, среднего специального, высшего и послевузовского образования.
Дополнительное образование делится на дополнительное образование детей и молодежи и дополнительное образование взрослых.
Классификация уровней образования Республики Беларусь соответствует Международной стандартной классификации образования (ISCED 2011). Таким образом, на практике обеспечивается реализация принципа «Образование через всю жизнь».
В системе образования Республики Беларусь функционируют примерно 8,5 тысяч учреждений образования, в которых обучается около 3 млн. белорусских граждан. Ежегодно растет количество приезжающих на обучение иностранных граждан.
Высшее образование в Республике Беларусь
Профессиональную и научную подготовку студентов осуществляют государственные (42) и частные (9) учреждения высшегообразования различных типов: классические университеты, профильные университеты и академии, институты.
Подготовка специалистов осуществляется по 15 профилям образования, включающим 382 специальности высшего образования первой ступени (бакалавриат) и 331 специальность высшего образования второй ступени (магистратура).
Профили образования:
Педагогика.
Педагогика. Профессиональное образование.
Искусство и дизайн.
Гуманитарные науки.
Коммуникации. Право. Экономика. Управление. Экономика и организация производства.
Естественные науки.
Экологические науки.
Техника и технологии.
Архитектура и строительство.
Сельское и лесное хозяйство. Садово-парковое строительство.
Здравоохранение.
Социальная защита.
Физическая культура. Туризм и гостеприимство.
Общественное питание. Бытовое обслуживание.
Службы безопасности.
Высшее образование в Республике Беларусь может быть получено в очной (дневной, вечерней) и заочной, в том числе дистанционной, формах. Наиболее распространенная и востребованная – дневная форма обучения, по которой обучается около 2/3 студентов.
Основным языком обучения в белорусских учреждениях образования является русский язык, который иностранные граждане могут освоить на подготовительных отделениях университетов или языковых курсах. Ряд университетов предлагает обучение на английском языке как на первой (бакалавриат), так и на второй (магистратура) ступенях высшего образования.
Учебный год в учреждениях высшего образования делится на два семестра. Первый семестр длится с 1 сентября по 31 января, второй – с 10 февраля по 30 июня. В конце каждого семестра студенты проходят текущую аттестацию (зачеты и экзамены).
Vocabulary
The
system of education in Belarus
Educational
establishments – учебные
заведения
Preschool
education – дошкольное
образование
Primary
school – младшие классы
Secondary
school – средняя
школа
Senior
school – старшие классы
General
grounding – общие
знания
Diversification
– разностороннее развитие
Higher
Education
– высшее образование
University
– университет
Academy
– академия
To
comprise
– состоять, составлять
Higher
educational institutions
– высшие
учебные
заведения
Graduate
programs
– магистратура
Post-graduate
programs
– аспирантура
Specialization
– специализация
Separate
entity
– отдельный
объект
Full-time
program
– дневное
обучение
Night
program
– вечернее
обучение
Correspondence
program
– заочное
обучение
To
confer
– присуждать, присваивать, предоставлять
Degree
– звание, учёная степень; диплом
Certified
Specialist
– квалифицированный
специалист
Final
state examinations
– госэкзамены
Defense
of a thesis
– защита
диплома
Bachelor’s
degree – степень бакалавра
Master’s
degree – (ученая) степень магистра
Candidate
of Sciences
– кандидат
наук
Doctor
of Sciences
– доктор
наук
Ph.D.
