Сочинение на тему буранда

7 вариантов

  1. 1
    Текст добавил: Имени Фамилио

    1
    Бала елый иде…
    Урамда буран, лапас ??м мор?аларда ?ил ?лл? нинди ?ырлар ?ырлый иде…
    Ярты т?н узган. Барысы да йоклыйлар, ?мма бала ?аман елый иде. Биш-ун минутка туктый, тагын башлый… Бишек янында анасы ире ??м кунак йоклый алмыйлардыр дип борчыла иде.
    Чыннан да, кунак йокламый.
    Авылда ?т?ч тавышлары ишетел?, м?эзин азан кычкыра ??м м?селманнарны намазга уята… Шул вакытта гына бала йоклады…
    Х?с?ен кунагы бел?н ирт?нге ч?й эч?л?р иде.
    – Буран азрак басылган, ахры… – диде кунак.
    – ?йе… басылган! – диде Х?с?ен.
    ?ава торышы начар иде. Кар ?й ??м сарай биеклеген? кад?р яуган иде. Унбиш-егерме саженьн?н башка берн?рс? к?ренми, буран туктамый иде.
    Алар берг? ике ел солдатта булганнар иде. Х?с?ен ?тк?н елда кайтты. Кунак ?ле ген? кайта иде.
    СЛОВА:
    лапас – сарай?
    мор?а – труба (бани)
    ярты т?н – полночи
    Биш-ун минутка туктый, тагын башлый… – На пять-десять минут останавливается, вновь начинает…
    Бишек янында анасы ире ??м кунак йоклый алмыйлардыр дип борчыла иде. – Рядом с колыбелью думая, что не могут спать муж и гость, беспокоилась мать.
    ?т?ч – петух
    м?эзин – человек, который читает азан
    басылган – здесь: стих
    ?ава торышы – погода
    сарай биеклеген? кад?р – до высоты сарая
    башказдесь: другой
    ?тк?н елда – в прошлом году
    Б?ген Х?с?ен ипт?шенд? кызык ?зг?реш к?р? иде. Кунак ??рн?рс?г? мыскыллап карый, бер с?зг? д? ышанмый. Кешег? ышанмый. ?зе с?йл?с?, кешед?н к?л? торган итеп елмая иде.
    Х?с?ен чыдамады:
    – Мостафа, си?а н?рс? булды б?ген?.. – диде.
    – Ипт?ш, ат х?зерл?. Ми?а тиз ген? кит?рг? кир?к.
    – Кит?рг?? Мондый ?авада? “Тизр?к” ди ?ле!
    – ?йе, м?мкин кад?р тизр?к.
    – Мондый буранда. Ипт?ш… барыбер беркем д? илтм?с… Б?ген кун! Ирт?г?…
    – Илтм?с?, ??я? кит?м!
    Ике ипт?ш бераз с?йл?шми тордылар.
    Х?с?ен н?рс?дер ?йтерг? тел?де, ?мма Мостафа тагын:
    – ?йе, кит?м, – диде.
    СЛОВА:
    ипт?ш – товарищ?
    кызык ?зг?реш – интересная перемена
    мыскыллап карый – смотрит с издёвкой
    чыдамады – не выдержал
    х?зерл? – приготовь
    м?мкин кад?р – по возможности
    беркем д? илтм?с – никто не отвезёт
    кун – здесь: переночуй
    ??я? – пешком
    2
    Х?с?енне? хатыны Гайш? ?ст?л ?ыя. Х?с?ен чыгып китте.
    ?й эченд? тынлык. Бары тик буран сызгырган, с?гать й?рг?н ??м бала елаган тавыш кына ишетел? иде.
    – К?н бик начар, – диде Гайш?. – Сорасак та, ты?ламыйсы? инде… Ошатмады? ахры, балабыз елак шул…
    – Сез аналар… ??мм?гез д? шулаймы?
    – Ничек?
    – Бала ?чен газапланасыз…
    – ?лб?тт?, ??мм?без. Й?р?кт?н т?шк?н бит. Шул бала ?чен яшисе?…
    – ?мма бала усал! – диде Мостафа. ?зе ашыгып киен? иде.
    Ул к?зге каршына килде. Аны? шинель погоннарына Германия императорыны? вензеле т?шерелг?н иде: Виль?ельм икенче. Калуга полкыны? шефы, имеш.
    Ул тагын:
    – Бала усал… – диде.
    Ул Гайш?г? н?рс?дер с?йл?рг? тел?г?н иде, ишект?н Х?с?ен керде ??м:
    – Ипт?ш, ат ?зер! – диде.
    СЛОВА:
    ?ст?л ?ыя – собирает на стол?
    тынлык – тишина
    сызгыра – свистит
    Сорасак та… – Даже если попросим…
    елак – плаксивый
    ??мм?гез – каждый
    Й?р?кт?н т?шк?н бит. – От сердца ведь оторван
    т?шерелг?н – здесь: изображён
    имеш – якобы
    3
    ?н? алма кебек кып-кызыл битле бер яшь хатын коедан су ала, ?й т?б?сенд?: “карр-карр” дип карга кычкыра иде.
    – Юлны яхшы бел?се?ме? – диде Мостафа.
    –? Бел?ен бел?м д? бит…
    Мостафаны авылга алтмыш яшьлек бер бабай илт? иде. Д?рес, ул юлны бел?. Шулай да шикл?неп ризалашты. Кырда юл б?тенл?й к?ренми иде.
    – Безг? ?ле егерме чакрымнан артык барасы, – диде бабай.
    – Ерак, – диде Мостафа.
    Ходай сакласын! Адашмыйк кына. Ходай сакласын… Б?лки кайтырбыз? Буран бик к?чле бит.
    – ?крен ген? барыйк. Анам карчыкны бик к?р?сем кил?. ?крен ген? барыйк…
    Бу со?гы с?зл?р ниндидер ягымлылык бел?н ?йтелде. Алар картны сихерл?дел?р
    СЛОВА:
    кып-кызыл битле – краснощёкая?
    коедан су ала – набирает воду из колодца
    т?б? – крыша
    Бел?ен бел?м д? бит… – Знать–то знаю…
    Шулай да шикл?неп ризалашты. – Всё же с сомнением согласился.
    кыр – поле
    анам–карчык – старуха–мать
    ягымлылык –доброта
    сихерл?дел?р – заколодовали

  2. Тема: Ш?риф Камалны? “Буранда” хик?ясен? анализ.
    ?с?рд? геройны? хисл?рен? б?я бир?.