– доктор философии
Highly
prestigious
– очень
престижно
To
obtain
– получать
Rector
– ректор
Educational
Policy – учебная
политика
Curricula
– учебный план, программа
Staffing
– штат сотрудников
Dean
– декан
Faculty/Department
– факультет
Applicant
– абитуриент
To
complete secondary education – закончить
среднее образование
Per
spot
– на место
Competition
– конкуренция, конкурс
Entrance
examinations – вступительные
экзамены
Obligatory
subjects – обязательные
предметы
General
subjects – общие
предметы
General
professional subjects – профессиональные
предметы
Elective
– факультатив
Specialized
subjects – спецпредметы
To
be set up by the institution – устанавливаться
институтом
Stipend/grant
– стипендия
To
get excellent grades – получить
отличные
оценки,
высший
балл
To
pay
tuition
fees
– платить
за
обучение
Enrolled
students
– зачисленные студенты
Schedule
– расписание
To
ensure
the
quality
of
education
– гарантировать, обеспечивать качество
обучения
Semester
– семестр
Grade
– оценивать
Evaluation
– оценка
To
retake the exams – пересдавать
экзамены
A
panel of professors – комиссия
профессоров
To
be expelled from the University – быть
отчисленным
из
университета
To
graduate with honors – закончить
с
отличием
The
system of education in Belarus
Scientific
and intellectual potential is the main strategic resource of Belarus.
That’s why Belarus has a developed system of education. It embraces
a great number of educational establishments; thousands of teachers
work there, about 40 % of population attends different forms of
classes.
The
system of education in Belarus starts with the preschool education.
Kindergartens and daycare centers are the first stage of Belarusian
education. They help to develop physical growth, the ability to
communicate in the group, to reveal personal qualities and talents
which children will develop at schools.
The
basis of Belarusian education is secondary school. It must improve
the level of general grounding, stimulate the diversification of
individuality and capacities to work and learn. Secondary school
starts with primary school (1-4 forms) where children are taught to
read, count, draw, they are given knowledge in maths, nature studies
and music.
Secondary
school itself (5-9 forms) acquaints pupils with culture, science,
technology. Pupils study obligatory subjects like maths, biology,
physics, chemistry, history and attend different electives to enrich
their knowledge in favourite subjects as well as define their future
profession.
Senior
school (10-11 forms) finishes the secondary education. Except
obligatory subjects pupils can choose other subjects depending on
their interests and talents. Practically every school offers several
specialized classes in maths, economy, sport, biology or languages.
There are even special sport and music schools for studying sports
and music on high level. It’s not obligatory to attend senior
school. There are great number of new types of educational
establishments like gymnasiya, lyceum, colleges, technical schools
where pupils are given specialized knowledge they will need for their
profession.
The
higher school level comprises higher educational institutes. The
Belarusian system of higher education consists of universities,
academies, and institutes. It comprises 42 state and 15 non-state
higher educational institutions with a total of 243,700 thousand
students. Universities and academies offer graduate and post-graduate
programs and are engaged in fundamental research. Whereas
universities offer education in a wide variety of areas, academies
have a narrower specialization (e.g., medical or management
academies). Institutes are also highly specialized and usually have
no post-graduate programs. They can function as separate entities or
as part of a university. Higher educational institutions offer
full-time (day) and part-time (night and correspondence) programs.
The
degree that has been traditionally conferred by Belarusian higher
educational institutions is Certified Specialist. It usually requires
five years of training, success in final state examinations, and
defense of a thesis. The need to integrate into the world educational
community has stimulated the introduction of two other degrees:
Bachelor’s, after four years of training, and Master’s, after six
years of instruction. The advanced scholarly degrees include Kandydat
navuk
(literally “Candidate of Sciences”) and Doktar
navuk
(Doctor of Sciences). The degree of Kandydat
is approximately equivalent to a Ph.D. and requires at least three
years of post-graduate study, success in qualification examinations,
and the defense of a dissertation.
It’s highly prestigious to have a degree.
Teachers
of higher educational institutions are promoted to faculty positions
through the process of competition. The faculty positions are:
Assistant, Senior Lecturer, Datsent
(which usually requires a Kandydat’s
degree), and Professor (usually with a Doktar’s
degree).
A
higher educational institution is headed by the Rector, elected by
the Academic Council, which makes major decisions about educational
policy, curricula, and staffing. The institution is divided into
faculties, headed by Deans. All faculty members are organized
according to their specialty into departments called faculty.
Applicants
to higher educational institutions must have completed secondary
education. The admissions are highly selective: on the average, there
are 250 applications per 100 spots in full-time programs. Since some
specialties are much more popular than others, the competition in the
departments can be very intense. The prospective students have to
take three to five entrance examinations. The obligatory subjects for
all applicants are the Belarusian language and literature or the
Russian language and literature. Other subjects, which have to be
connected with the future specialty, are set up by the institution on
the basis of the list, developed by the Ministry of Education, which
includes: a foreign language, history of Belarus, new world history,
humankind and society, geography, physics, information science,
mathematics, chemistry, biology, art, music, technical drawing, and
other subjects. The applicants who score the highest are admitted to
free studies and are even paid a small monthly stipend. Those who
have a gold or a silver medal take only one exam and are admitted if
they get an excellent grade. Previously, higher education was free
for all students. Now a certain percentage of students at state
universities (those who passed the examinations but did not win the
competition) pay tuition fees.
All
the enrolled students are divided into permanent groups of 25 to 30
people. They stay together as a group throughout the period of their
studies, which allows them to develop close friendships. The schedule
is made for the whole group. The structure of the curricula largely
depends on standards developed on the state level. This is done in
order to ensure the quality of education in the whole Republic. The
main categories included in the curricula are general, general
professional, and specialized subjects. The share of electives is
comparatively small. The academic year begins on September 1 and is
divided into semesters.
Students
are graded both for their current work and examinations taken at the
end of each semester. The grades used for evaluation are “excellent,
good, satisfactory, and unsatisfactory.” In case of a failure,
students are allowed to retake the examination three times, the last
time before a panel of professors. If they fail, they are expelled
from the university. Excellent students receive an increase to their
stipend. The course of study culminates in a state profile exam
and/or defense of a thesis. Students who graduate with honors are
awarded a “red certificate.”
So
we may say that all types of educational establishments stimulate
effectiveness of education according to one’s abilities and
inclinations and correspond to the state educational standards.
The
system of education in Belarus (exercises).
Find
Russian equivalents
The
main strategic resource
To
attend school
The
preschool education
To
improve the level of general grounding
To
define future profession
To
offer graduate and post-graduate programs
A
narrower specialization
Correspondence
programs
Certified
Specialist
The
advanced scholarly degree
the
defense of a dissertation
the
process of competition
applicants
an
intensive competition
to
be connected with the future speciality
to
get an excellent grade
enrolled
students
the
academic year
to
retake the exams
to
graduate with honors
Find
English equivalents
Научный
и интеллектуальный потенциал
Детские
сады и ясли
Обогащать
знания
Посещать
факультативы
В
зависимости от интересов и талантов
Высшие
учебные заведения
Дневное
и вечернее обучение
Госэкзамены
Защита
диплома
Подавать
документы
Учебный
план
Законченное
среднее образование
Обязательные
экзамены
Министерство
образования
Платить
за обучение
Улучшить
качество образования
Оценивать
В
случае провала
Быть
отчисленным из университета
Say
if the sentences are TRUE or FALSE
There
are 5 stages of education in Belarus.
The
basis of education is University.
You
can study at secondary vocational schools after finishing the 9th
form.
All
higher educational establishments offer graduate and post-graduate
studies.
Traditionally
the degree that has been conferred by Belarusian higher education is
Certified Specialist.
The
Bachelor’s degree can be obtained after 3 years of training.
The
advanced scholarly degrees are Candidate of Science and Ph.D.
Teachers
of higher educational establishments are promoted to faculty through
the process of election.
A
University is headed by a Dean.
The
Ministry of education sets up the curricula.
Today
higher education is free for everybody.
At
universities students study general, professional and specialized
subjects.
Students
are given grades for their current work.
If
a student fails the exams, he can retake them only once.
No
one is expelled from University.
At
the end of the 5th
course students have only final state examinations.
Every
student gets a grant.
Answer
the questions
What
are the main stages of education?
What
is the basis of education?
What
does the system of higher education consist of?
What
does university offer?