    ( 7 нче сыйныфта А.Яхин д?реслсге буенча ?тк?релг?н ?д?бият д?ресе-                  конспекты)
    Максат:
    ?д?би алымнарны, ?д?би т?рл?рне кабатлау;
    ?с?рне? сюжетын с?йли белерг?, хик?яне ?лешл?рг? б?леп алар арасындагы б?йл?нешне табу, анализлау;
    кабатлау, метафора алымнарыны? м?гън?л?рен ачыклау;
    геройны? хисл?рен ачыклау, аны? кичерешл?ре турында уйларга ??м с?йл?рг? ?йр?н?, хисл?рг? б?я бир?;
    ?с?рне? эчт?леген, идеясен, темасын табу;
    укучыларда ?нил?рг? карата ш?фкатьлелек, ми?ербанлылык хисл?ре т?рбиял??.
    ?и?азлау: язучыны? портреты, ?с?рл?ре, иллюстрация, д?реслек, м?кальл?р,
    плакат (хис т?рл?ре), магнитофон, ?нил?рг? багышланган ?с?рл?р
    ( Диб??? Каюмованы? “Аналарны? кулын ?бик” н?сере).
    Д?рес барышы:
    I. Оештыру моменты.
    Ис?нл?ш?, д?ресне? темасы, максаты бел?н таныштыру.
    II. Я?а д?реск? ?зерлек ?леше.
    Кабатлау ?чен сораулар бирел?:
    Укытучы. Укучылар, сез нинди ?д?би алым т?рл?рен бел?сез?
    Укучы. Ч?чм? т?рне? жанрлары: хик?я, повесть, роман ?.б.
    Укучы. Тезм? т?рне? жанрлары: шигырь, поэма, баллада, б?ет;
    Укучы. Драма жанрлары: комедия, трагедия, драма, водевиль ?.б.
    Укытучы. ?йр?нелг?н ?с?рл?рд? нинди ?д?би алымнар бел?н таныштык?
    Укучы. Чагыштыру, каршылык, гипербола, кабатлау, метафора алымнары бел?н таныштык.
    Укытучы. Ш?риф Камал кем ул?
    Укучы. Ул – язучы ??м драматург, ч?нки ч?чм? ??м драма ?с?рл?ре язган.
    Укытучы. Аны? нинди ?с?рл?рен бел?сез?
    Укучы. Ш.Камалны? “Акчарлаклар”, “Матур туганда”, “Та? атканда” (роман),   “Сукбай”, “Сулган г?л”, “Буранда”, “Козгыннар оясында”, “Ха?и ?ф?нде ?йл?н?” ?.б. ?с?рл?ре бар.
    Укытучы. Хик?я дип нинди ?с?р атала?
    Укучы. Кечкен? вакыйгаларны ?з эчен? алган кечкен? к?л?мле ч?чм? ?с?р.
    Укытучы. “Хис” с?зен ничек а?лыйсыз? Шуны а?латып бирегез.
    Укучы. Хис ул – тойгы, кичереш диг?н с?з. Хис кешене? й?р?генд? туа ??м ??рбер хис к??ел т?ренн?н, й?р?кт?н чыга (плакатта “й?р?к” р?семе ясалган, аны? тир?сенд? хисл?рне? т?рл?ре язылган, укучы шу?а карап с?йли). Кеше к??еленд? бик к?п т?рле хисл?р туарга м?мкин: м?с?л?н, ?кен?, сагыну, дуслык, ярату, н?фр?т, ачу, борчылу, кайгыру, шатлану, горурлану ?.б.
    Укучы. Хис туар ?чен нинди д? булса с?б?п булырга тиеш. Хисл?р т?рле булгач, аны? с?б?пл?ре д? т?рле-т?рле була.
    Укытучы. Дим?к, без “Буранда” хик?ясенд? геройны? хисл?рен, аны? с?б?бен ачыкларбыз.
    III. ?с?рг? анализ ясау.
    а) хик?яне? сюжетын 1-2 укучы с?йли. (кыскача)
    б) сюжетны т?п ??м ярд?мче вакыйгаларга б?л?без
    Т?п вакыйгалар:
    Мостафаны? дустына кер?е
    юлга ?зерл?н?
    буран булуга карамастан, юлга чыгуы, уйлары
    ?нисене? ?леме.
    Ярд?мче (кечкен?) вакыйгаларны табу:
    бала елау
    к?чле буран
    т?н ?теп, яктыру.
    Укытучы. Т?п ??м ярд?мче вакыйгалар ?зара нинди алым бел?н б?йл?нг?н?
    Укучы. Бу вакыйгалар кабатлау алымы бел?н б?йл?нг?нн?р, кабатлау алымы ?с?рне? и? кир?кле эчт?леген, м?гън?сен ачарга ярд?м ит?.
    Укытучы. Кабатланган вакыйгаларны табып кычкырып укыйбыз.
    (буран, бала елау урыннарын укучылар табып укыйлар)
    Укытучы. Ярд?мче вакыйгалар ?с?рд? нинди роль ?ти? Алар Мостафага ничек т?эсир ит??
    Укучы. Ярд?мче вакыйгалар метафора ролен ?тил?р. Бала елау – Мостафа ?нисен иск? т?шер?, аны шул т?н ?зг?рт?. Ч?нки ул мо?арчы гамьсез, кешед?н к?л? торган, кеше с?йл?г?нг? ышанмый, ты?ламый торган салкын ?анлы кеше була. Яшь ана – Гайш? – т?не буе бала янында була, аны юата, тынычландырырга тели, ?итм?с? ире, кунагы ?чен д? борчыла. Мостафа минем ?нием д? шулай т?нн?рен йокламыйча мине юаткандыр, борчылгандыр, яраткандыр дип уйлый башлый.
    Буран – ул бер к?ч?я, бер тынгандай була, аннан тагын к?ч?я. Буран геройны? авыр хисл?рен, анасы турында уйларын к?ч?йт?.
    Та? ату – Мостафаны? авыр хисл?ренн?н арынуы, хатасын а?лавы ??м тизр?к, б?ген ?к ?нисе янына кайтып, аннан гафу ?тенерг? тел?ве.
    Укытучы. Хик?яд? вакыт бел?н б?йле вакыйгаларны табыгыз, шулар аша геройны? хисен, хисне? с?б?бен табыгыз.
    Укучы. Вакыт бел?н б?йле вакыйгалар: Мостафаны? ?тк?нн?рне иск? т?шер?е ??м б?генге к?не.
    Ул бала чагын, ?нисенн?н к?л?ен, к?л сиб?ен, аннан биз?ен, гафу ?тенм?вен иск? т?шер?. Бу уйлар аны? к??еленд? газаплы ?кен? хисе тудыра. Бу хисне? с?б?бе – ?нисен р?н?ет?.
    Б?генге к?не – дустында т?н кунуы, юлга чыгуы, тизр?к ?нисенн?н гафу ?тенерг? тел?ве, к?решерг? тел?ве, ?нисене? ?леме.
    Мостафа ?нисе бел?н к?реш? алмый, со?гы минутында да баласы турында уйлаган ана ?леп кит?. Бу вакыйга геройга нык т?эсир ит?. Аны? кайгысы (хисе) бик к?чле. Хисне? с?б?бе – мо?арчы гафу ?тенм?ве, ул со?га калды.
    Укытучы. Мостафага ??м ?нисен? б?я бирегез.
    Укучы. Мостафа салкын б?гырьле, анасын р?н?етк?н б?хетсез, мескен кеше. ?нисе бала ?анлы, м?рх?м?тле, кичер? бел?че, гомер буе Мостафаны сагына, ярата, ч?нки бала ана ?чен бик кадерле.
    Укытучы. Укучылар, хик?яне? т?зелешен? игътибар итегез ?ле. Башы ничек башлана, ахыры ничек бет?? Аларны? аермасы ??м охшашлыгы н?рс?д??
    Укучы. Хик?яне? башында яшь бала елый, аны юатучы ?нисе бар, ахырда – Мостафа елый. Ул инде зур кеше, л?кин анасы ?чен ул да барыбер бала, аны инде юатучы юк.
    Укытучы. Хик?яне? азагында фигыль нинди заманда бирелг?н ??м нинди м?гън? т?смерен а?лата?
    Укучы. Фигыльл?р ?тк?н заманда бирелг?н (кердел?р, ?пк?л?г?н иде, карый алмый иде ?.б.), м?гън?се: эш инде ?тте, Мостафа со?га калды.
    Укытучы. Мостафаны? елый башлавы, аннан акрып-акрып елавы ни ?чен кабатланып бирелг?н?
    Укучы. Аны? х?ср?т хисен арттыру ?чен, кайгысыны? к?чле ик?нен к?рс?т? ?чен. ?зене? б?хетсезлегенн?н елый.
    Укытучы. ?с?рд? тагын арттыру алымы да бар. Буран котыруы, т?н буе бала елау, авыр уйлар, ананы? ?леме д? бер к?нд? булган х?лл?р. Билгеле, автор хик?яне башка т?рле итеп ?зг?рт? алыр иде. Л?кин ул аны ?зе тел?г?нч? язган. Авторны? тормыштагы чынбарлыкны хыялдагычага ?зг?ртеп, арттырып сур?тл?вен романтизм дил?р. ( романтизм с?зене? а?латмасы тактада языла)
    Укытучы. Укучылар, ?с?рне? эчт?леге н?рс? турында мик?н? Яхшылап уйлагыз ?ле.
    Укучы. ?с?рне? эчт?леге Мостафаны? хисл?ре, кичерешл?ре турында, ч?нки хис кен? ачыла.
    Укытучы. Бу ?с?р бел?н язучы н?рс? ?йтерг? тел?г?н? Авторны? идеясен табыйк.
    Укучы. Автор ?ниегезне беркайчан да р?н?етм?гез, м??ге б?хетсез булырсыз ??м бу б?хетсезлект? сезг? беркем д? ярд?м ит? алмас, ди.
    Укытучы. ?с?рне? темасын хик?яне? исеменн?н табыйк. Буран – метафора буларак кулланылган. Ул геройны? хисл?рен к?ч?йт?, дидек. Тагын нинди м?гън? белдер? мик?н?
    Укучы. Буран кешене юлда адаштыра ??м кеше б?хетсезлекк? дучар була. (?шерг?, ту?ып ?л?рг? д? м?мкин). ?с?рне? темасы – тормыш юлында адашкан ялгыз кешене? б?хетсезлеге, мескенлеге.
    Укытучы. Бу ?с?р безне н?рс?г? ?йр?т??
    Укучы. ?с?р безне ?нил?рне беркайчан да авыр с?зл?р ?йтеп р?н?етм?ск?, аларны х?рм?т ит?рг?, ми?ербанлы, ш?фкатьле булырга ?йр?т?.
    Укытучы. ?йе, бик д?рес. Татар халкында аналар турында ?йтелг?н матур, тир?н м?гън?ле гыйбар?л?р, м?кальл?р бар. ?йд?гез, шуларны укып а?латма биреп карыйк ?ле. (плакатта язылган м?кальл?рне укучы ?зе белг?нч? а?лата)
    Ана – б?ек исем. (?, Такташ)
    Ана к??еле балада, бала к??еле далада.
    Анага бала алтыда да бала, алтмышта да бала. (хик?я бел?н д? б?йл?рг? м?мкин)
    ??нн?т аналарны? аяк астында. (П?йгамб?ребез х?дисенн?н). (?ст?м? а?латма: П?йгамб?ребез М?х?мм?т саллиалла?у гал?й?исс?лам ?зене? бер х?дисенд? болай ди: “?л?енн?т? т?хт? ?къд?мил?мм???ти”, ягъни “??нн?т – аналарны? аяк астында”. ??нн?тк? кер? юлы – ананы х?рм?тл??, олылау, картлык к?нн?ренд? т?рбиял??. Ана хакы – б?ек хак.)
    Ана?ны р?н?етс??, б?хетсез булырсы?.
    Ана с?те бел?н керм?г?н,
    Тана с?те бел?н керм?с. (?ст?м? м?гъл?мат: ана балага тормыш, ?ан бир?че. Англия галимн?ре ана с?тене? файдасы ??м шифасы турында мен? нинди фикерг? килг?нн?р: ана баласын кименд? ике ел имезерг? тиеш. Ч?нки ана к?кр?к с?те аша ?зене? ?хлагын, рухи байлыгын, ?д?бен бир?. Ясалма с?т порошокларын сатудан тыйганнар. С?тсез ана икенче бер ?д?пле, ?хлаклы анадан баласын имез? ала. Ике ел д?вамында ?хлакый, рухи байлыкны?, т?рбияне? 80 %ы к?кр?к с?те аша кер?, ? бары тик 20 %ы гына уку, уеннар, т?рле к?нег?л?р аша кер? ик?н.)
    Укытучы. Укучылар, ана ??м бала темасына багышланган нинди ?с?рл?р укыганыгыз яки ишетк?негез бар?
    Укучы. “Сак-Сок” б?ете, легендалар, “Матурлык” ?.Еники ?.б.(Алабуга шагыйр?се Диб??? Каюмованы? “Аналарны? кулын ?бик” н?сере с?нгатьле итеп укыла).