Which
of higher educational establishments has a narrower specialization?
What
is the difference between a university, an institute and an academy?
What
degrees can students obtain?
Who
generally rules a higher educational institution?
Who
is the head of a faculty?
What
do applicants need to enter a university?
What
do students get if they are admitted to free studies?
What
do the curricula comprise?
When
does the academic year start?
What
grades are used for evaluation?
What
measures are taken for those who fail the examinations?
What
is the culmination of the 5th
year
course?
Which
specialities are popular nowadays?
What
entrance exams did you pass when entered the university?
How
many students are in your group?
Are
you going to obtain a degree?
Translate
the sentences into English
Каждый
может получить высшее образование в
высших учебных заведениях: университетах,
институтах и академиях.
Высшие
учебные заведения предоставляют
обучение в магистратуре и аспирантуре.
В
ВУЗе есть дневное и заочное отделение.
Чтобы
получить степень «Квалифицированный
специалист», необходимо сдать госэкзамены
и защитить диплом.
Высшее
образование не бесплатное, некоторые
платят за обучение.
Получить
степень кандидата наук очень престижно.
ВУЗом
руководит ректор, а факультетом –
декан.
Чтобы
поступить в ВУЗ, необходимо иметь
законченное среднее образование и
сдать вступительные экзамены.
Конкурс
на физическом факультете очень высокий.
Студенты
изучают обязательные предметы, а также
специальные и профессиональные.
Некоторые
студенты получают стипендии.
Работа
студентов оценивается в конце семестра.
Студенты,
которые не сдали экзамены, могут
пересдать их 3 раза перед комиссией.
Студенты,
заканчивающие на отлично, награждаются
красным дипломом.
Система
образования в Беларуси состоит из
дошкольного, среднего и высшего
образования.
Построить угол APR,градусная мера которого равна 152 градуса)-пж помогите.
Какие животные умеют делать нити и для чего они их используют?
Перевидите пожалуйста текст. Заранее огромное спасибо!
Ingo hat einen Kater mit zur Schule
gebracht. Der Kater hie? Herkules und
war hinter ihm hergerannt
Ingo hatte Herkules vor einiger Zeit auf dem Schulweg kennen
It, wenn er
ihn sah. Nun war Herkules so ein guter Freund geworden, dass
er sogar in der Schule bei Ingo sein wollte. Ingo hatte Herkules
auf dem Arm in die Klasse getragen
Zuerst hat der Kater Angst gehabt. Die vielen Kinder waren so
laut und alle wollten ihn streicheln.
Aber dann ist die Lehrerin in die Klasse gekommen. Da waren
die Kinder ganz stil, so still, dass die Lehrerin gefragt hat:
Ist etwas passiert?
Wir haben Besuche hat Andreas gerufen.
Ich sehe keinen (besuch, hat die Lehrerin gesagt
Da hat Ingo Herkules von seinem Scho? genommen und auf den
Tisch gesetzt.
Gehort er dir? hat die Lehrerin Ingo gefragt
Nein, haben die anderen Kinder gerufen. Er ist ihm
nachgerannt Kan er hier bleiben?
nein gesagt
Nein, das ware nicht gut. Ich bringe den Kater hinaus auf den
Hof. Dann wird er den Weg wieder zuruckfinden.
Die Lehrerin hat den Kater genommen
ja, das hat sie. Doch
dann hat sie den Kater gestreichelt. Sie hat ihn im Arm
gehalten und sie hat mit dem Kater geredet. Sie hat Herkules
nicht auf den Hof gebracht, sondern zu den Kindern gesagt
Wenn er still und ruhig ist, wenn er sich hinlegt, kan er hier
bleiben
Dann hat die Lehrerin ihr Stuhlkissen auf den Schreibtisch
gelegt und auf das Kissen hat Sie den Kater gesetzt. So
konnten die Kinder ihn alle gut sehen Sie haben beobachtet,
wie er sich geputzt hat, wie er sich zusammengerollt hat und
er die Augen zugemacht hat. Herkules hat auf dem
Lehrerschreibtisch geschlafen Jetzt sind die Kinder alle ganz
leise gewesen. So leise styles vorher nie in der Klasse gewesen
Alle wollten, dass Herkules da bleiben sollte.