    Магнитофон язмасында ?ыр ты?лау:
    “Сине? куллар” (И. Шакиров башкаруында).
    IV. Йомгаклау, билгел?р кую.
    ?й эше: Ш. Камалны? “Сукбай” ?с?рен укып килерг?, биремн?рг? ?аваплар ?зерл?рг?.

  3. Мин бу авыл аша к?ндез ?теп кит?рг? тиеш идем, со?­гарганымны сизми д? калганмын. Болай да кыска к?н кичк? авышып кил?. ??я?ле буран й?гер?-й?гер? аяк эзл?рен к?м?, сукмакларны тигезли, б?терелеп уйнап кит? д? ак багана булып к?кк? ?рел?. Син а?а тер?к булып багана ?з?генд? басып торасы?. Тын алыр ?чен биял?е? бел?н авыз-борыны?ны томалыйсы?… Ул ?аман н?зек кен? итеп борын очын чемет?, ма?гайны ялый…
    — Мондыйда юлга чыкмыйлар. ?н? Хатим? карчыкка кер д? кун. Юлчыларны к?теп тора ул, — диде ми?а кое янындагы улактан атына су эчереп торучы иске фуфайка­лы агай. — Йортын — мосафирлар, кое­сыны? суын атлар ярата…
    Шул м?лд? карбиз?кле ярым ту? т?р?з?д?н ак яулыклы карчык к?ренде, ул «кер» диг?н кебегр?к ишар? ясады. Мин йортка ?ттем.
    — М?че к?не буе кел?м тырмады. Б?тен йонын йолкып бетерде. Дим?к, буран тиз ген? басылмаячак… ?йд?, ?йд?, уз… Итекл?ре?не тота кер…
    Аны? й?зе кырыс иде. К?зл?ре карчыганыкына охшап торсалар да, аларда ниндидер бер нур уйнаклый. Шул нурга ияреп булса кир?к, к?ртк? чумган итекл?ремне эл?ктереп мин ?йг? атладым.
    — Син беренчесе ??м син со?гысы т?гелсе?, — диде карчык. — Кунаклар урыны ?н? тегенд? — алгы якта. Аллага ш?кер, ?ем иркен. ?т, ?йд?, ?т…
    Карчыкны ялгызы яши дип белг?нг?ме, монда тагын кемнедер к?рермен дип уйламаган идем. Шу?а да к?з алдымдагы к?ренешт?н им?неп киттем. Гарипл?р арбасына утырган ир-ат, сиск?ндереп, игътибарны ??леп ит?рлек иде шул… ?тер билгесед?й сы?ар к?зе чалы­шайган авызына кушылгандай тоела. Борын урынында ике олы тишек тырпаеп тора. Битл?ре тулы к?кле-кызыллы ??йл?р… ??м утырган к?ен? ??йк?лд?й катып калган сын… Х?ер, бу минутта минем хал?темне а?латыр ?чен д?, ?леге ?ан иясен тасвирлар ?чен д? бу д?ньяны? с?з байлыгы ?итм?с иде кебек…
    — Улым ул минем, — диде карчык ярты юлда у?айсызланып, тук­талып калуымны к?рг?ч. — Чирли ул… ?йд?, ?йд?, аргы якка ?т.
    Х?ср?тене? к?пт?нге булуы, а?а киг?н к?лм?гед?й к?некк?нлеге к?ренеп торса да, карчыкны? й?р?к ??р?х?тене? зурлыгын, кырыс тормышны? аны сындырырга тел?п сынавын, тик ?и?? ген? алмавын тоемларга м?мкин иде…
    Мин ху?а к?рс?тк?н караватны? ?ске япмасын ?ыеп куйдым да аны? бер почмагына килеп утырдым. Шомлы ялгызлыктан, куркыныч билгесезлект?н авыр иде ми?а. «Ичмасам, кит? д? алмадым», — дип ?кенеп т? куйдым.
    — Буран к?ч?йг?н, — диде карчык кер?-керешк?. — К?рше М?флих?не? мор?асы да к?ренми. — ??м ул алгы як ишект?н ба­шын тыгып ми?а энд?ште:
    — Юлчы, чык ?йд?, ч?йл?п алыйк…
    Мин кыяр-кыймас кына самоварлы ?ст?л янына елыштым.
    — Безне? авылда самовар калмады инде. Халык к?пт?н ч?йнекк? к?чте. Мин ташлый алмадым: ч?йнек ч?е эчем? т?шми. Болай к??елле бит. Балалар ?стерг?н чактагы кебек… М?рх?мк?ем, ?тил?ре д? шулай ярата иде…
    Тыштан кырыс к?ренс? д?, карчык эчт?н елмая иде.
    Самовар ?ырлавы, т?р?з? артында буран улавы — б?тенесе берг? кушылды да, ?лл? нинди с?ер бер хал?т барлыкка китерде. Ху?а, чы­наякларга ч?й агыза-агыза, кай тарафларга баруым бел?н кызыксынды. М?лдер?м? ?ч чынаяк ч?йне? берсе минем алга к?чте. «Улын да ч?й эчертерг? ?ыена мик?н?» — дип уйлап куйдым эчемн?н ген?, ч?нки таш сынны? кыймылдый алуын к?заллау да м?мкин т?гел иде.
    — ?зр?к суынсын, бал кашык бел?н эчерт?м мин а?а, — диде кар­чык, уйларымны укыгандай. Шул м?лд? ишек шыгырдаганы ишетелде.
    — К?рше кер? бугай…
    ??м ул урыныннан кузгалып, с?йл?н?-с?йл?н? бусагага таба китте.
    — Капканы ?ил ачмасын тагын, кар тутырып куяр да чыгалмый интегерсе?…
    Ул барып ?лгерг?нче ишект?н суык ?ил й?гереп керде.
    — Без бу, ?нк?й, — диде яшь тавыш.
    — И-и, сезмени ?ле?! Минем балакаем кайткан лабаса!
    Ул кызчыкны к?кр?ген? кысып кымшанмый торды. Аннан:
    — ?йд?гез, ?йд?гез, ?тегез! — диде. Яшь хатын бусага т?бен? кереп басты. Аны? дебет ш?лен?, мутон якалы з??г?р п?лт?сен? ярма-ярма кар б?ртекл?ре кунган иде. Шулай да тиз ген? борылып, кызны? ?с-башын кагып алды, чишендерерг? булышты. Мизгел эченд? ки­емн?ренд?ге кар б?ртекл?ре эреп т? беттел?р, салкын тамчылар к?з яшьл?рен? охшап калдылар…
    Хатын ниг?дер бик мо?су иде. Авыр карашы арбадагы ирг? т?б?лде. Ул а?ардан к?зл?рен алмыйча гына сумкасын актарды, бер пар ?ылы оекбаш тартып чыгарды ??м т?рг? атлады. Кыенсы­нып кына:
    — Них?л, Х?бибулла. Боларны си?а алып кайттым мен?… — диде. Кыз да к?лм?к кес?сен капшады, аннан р?семле к?газь бите тартып алды ??м арбага, ир алдына илтеп куйды:
    — Моны мин сине? ?чен ясадым, — диде. ?бек?ен? д? шундый ук б?л?к эл?кте. Карчык с?енде, к?зл?ре яшьл?нде. Тик таш сын сел­кенм?де. Й?зенд?ге бер ген? ??е д?, бер ген? ?ыерчыгы да кыймыл­дамады.
    — Кеше танымый шул бичара, — диде карчык, ми?а таба боры­лып.
    Бу х?лне карап торуы авыр булганлыктан, урынымнан кубып, алгы якка кереп киттем. ?бек?й д? кузгалды, комганын эл?ктереп йортка юн?лде.
    Ярым ачык ишект?н хатынны? сулык-сулык елаганы да, язмышын ка??рл?ве д? аермачык ишетелеп торды.
    — Мин бит башка ?ирд? елый алмыйм, Х?бибулла, — диде ул. — Шушы бусаганы атлап чыгуга, б?гырем ташка ?йл?н?… ?аным монда бит минем, г??д?м ген? нидер эзли… Кичер син мине, кичер? к?р!..
    — ?ни, елама! — диде кыз ?пк?ле тавыш бел?н. — Кайткач, Та?ир абый тагын к?зл?ре? ниг? шешенде, дип сорар…
    Мин караватымнан кузгалып ишекне? ябык ягындагы пыяласыннан б?лм?г? к?з салдым. Башымнан: «Янына чыгып валидол, й? булмаса сукыр кычыткан т?н?тм?се эчерт?семе со?», диг?н уй чагылып ?тте. Тик кин?т га??п бер к?ренешт?н тукталып калдым…
    Хатын бармаклары бел?н, аралый-аралый, ирне? ч?чл?рен сыйпый иде. Шулкад?р назлы, ?з итеп сыйпый иде ул… ?мма таш сын ?чен моны? ???мияте юк иде, к?р?се?…
    — Тагын елыйсы?мы? — Авазларга комган шалтыравы кушылды. Хатын д?шм?де. Кул сырты бел?н к?зл?рен, битен с?ртте.
    — Кызым ?ск?н бу юлы, — диде карчык ??м кес?сенн?н чыгарып т?енл?нг?н кулъяулыгын чиш? башлады. Тиенн?р чылтыравы авыр ?аваны ?и?ел?йтеп ?иб?рг?нд?й булды.
    — Кая, кызыма х?ер бирим ?ле…
    Бала елмайды. ?бек?ене? муеныннан кочып алды.
    — Син безне онытма инде, балам. ??йг? чыккач, озак торырга кайт, яме!
    — Ярар, — диде кыз, башын аска иеп. — Тик Та?ир абыйны? бер д? сезг? ?иб?р?се килми шул…
    — К?нл?ш?ме?
    — Белмим…
    — Син а?а ?йт: м?етт?н к?нл?шмил?р, диген. Ул бит минем ?тием, диген…
    — Ярар, — диде кыз авыр сулап. — ?йтермен.
    Хатын кин?т урыныннан кузгалды:
    — Без китик инде, ?нк?й, — диде.
    — Туктагыз, ч?йне я?артып алыйк…
    — Юк, юк, башка юлы иркенл?п керербез, й? эзли башларлар…
    Ул ашыга-ашыга ишекк? юн?лде. Кыз а?а иярде.
    Бу очрашудан к??елд? б?тен д?ньясын таш баскандай авырлык калды. Ху?а да с?ен? алмады кебек. Х?лне ?и?ел?йтм?к булып, мин ?ст?л янына чыгып утырдым.
    — Киленем бу минем, — диде карчык. — Х?бибулламны? хатыны иде… — Ул арба ягына ымлады.
    — Кия?г? чыгарга ?зем ризалык бирдем. Ике тере м?ет асрый ал­мам, дип курыктым… К?чем ?итм?с, дип уйладым…
    Ике арада тынлык урнашты. Тынлыкны бозып, карчык теш ара­сыннан бер ??мл? сытып чыгарды:
    — Хатын — ирен, ир хатынын ташлый ала… Ана баланы ташлый ал­мый шул. Бу бала бары тик минеке ген?…
    Шушы ??мл?д? ниндидер к?ч т?, рухи зурлык та, и? тир?н ?рн? д?, и? авыр газап та бар иде.
    — Кайда яшил?р со? х?зер?
    — Ш???рд?.
    — К?пт?нме?
    — Д?рт ел була. Уртак балалары бар инде… Яш?сенн?р ген?… Газапланмасын гына…
    Ул, башын к?т?реп, каршы яктагы стенага т?б?лде. Анда рам эченн?н безг? япь-яшь чиб?р хатын бел?н ?зм?верд?й ир карап тора ик?н. Урталарында газиз нарасыйлары… ?чесене? д? й?зл?ренн?н б?хет ташый…
    — Киленегезне? к?зл?рен алыштырып куйганнар, диярсе?… Х?зер бигр?к мо?сулар…
    — Бер мизгел ?зг?ртте барысын да… — Ул ми?а, моны ?з башына т?шк?нн?р ген? а?лый, диг?н кебегр?к караш ташлады да д?вам ит­те. — Бу д?ньяны? бер мизгеле бер??л?рне ?тер?, бер??л?рне я?адан тудыра ала… К?з к?рми торып, без мо?а ышанмыйбыз гына ик?н бит… Чыгып китк?нд? нинди б?хетле иде… Матаена утырып, коштай очты балакаем. К?рше авылга, килен бел?н оныкны алырга дип кит­те… «Со? бит инде, ?ти-?нисе янында тагын берне кунсын, ирт?н, яктыргач, барып алыр иде?», — дип калдым. «Алардан башка ?йд? ямь юк, ?нк?й. Д?нья бушлыктан тора кебек», — диде. Ашыкты… ? юлга чуер таш китереп аударган булганнар. ??еп ?лгерм?г?нн?р — кара?гы т?шк?н… Мен? шул: сау-с?лам?т чыгып китте, гарип к?е алып кайт­тык… — Ул тир?н итеп к?рсенде. — А?ы да, х?тере д? юк х?зер…
    Мин эчт?н ген? юату с?зл?ре эзл?дем. С?зл?р табылмады.