Mittags, nach der Schule, hat Ingo den Kater nach Hausse
getragen Unterwegs hat
ihn gefragt ob
mal
wiederkommen wollte. Herkules hat nur geschnurrt
(nach Elisabeth Stiemert)
скажите формулы нахождения площади и объёма куба пожаааалуйста!!!!
орфографический разбор слова свистнет
(4x-9)^=49 Помогите решить
Что такое маракуйа?…
способы хранения яиц без холодильника
Напишите расписание дня (в виде таблицы) для любого персонажа мультика на английском. Пожалуйста, только по быстрее!!!
в автобусе ехало 55 человек на остановке вышло на 7 Человек меньше чем осталось сколько человек осталось
А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать
36312.
Доклад
Стадии и этапы проектирования систем автоматизации
15.92 KB
Исследование и обоснование создания АСУТП. На этой стадии формируют цель создания АСУТП требования к системе в целом перечень автоматизируемых функций а также определяют источники эффективности системы. На этой стадии проводят анализ известных случаев применения АСУТП для аналогичных объектов и техникоэкономическое обследование существующего ТехОбУпр. Результатом работ на этой стадии являются техникоэкономическое обоснование ТЭО создания АСУТП и результаты обследования и анализа ТОУ в виде отчета.
36313.
Доклад
Исполнительное устройство – силовое устройство, которое изменяет величину регулируемого параметра в соответствии с сигналом, подающимся от регулирующего устройства
30.48 KB
Исполнительное устройство силовое устройство которое изменяет величину регулируемого параметра в соответствии с сигналом подающимся от регулирующего устройства. Схема исполнительного устройства: Исполнительное устройство должно иметь вспомогательные средства управления. На входе исполнительного устройства ставят блоки усиления БУ которые усиливают командный сигнал для передачи от регулирующего устройства к исполнительному.
36314.
Доклад
Виды и типы схем. Их назначение. Примеры
76.8 KB
Виды и типы схем При разработке схем автоматического управления и технологического контроля применяют различные приборы и средства автоматизации соединяемые с объектом управления и между собой по определенным схемам. В зависимости от используемых приборов и средств автоматизации электрических пневматических гидравлических и линейной связи в проектах автоматизации разрабатывают схемы которые различают по видам и типам. Наибольшее распространение в практике автоматизации технологических процессов получили электрические приборы и средства…
36315.
Доклад
Выбор типа исполнительного механизма
11.96 KB
ИМ выбирают в зависимости от величины усилия необходимого для перестановки регулирующего клапана или величины момента для поворотных заслонок. Для поворотных заслонок величину момента Нм необходимого для их вращения определяют по формуле М=кМрМт где Мр реактивный момент; к 2 ? 3 коэффициент учитывающий затяжку сальников и загрязненность трубопровода; Мт момент трения. Момент на валу ИМ д б равен или больше момента необходимого для вращения заслонки. Реактивный момент обусловленный стремлением потока закрыть заслонку равен:…
36316.
Доклад
Задачи расписания и упорядочения
12.1 KB
Задачи расписания и упорядочения Задачи распределения и упорядочения возникают тогда когда требуется установить последовательность выполнения операций на различных агрегатах и определить время начала и окончания этих операций. Рассмотрим схему прокатки металла на сортовом стане отражающую производственную структуру участка для которой требуется определить расписание работы: В этом случае задача состоит в определении расписания и выполнения операций при которых некоторый критерий оценки эффективности работы объекта принимает экстремальное…
36317.
Доклад
Импульсные характеристики статических объектов. Определение параметров объекта по импульсным характеристикам
16.59 KB
Определение параметров объекта по импульсным характеристикам. При снятии кривых разгона приходится вносить длительные и достаточно существенные возмущения в работу объекта. При этом возмущение в работу объекта вносят на сравнительно короткое время но при этом его величина может быть значительно больше чем при ступенчатом. Для объекта без самовыравнивания Коб=.