    — Бала ул ананыкы гына, — диде карчык ян? тынлыкны б?леп ??м улына ч?йн?п ит каптырды, балкашыктан авызына су салды. Таш сын х?р?к?тсез ген? йотты.
    «Мизгелл?р… Язмышлар мизгелл?рд?н тора…» Минем ?анда гади авыл карчыгыны?, ул ?стерг?н ананы? гади с?зл?ре олы хакыйкатьк? ?верелдел?р. Хакыйкатьне? яман ачы була алуын да а?ладым мин. «Ашыгырга ярамый… Д?нья ?зен узарга тырышканны яратмый…» — диде ул бая сабыр гына. ?ле д? сабыр гына улы янында ?в?р? кил?. Мондый тынгысыз кичт? ?леге сабырлык с?ерр?к т? тоела. Урамда буран т?р?з?л?рг? ябышып эт ?рг?н тавышлар чыгара. Мор?а тише­ген? кереп улый. ?иле д? булышчы: ?йне? ?ылысын суыра…
    — Ирт?г? аязачак… — диде карчык. — Радиодан шулай дидел?р…
    Мин, уйларымнан арынырга тел?п, т?р?з? янына килдем. Тоташ х?р?к?тт?н торган салкын д?ньяга к?з салдым. Шунда олы ??м кеч­кен? ике ш??л?не? кара?гы ?ерм? эчен? кереп югалганын к?рдем…
    — Д?рес ?йтм?г?нн?рдер, бер д? басылырга охшамаган ?ле бу, — дидем, ?ич исе китм?г?н кешед?й, б?лм?г? таба борылып.
    — Радиодан ?йтк?ч, басылыр… — диде карчык. — Анда кое ?стен ачык калдырмаганнармы?
    — Япканнар…
    Ул, к?зге яфрактай юка, арык г??д?сен нык тотып, ирне арбасыннан к?т?реп алды да т?рд?ге караватка таба атлады.
    — К?т?решим… — дидем мин якын килеп.
    — Кит… Юлдан кит… Мин ?йр?нг?н инде… Й? бер?р ?ирен авырттырырсы?…
    Аны? кырыслыгыннан бераз шомланып та куйдым, ч?нки ул бу мизгелд? баласын якларга ?зерл?нг?н ана арысланга охшап калган иде…
    С?зсез ген? читк? борылдым. Шул м?лд? ?земд? ниндидер к?ч артуын сиздем: ниг?дер, мен? х?зер, шушы минутта чыгып китс?м д?, бу д?ньяны? кара?гы бураны мине адаштыра алмас кебек тоелды…
    «С?ембик?», № 3, 2006.

  4. О красоте Бурабая один из основоположников казахской литературы Ильяс Джансугуров написал так:  Лес застыл в истоме, тих зеленый бор,  Как глаза красавицы – синеваозер.  Камешки округлые спят на берегах –  Жемчугов литых, кораллов, яхонтов набор.  К склонам сочная трава, поднимаясь, льнет.  Будто бы ковер зеленый кто-то долго ткет.  Белосахарный слетает на вершины дождь.  Между скалами струится родниковый мед.  Кокшетау красотой просто несравним,  Девственность его лесов, рек аквамарин,  Бархат гор и оторочка склонов из бобра,  Холм любой цветамибрызжет гордо, как павлин. В Бурабае нет памятников материальной культуры. Но легенды, предания, сама природаБурабая впечатляют не меньше, чем иные великолепные дворцы и замки.  Природа щедро рассыпала в окрестностях Бурабая драгоценные дары из своей минеральной сокровищницы. Таковы: красивейшая скала Окжетпес (в переводе с казахского – “стрелой не достанешь”) – вершина которой похожа на слоненка; в заливе озера Бурабай – Жумбактас (“камень-загадка”), напоминающий то ли таинственного сфинкса с застывшимибесстрашными чертами, то ли задумчивого юношу с развевающейся копной волос; грандиозные каменные скульптуры, напоминающие верблюда, пса, корову.  Зимой природа устилает сосновый бор и гранитные скалы белоснежным полотном.

  5. «Величина плотности» – Формула расчёта плотности. Факты наблюдений. Определение. Всегда ли можно определить массу экспериментально. Плотность вещества. Алюминий. Повторение материала. Подведение итогов. Физический смысл. Какими способами можно найти массу тела. Определение плотности. Приложение. У какого вещества наибольшая плотность.
    «Явление инерции» – Н. Мяч отскочил от стенки после удара. 4. Какая цистерна начинает движение? П. Пыль выбивают из ковра. Д. Упадет вперед. 7. Формула успеха. Е. Останется неподвижным. 3. В каком случае наблюдается проявление инерции? 6. Ученик – маленький ученый. ДУМАТЬ! 3. Необычное – в обычном. Что открыли на уроке в нашей лаборатории?
    «Взаимодействие тел. Масса тела» – Опорный конспект. Физическая величина. Взаимодействие двух тележек. Масса. Взаимодействие тел. Масса тел. Литр воды. Инерция. Тележки. Составьте простые предложения. Физическое мышление.
    «Инерция» – Моменты инерции простейших 1-D и 2-D тел. 1) Найти решения характеристического уравнения. Прямоугольный параллелепипед. Для однородного ( ) тела. Докажите сами. Поступательное движение. Величина называется радиусом инерции тела относительно данной оси. Физический смысл эллипсоида инерции. Параллелепипед.
    «Взаимодействие тел» – 1 т = 1000 кг 1 г = 0,001 кг 1 мг = 0,000001 кг Какие единицы массы еще вы знаете? Другие единицы массы. Где применяется инерция в быту? Взвешивание. Масса. Единицы массы. Масса является физической величиной, характеризующей инертность тела. Взаимодействие тел. Игра «Взвешивание». Проверка домашнего задания.
    «Плотность» – Тела. Какое из тел, изображенных на рисунке, изготовлено из вещества наиболее плотного?. Цель урока: Определить плотность вещества. Плотность – это физическая величина. Плотность вещества выражают очень часто и в граммах на кубический сантиметр. Плотность льда. Физика 7 класс Тема: «Плотность вещества».

  6. «Пейзаж в рассказах И.А. Бунина «Заря на всю ночь» и «Буранда» Ш.Камала»
    Цели: 1)показать, как пейзаж, являясь объектом сопоставительного анализа, помогает выявлять художественно-эстетические принципы писателей, принадлежащих к разным национальным культурам;
    2) пробудить интерес к творчеству И.А.Бунина и Ш.Камала.
    3) воспитывать любовь и бережное отношение к родной природе.
    Оборудование:
    1)портреты И.А.Бунина и Ш.Камала
    2)пейзажные зарисовки, рисунки учащихся
    3)репродукция картины Ф.А.Васильева «Мокрый луг»;
    4)толковый словарь Ожегова;
    5)словарь синонимов;
    6)аудиокассета: музыка А.Вивальди «Времена года»
    Эпиграф: Так знать и любить природу, как умеет Бунин,- мало кто умеет. Благодаря этой любви он смотрит зорко и далеко, и красочные, и слуховые его впечатления богаты.
    А.Блок
    ХОД УРОКА.
    Слово учителя: Проза конца 19-начала 20 века немыслима без имени Ивана Алексеевича Бунина. Сегодня на уроке мы, сопоставляя рассказы Бунина «Заря на всю ночь» и «Буранда» Ш.Камала, выясним какую же роль играет пейзаж в рассказах этих писателей. Открыли тетради, запишем число, тему урока. Ребята, найдите в толковом словаре лексическое значение слова «пейзаж» и запишите в тетрадях.
    -А что вам уже известно о роли пейзажа в художественном произведении? (пейзаж может выступать в качестве фона, на котором разворачиваются события, и подчеркивать внутреннее состояние героя, отражая его чувства и переживания).
    -Ребята, с именем Бунина вы уже знакомы. А какие его произве-дения вы читали?
    -Удивительно точно сказал М.Горький о Бунине: «Выньте Бунина из русской литературы, она потускнеет, лишится живого радужного блеска и звездного сияния «А каков же был жизненный путь человека, умевшего создавать «живой радужный блеск и звездное сияние»? Послушаем краткое сообщение о биографии Бунина. (сообщение учащегося)
    -Бунин-писатель, излюбленной темой которого была природа. Трудно найти такое явление природы, которое бы осталось без его внимания. Описание рассветов и закатов, лесов и полей, звезд и луны, внешности человека- все это проходит через все произ-ведения писателя. Именно об этой черте бунинского творчества мы будем говорить сегодня на уроке.
    16-летний Бунин в одном из своих стихотворений восклицал:
    «Ты раскрой мне, природа, объятия,
    Чтоб я слился с красою твоей!».
    И эта красота природы затем естественно переливается в рассказы писателя. Обратимся к рассказу «Заря на всю ночь» (первоначально этот рассказ назывался «Счастье»)
    -Ребята, когда, в какое время года происходит событие, описываемое в рассказе? (весной в мае месяце)
    -С описания чего начинается рассказ? (грозового дождя. Не случайно! К этому мы еще вернемся на уроке)
    -Кто главная героиня и что вы узнали о ней, о ее семье? (Наталья Алексеевна закончила гимназию, брат Паша учится, сестра Анюта живет в Курске. Здесь в деревне Наталья живет с отцом.)
    -Ребята, а что вы можете сказать о ее маме? (Она умерла. Ведь в рассказе говорится: «Анюта, вышедшая замуж еще при жизни матери»).
    -Зачитываю отрывок… Несколько капель упало… до людской.
    …Ребята, какое отношение героини к природе мы видим из этого отрывка? (Она наблюдательна. Наталья не первый раз, наверное, наблюдает за этим явлением, ей знакомы и приятны свежесть мокрых трав и запах дыма. Она внимательна к окружающему миру, тонко чувствует природу. Ведь тот, кто лишен истинных духовных ценностей, не способен ни увидеть, ни почувствовать, ни понять природу).
    -О чем узнает Наталья из разговора молодых работников и как повлияло на нее это известие? (приехал Сиверс. Она поражена его внезапным приездом).
    -Почему? Зачитайте это место. (стр.399 «Сиверс, кончив…до жутко. Наталье было приятно, что он приехал к ней»).
    -Ребята, найдите описание природы, которое соответствует внутреннему состоянию героини. (стр.400 «Соловьи уже пели…до непогасшей зари». Наталья влюблена, она мечтает о счастье. Все вокруг ей кажется прекрасным. К тому же она узнает от отца, что Сиверс приехал свататься).
    -Соответствует ли настроение природы настроению героини во 2-й части рассказа? («И что-то блаженное…до зари». Героиня мысленно погружается в прекрасное будущее. Она прислушивается к тишине ночи. Мы ощущаем неразрывность Натальи с красотой ночи, соловьиным пением, зарей. Ночь оказывает на нее положительное воздействие).
    -О чем мечтает Наталья? Какие мысли приходят ей в голову в эту ночь? Докажите словами из текста. (стр.401 «И вдруг мысль…до по моему телу». Она представляет себя замужней женщиной. Вспоминает шутливое обещание Сиверса как–нибудь ночью прийти к ней на свидание в сад, и осторожно, чтоб никого не разбудить, Наталья выходит в сад).
    -Ребята, найдем описание майской ночи в 3 части рассказа. (стр.402 «И тотчас же…до сладкой песней». Красота природы, которая открывается перед героиней, пробуждает светлые надежды и сладкие мечты. Нежное пение соловья напоминает героине о счастье. В прекрасную майскую ночь, бродя по мокрому от дождя саду, героиня впервые испытывает необыкновенное состояние- чувство восторга перед красотой мира, воспринятой как обещание счастья).
    -Какими художественными средствами автор добивается описания прекрасной майской ночи? (чтобы создать картину прекрасной майской ночи автор использует эпитеты, которые убеждают нас, что ночь действительно прекрасна). Найдите эпитеты в рассказе (душистая сырость, зеленый сад, бездонное небо и т.д.). В такую ночь хочется помечтать, пофилософствовать.
    -В каких тонах исполнены пейзажи в рассказе? Какие краски преобладают в них? (светлые, яркие; пейзажи наполнены зеленью, свежим воздухом, соловьиным пением).
    -Что же чудилось Наталье в каждой тени в саду? Кого она ждала? В чем была уверена? (В каждой тени ей чудилась человеческая фигура. Она была уверена, что Сиверс где-то рядом, что он подойдет неслышно и обнимет. Но надежды ее не оправдались.)
    -Ребята, найдите последний абзац на стр.402 (читаю сама). Какой чувствовала Наталья себя в этот момент? (Счастливой. Она находится в полной гармонии с природой. Счастье для нее – это полное слияние с природой. Это счастье доступно лишь тем, кто проник в ее тайны, кто внимателен, кто слышит и видит ее. И в продолжение всего рассказа мы видим, как тонко воспринимает и понимает Наталья природу. Природа способствует духовному прозрению героини, она осознала свое положение и состояние в окружающем мире. Наталья вдруг поняла, что не любит Сиверса, что это было лишь мимолетное счастье, которое коснулось ее и ушло).