36318.
Доклад
Информационное обеспечение САПР
13.94 KB
Совокупность данных используемых всеми компонентами САПР математическое программное информационное обеспечение составляет информационный фонд. Существует несколько способов ведения информационного фонда: использование файловой системы построение библиотек использование банков данных создание специализированных программадаптеров. Она обеспечивает начальный ввод крупных массивов данных хранение текстовых документов но малопригодны при обеспечении быстрого доступа к справочным данным хранении меняющихся данных ведении текущей…
36319.
Доклад
Методология построения ИАСУ
33.15 KB
Подготовки производства АСТПП На 2 уровне гибкие автоматизированные производства ГАП На 3 уровне ГА участки ГАУ Уровни ИСУП. Решаются задачи текущего перспективного календарного и оперативного планирования производства также выполнение предприятиями производственной программы по объёму номенклатуре и колву выпуска продукции. Решаются задачи проектирования новых изделий организации технологического процесса для производства этих изделий выбор материалов инструмента комплектующих изделий технологической подготовки производства….
36320.
Доклад
Назовите и дайте определение динамических характеристик САУ. Приведите формулы аналитической связи между ними
39.43 KB
Динамическая характеристика это зависимость связывающая между собой приращения входной и выходной величин в переходном режиме. К динамическим характеристикам относятся: 1.Частотные: комплексная передаточная функция Wjw амплитудночастотная характеристика Ww фазочастотная характеристика w логарифмическая характеристика Lw.
Education plays a very important role in our life. It is one of the most valuable possessions a man can get in his life.
During all the periods of human history education ranked high among people. Human progress mostly depended upon well-educated people. We get our knowledge of this world and life through education. Many famous discoveries would have been impossible if people were not interested in learning something. Self-education is very important for the development of human’s talents. Only through self-education a person can become a harmonically developed personality.
A person becomes a highly qualified specialist after getting some special education. And professionalism can be reached only through it. Even highly qualified specialists from time to time attend refresher courses to refresh their knowledge.
Education develops all sides of human personality, reveals his abilities. Besides, it helps a person to understand himself, to choose the right way in this world. The civilized state differs from others in the fact that it pays much attention to the educational policy. John Kennedy said: “Our progress as a nation can be no swifter than our progress in education”. But it doesn’t concern only one particular nation. We know that science and art belong to the whole world. Before them the barriers of nationality disappear. So education brings people closer to each other, helps them to understand each other better.
Перевод:
Образование играет очень важную роль в нашей жизни. Это одна из самых ценных вещей, которую человек может получить в своей жизни.
В течение всех периодов человеческой истории образования имело высокий рейтинг среди населения. Человеческий прогресс в основном зависит от хорошо образованных людей. Мы получаем наши знания о мире и жизни посредством образования. Многие известные открытия были бы невозможны, если бы люди не были заинтересованы научиться чему-то. Самообразование имеет большое значение для развития человеческих талантов. Только путем самообразования человек может стать гармонично развитой личностью.
Человек становится высококвалифицированным специалистом после получения специального образования. А профессионализм может быть достигнут только через него. Даже высококвалифицированные специалисты, время от времени посещают курсы повышения квалификации для обновления своих знаний.
Образование развивает все стороны человеческой личности, раскрывает его способности. Кроме того, оно помогает человеку понять самого себя, чтобы выбрать правильный путь в этом мире. Цивилизованное государство отличается от других в том, что он уделяет большое внимание образовательной политике. Джон Кеннеди сказал: “Наш прогресс как нации не может быть быстрее, чем наш прогресс в образовании”. Но это касается не только одной конкретной нации. Мы знаем, что наука и искусство принадлежит всему миру. Перед ними барьеры национальностей исчезают. Так образование объединяет людей, помогает им лучше понимать друг друга.