    -Ребята, Бунин не случайно начинает свой рассказ с описания грозового дождя. Ведь природа (в данном случае дождь) вторгаясь в жизнь героини, рождает новое отношение к миру. Природа и писатель – единое гармоническое целое. По рассказу Бунина мы смогли увидеть его страстную любовь к природе, близость к ней, стремление к единению с окружающим и утвердиться в правильности слов А.Блока. (читаем эпиграф)
    -Природа родной страны- неисчерпаемый источник вдохновения для поэтов и писателей, музыкантов и художников. Ребята, рассмотрим репродукцию Ф.А.Васильева «Мокрый луг». (рассказ учащихся по картине)
    -Татарские писатели, так же, как и русские, часто используют прием параллелизма (сопутствие параллельных явлений, действий), обнаруживая в жизни природы скрытые соответствия событиям, происходящим в жизни людей. Такое происходит в рассказе Шарифа Камала «Буранда». (В метель)
    -Ребята, представьте себе, что вы этот рассказ не читали, а вам предложили по названию предсказать его содержание. Каков будет ваш прогноз? (наверное, в рассказе произойдут какие-то события, связанные с метелью)
    -Давайте посмотрим, ребята, на самом ли деле так? Кратко кто перескажет содержание? (рассказ ученика)
    -Рассказ начинается с описания метели. Как вы думаете почему? Метель- символ чего? (метель-символ тревоги, беспокойства. Писатель настраивает нас на что-то тревожное)
    -Подберите синонимы к слову метель (буран, метелица, вьюга, пурга)
    -Прочитайте описание метели (стр.10)
    -Попробуйте сделать близкий к тексту перевод (перевод учащихся)
    -А как вы думаете, ребята, почему несмотря на такую плохую погоду, Мустафа спешит к матери? Осознал ли он свою вину? (Я думаю, Мустафа испытывает чувство огромной вины перед матерью. Он полностью осознал свою вину, хотя и спустя 20 лет. Теперь он только думает, как можно быстрей добраться до своей матери и попросить у нее прощения за все страдания, которые он принес ей).
    -А мама Мустафы простит сына или уже простила? (Она не осуждает сына, готова простить и даже оправдать его. Ребята, матери не должны оставаться одинокими при живых детях. Вы согласны со мной? Ведь мама Мустафы верила, надеялась, что сын поймет свою ошибку, до последнего вздоха ждала его).
    -Что же является фоном всего повествования в рассказе? (Образ вьюги воплощает идею возмездия. Этот грустный пейзажный фон созвучен печальному настроению Мустафы).
    -Метель и переживания Мустафы как бы сливаются в рассказе. Метель врывается в жизнь героя. И герой, потрясенный столкновением с жизнью, прозревает. В рассказе есть слово: «Сез аналар хэммэгез да шулай». Все вы матери такие. Какой смысл вложил писатель в эти слова? Докажите словами из текста. (стр.11)
    -Что имел в виду Мустафа, произнеся выражение «бала усал» (ребенок несправедлив). Имел в виду себя. Что он незаслуженно обидел самого близкого и дорогого человека. Прозрение пришло очень поздно. Он не успевает увидаться с матерью, попросить прощения.
    -Ребята, самое дорогое у каждого из нас – это наши мамы. Помните о них, любите их, берегите матерей своих.
    -Какой вывод мы с вами можем сделать по сегодняшней теме? Природа, явления природы связаны с жизнью героев? (и в рассказе Бунина, и в рассказе Ш.Камала природные образы (метель, дождь) теснейшим образом связываются с внутренней жизнью героев. Красота природы как бы продолжает человеческий образ, помогает раскрывать сложнейшие моменты их душевной и духовной жизни).
    -Сейчас, ребята, запишем домашнее задание, а потом послушаем произведение Вивальди «Времена года» в исполнении Ванессы Мэй.
    Дом. задание: 1в-подготовить выразительное чтение описаний природы;
    2в-выучить описание природы;
    3в-написать мини-сочинение «Мое отношение к природе».

  7. Бурабай – благословенный край тишины, кристально чистого воздуха, синих гор и изумрудных озер.
    Бурабай – так назвали урочище казахи, где навсегда по народной легенде поселился вещий верблюд – Бура.
    Возник наш край 5 миллионов лет назад по утверждению ученых в результате начавшегося горообразования.
    Сотни миллионов лет назад, в палеозое, территория нынешнего Бурабая находилась под морем.
    Но вот в эпоху Герцинской складчатости морское дно вздыбилось, где то на огромной глубине началось горообразование и море стало мелеть, а потом и вовсе исчезло, лишь удержалась на поверхност россыпь озер и лагун.
    Прошли миллионы лет и вновь на глубине содрогнулась земля, пробив трещины, и мощно выплеснулись под землю реки расплавленного менита и гранита, давя и плавя осадочные толщи. В многочисленные трещины, прорезавшие толщу осадочных пород вторглась горячая каменная масса, образовав жилы гранита, пегматита, порфирита.
    И вновь территория Бурабая оказалась под морем, которое продолжало разрушение толщи осадочных пород, впоследствии в эти места наползли ледники.
    По прошествии ледниковой эпохи осадочная толща истончилась, и извержения коренных пород выступили на дневную поверхность. Постепенно вода, ветер, холод и зной так отделали крепчайшие каменные матрацы, что пришедшим сюда людям стало казаться, будто всесильный, с богатой выдумкой ваятель приложил к гранитным скалам свой могущественный резец.
    На склоне горы Синюхи была найдена пещера первобытного человека, которая, к сожалению, была завалена. На дне озера Котырколь были найдены бивни мамонта.
    Так говорят ученные. А старая казахская легенда, отраженная в стихотворении В.Щербакова, гласит о возникновении края иначе:
    Есть, я знаю, у казахов свой герой – Алдар-Косе
    Это он догнал Аллаха на ничейной полосе.
    Слушай, друг, зачем обидел
    Это ж надо так суметь
    Иль страну совсем не видел,
    Дав казахам только степь.
    Где же нам в лучах палящих
    Отдохнуть в конце пути
    Ни лесов, ни гор щадящих, водопоя не найти.
    Но Аллах не очень верил,
    Бросил несколько камней,
    А Косе войдя в доверье, сделал так,
    Чтобы верней. Он с дырой в мешке
    Аллаха в путь дальнейший проводил.
    И Аллах страну Казахов, не желая, наградил.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *